Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump ovanmarkpool - mina erfarenheter  (läst 13628 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsmeijer

Värmepump ovanmarkpool - mina erfarenheter
« skrivet: april 27, 2015, 09:31:29:29 »
Hej på er!

Köpte en ovanmarkpool i plåt till barnen häromåret, den är 4 m i diameter och rymmer ca 10 kbk. Jag grävde bort gräset och lade sand och en markduk under. Kompletterade snabbt med sandfilter och pump. Förra året nådde den runt 28 grader, men låg som mest runt 22 kanske. Dvs på tok för kallt :)

Insåg att något uppvärmingssystem behövdes om det skulle bli några långvariga bad. Funderade på att koppla på fjärrvärmen vilket föll på en komplicerad installation (genom platta/fasad etc), solvärme vilket föll på att den är väldigt solberoende för en bra funktion. Elpatron var uteslutet pga höga driftkostnader.

Jag kom fram till att en VP var den bästa mixen. Investerade sålunda i en Hydro-Pro 5 (5 Kw) som enligt mina "beräkningar" bör räcka. Tillverkaren säger att den klarar 20 kbk men den siffran bör man nog ta med en nypa salt... Men jag har styvt hälften i min pool vilket borde ge mig vissa marginaler. Använder alltid värmeisolering på ytan när vi inte badar.

Byggde även ett lite hus för hela installationen.

Jag testkörde pumpen för några dagar sedan och tempen gick upp från 8 till 17 grader på bara en dag. Så det verkar vara tillräckligt tryck i VP:n.

När säsongen börjar ska jag återkomma och ge feedback på hur allting fungerar. Alltid hjälper det någon när man själv ska köpa en VP med rätt effekt.

Det man bör tänka på är ljudet. En VP tycks alltid ha ett speciellt svängande ljud som tyvärr hörs ganska bra. Men förhoppningen är att VP:n senare endast ska gå några timmar per dag.

Poolgiganten

Utloggad larsmeijer

SV: Värmepump ovanmarkpool - mina erfarenheter
« Svar #1 skrivet: april 28, 2015, 10:07:47:47 »
Testkörde 6 timmar igår mellan 14 och 20. Det var runt 10 grader vid start och 15 grader i vattnet när jag stängde av. Dygnmedeltempen låg på 8 grader. Kan man dra några slutsatser av det angående min kapacitet i pumpen? 5 kw kontra 10 kubik vatten.

Tacksam för andras erfarenheter!




Utloggad nyburjare

SV: Värmepump ovanmarkpool - mina erfarenheter
« Svar #2 skrivet: april 28, 2015, 16:46:45:45 »
jag anser att du har effekt så det både räcker i blir över. Vid större "riktiga" pooler med värmepump brukar men rek , 1-2 graders temp ökning av vattnet per dygn ! men tänk på att den inte har effekt hur långt ner i omgivande temp som helst , ett riktmärke är att en värmepump höjer vattnets temperatur med 10 grader över dygnsmedeltemperaturen i luften den hämtar värmen ur, kommer man upp högre beror det på andra omständigheter som solens direkt värme på vattnet

Anders Brinkmark

  • Gäst
Anders Brinkmark
SV: Värmepump ovanmarkpool - mina erfarenheter
« Svar #3 skrivet: juli 09, 2015, 15:33:27:27 »
Hej!
hur ser erfarenheterna ut fram tills nu? har det fungerat tillfredställande?

jag har en liknande pool och en värmepump påväg hem med DHL.

Utloggad larsmeijer

SV: Värmepump ovanmarkpool - mina erfarenheter
« Svar #4 skrivet: juli 10, 2015, 09:31:39:39 »
Hej!

Både bra och dåligt skulle jag säga. Till och börja med kan jag säga att jag inte isolerat under poolen vilket jag borde ha gjort, samt att poolen står i ofta ganska blåsiga förhållanden. Som den ingenjör jag är har jag räknat på kyleffekten - tyvärr är det en ansenlig mängd värme som försvinner den vägen.

Jag har inte lyckats förlänga säsongen med VP:n, dvs är det runt 18 grader som mest är det ingen idé att försaka nå 28 grader. Då får den gå dygnet runt och inte ens få upp 28 grader. Å andra sidan är det ingen som vill bada då heller.

När det är mer "normala" sommartemperaturer skjuter VP:n på bra och når 28 grader utan några problem på kanske 4 timmars gång per dag.

Så jag ångrar inte investeringen, sommaren innan var det runt 22 i poolen. Barnen hoppar i och ur ganska fort. Nu är det en glädje att se barnen röja flera timmar i sträck :) Ingen idé att skaffa pool utan värme ingen kommer bada oavsett hur mycket pengar pappa lagt ner på bygget :)

Byter jag upp mig poolmässigt om några år isolerar jag under och kanske bygger en ram runt med isolering.

Fördelar
- Effekten verkar räcka (5,5 kW till 8 kbm vatten) om man bara vill bada under sommardagar
- Smart styrning av filterpumpen som är ansluten till VP:n

Nackdelar
- Ljudet. Den låter tyvärr en del något att beakta vid installation
- Isoleringen är bristfällig...

Utloggad TommyC

SV: Värmepump ovanmarkpool - mina erfarenheter
« Svar #5 skrivet: juli 10, 2015, 09:49:23:23 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Värmepump ovanmarkpool - mina erfarenheter
« Svar #6 skrivet: juli 11, 2015, 18:07:23:23 »
Isolering på sidan och under hjälper inte ett skit egentligen, har själv prövat, sedan att din pool bara kommer upp i 22 grader? vart fan bor du? Bor själv i västmanland och våran pool kommer upp i 29 grader när det är som varmast, vatten håller oftast samma temp som snittet för luften.
Nästan all förlust försvinner uppåt, isolerande bubbelplast!!!
Poolen sjönk 10 grader från SUPER värmen som var, och fram till nu, alltså pga piss vädret som var imellan.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad TommyC

SV: Värmepump ovanmarkpool - mina erfarenheter
« Svar #7 skrivet: juli 11, 2015, 18:12:40:40 »
Självklart måste det göra skillnad om vinden inte kommer åt att kyla poolväggen jämfört med om den gör det. Att isolering i botten gör väldigt liten nytta är nog de flesta överens om. Det gäller dock att det är torrt under poolens botten annars lär det vara omöjligt att hålla någon angenäm temperatur i vattnet.

Vi har 33 grader i vattnet trots sparsamt med sol idag. VP stänger av vid 32 så lite sol var det trots allt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Abrinkmark

SV: Värmepump ovanmarkpool - mina erfarenheter
« Svar #8 skrivet: juli 12, 2015, 21:25:56:56 »
Tack för svaren.
Min pump kom i fredags och monterades genast. Uppstart kl 19 efter en problemfri montering utan läckage trots första gången jag limmade pvc rör. shit va snabbt limmet stelnade  :o
Vid start var vattnet 17grader och 9 på lördag morgon visade tempen 29grader trots en kylig natt. Imponerande måste jag säga. Runt 10 var de inställda 32graderna nådda.

Mycket överraskad av att pumpen var så tyst. Var orolig att den skulle störa grannar etc efter allt jag läst i olika trådar här.

Pumpen jag köpte var en Brilix 100 på 9kw. Valet föll på denna då jag ville ha kapacitet redan vid lägre lufttemperaturer. Det är ju trots allt sällen vi har mer än 15 grader på nätterna i vårat underbara land och ska badkrukorna i den här familjen bada efter frukost så vill det till att vattnet är varmt.

Mycket nöjd efter en helg med varmt bad.  <love>

Utloggad Hans_L

SV: Värmepump ovanmarkpool - mina erfarenheter
« Svar #9 skrivet: juli 19, 2015, 18:20:47:47 »
Hur är det nu efter dom tokvarma dagarna. Nu är det ju lite ner normal sommar med kalla nätter och regn. Är ni fortfarande nöjda?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag