VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Snälla hjälp, dränering  (läst 11933 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

  • Gäst
Erika
Snälla hjälp, dränering
« skrivet: juni 20, 2015, 18:23:25:25 »
Hej
jag hade tänkt att gräva ner en stålpool ca 50-70cm. Måste man isåfall dränera, när man inte gräver så djupt?
Har försökt att googla febrilt men hittar verkligen inget svar. Snälla hjälp mig, någon som vet:-)

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp, dränering
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2015, 18:33:30:30 »
Enkelt uttryckt: du måste dränera om du kommer ned till grundvattennivån i marken, räknat vid tillfällen när det regnat rejält en tid. Står poolen i vatten så kommer du att förlora massor av värme. Men hur djupt den nivån ligger beror ju helt på hur din tomt och mark är. I vissa fall måste du dränera, i andra inte.

Erika

  • Gäst
Erika
SV: Snälla hjälp, dränering
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2015, 18:53:13:13 »
Ok, tack för svar.
jo egentligen så förstod jag väl att det var något sådant..men tänkte att det kanske ändå fanns nån mer generell regel..Men innebär det isåfall att man kan gräva gropen, vänta på ett rejält regnoväder (som en svensk midsommar typ) och sen se om gropen fylls med vatten? Och om man vill vara på den säkra sidan är det då möjligt att lägga dit en dräneringsslang runt kanten under gruset (eller hur det nu fungerar) och sen leda slangarna till en dräneringsbrunn en meter från poolen typ som är några dm djupare än poolen och sen kolla den med jämna mellanrum..och OM den då skulle fyllas med vatten så kan man köpa en pump att sätta i..eller hur fungerar det? Är verkligen helt lost på just den punkten..haha

Utloggad MathiasS

SV: Snälla hjälp, dränering
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2015, 20:42:27:27 »
Den generella och enkla regeln är: dränera alltid.

Att bara dränera om man kommer ner till grundvatten låter inte alls rätt. Beroende på markförhållanden så kan det komma lika mycket vatten uppifrån...

Det är enkelt och billigt att dränera och därför ska det alltid göras vid stadigvarande konstruktioner.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp, dränering
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2015, 20:48:55:55 »
Ja om gropen fylls med vatten som inte rinner undan utan blir kvarstående så krävs dränering. Men du kan ju gräva en provgrop först, t.ex. 20 cm djupare än den tänkta poolbotten och inte så stor som poolen utan bara lagom för att det skall gå att gräva. Om den då fylls med kvarstående vatten så vet du ju att du måste dränera. Givetvis måste du vänta på nederbörd alternativt själv spola i mängder med vatten i gropen och se att det verkligen försvinner.

Om du måste dränera så finns ju två alternativ. Bäst är alltid om du kan ordna naturlig dränering utan att behöva pumpa (inga elkostnader, inga pumpar som kan krångla), men det förutsätter ju att du kan få självfall till t.ex. dagvattenbrunn, dike eller liknande. Går inte det får du göra som du sa, lägg dräneringsslang till en pumpbrunn, sätt dit en pump och pumpa bort vattnet till lämplig punkt där det inte kan rinna tillbaka till poolgropen. Tänk på att om du skall sänka ned en dränkbar pump med nivåvippa så fordras en ganska stor diameter på brunnen, annars fastnar vippan lätt på brunnens vägg och fungerar inte längre. Hur stor diameter som krävs beror på vilken pump du väljer.

Att det är enkelt och billigt att dränera stämmer ju så länge som du kan bli av med vattnet på ett enkelt sätt. Måste det till pumparrangemang blir det både dyrare och krångligare.

För undvikande av missförstånd: jag menar givetvis att vatten som kommer i gropen skall rinna undan inom rimlig tid. Att bara se att gropen inte fylls upp med underifrån kommande vatten räcker ju inte.

Utloggad anflyg

SV: Snälla hjälp, dränering
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2015, 22:34:41:41 »
Kolla vad du har för jord oxå. Är det lera så lär det bli vatten stående. Är det sand eller grus så finns det ju goda möjligheter att det rinner undan.

Men som tidigare sagt, att om du ändå skall gräva, så gräv även en brunn och lägga lite dräneringsslang så är du förberedd. Det kostar inte mycket, och är inte mycket mer jobb.

Erika

  • Gäst
Erika
SV: Snälla hjälp, dränering
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2015, 23:08:32:32 »
Hmm..ja det är ju frågan hur man ska göra då...Marken har ju visserligen en del lutning men jag vet inte hur långt jag måste gräva för att komma under båttennivån på poolen. Och någon brunn eller dike har jag inte heller på rimligt avstånd..Räcker det att anlägga en stenkista isåfall eller måste vattnet ledas bort ytterligare? Jag kanske fattar trögt men jag förstår inte hur folk gör i dessa lägen..Är det bara elektriska pumpar som gäller då eller? låter som sagt varesig enkelt eller billigt. Väldigt tråkigt att en sån här sak ska sätta käppar i hjulen för hela poolbygget liksom..Sen tycker jag att det är konstigt att jag inte lyckas hitta någon sida på nätet med en utförlig beskrivning av hur man gör och vilka dräneringsalternativ det finns. Överallt står det att man SKA dränera, men aldrig hur. Precis som om det vore en självklarhet för alla.

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp, dränering
« Svar #7 skrivet: juni 20, 2015, 23:25:09:09 »
Skälet till att du inte hittar exakta beskrivningar är nog mest att det blir så helt olika beroende på vad du har för förhållanden. Vad det gäller dagvatten - vart leds dagvattnet från stuprören på ditt hus ? Nästan alla fastigheter har någon form av dagvattensystem för att hantera sådant. En stenkista kan vara en bra lösning om du har genomsläpplig mark (t.ex. sandjord) men fungerar ju inte om du har massiv lera. Har du kommunalt VA så finns det troligtvis dagvattenrör till fastigheten, då är det bara att koppla på detta system. Om du har enskilt avlopp så får du ju inte koppla dagvatten till spillvattnet (toa-vatten m.m.) för då överbelastas din reningsanläggning.

En dränkbar pump är inte dyr, behöver inte vara det i vart fall, men det är självklart enklare och säkrare med system som inte kräver pumpning.

Erika

  • Gäst
Erika
SV: Snälla hjälp, dränering
« Svar #8 skrivet: juni 21, 2015, 00:37:50:50 »
Jag vet inte vad vi har för jord, men det torkar iaf snabbt på gräsmattan och bildas aldrig några pölar även vid skyfall. På andra sidan trädgården har jag en grävd grop på ca 70cm som skulle bli början på ett grönsaksland och i den gropen har det iaf aldrig funnits något vatten..
Ja alltså det finns ju rör från stuprännorna som går ner i marken men de kan jag väl inte koppla dräneringen till? Jag vet ju inte hur djupt ner de går eller hur de är grävda och själva brunnen sitter på andra sidan av huset liksom

Utloggad MathiasS

SV: Snälla hjälp, dränering
« Svar #9 skrivet: juni 21, 2015, 08:03:25:25 »
Så här enkelt är det:

Under poolen är det alltid bra att ha 8-16 makadam,, cirka 20 cm. I detta, utanför poolens kant, lägger du dräneringsrör som leder vattnet mot en pumpgrop. Det behöver inte vara något speciellt fall på dränrören, bara det inte är bakfall.

Pumpgropen placerar du i ena hörnet på gropen till poolen och just där gräver du 80cm extra djupt. Själva pumpgropen utgörs av ett 40cm markrör med lock i botten som du ställer vertikalt där du grävt lite djupare. Anslut dränrören till detta rör.

För att bli av med vattnet använder du en enkelt dränpump från tex bauhaus. Dom kostar några hundralappar. Led bort pumpat vatten via 32mm pem-slang till närmaste avlopp, dike, eller grönyta.

Har du rör från stuprören kan du koppla dräneringen dit eller pumpa vattnet dit om du inte har fall.

Allt material till ovanstående brukar går att hitta på blocket för småpengar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan