CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Konstgräs vid poolen?  (läst 9952 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Konstgräs vid poolen?
« skrivet: mars 24, 2015, 22:52:01:01 »
Är i full färd att beställa Ca 300m2 stenplattor då en gammal tanke som jag försökt hålla bort kommer tillbaka hela tiden.
Att lägga riktigt konstgräs på en del av poolområdet (40-50 m2).
Känns lite konstigt att först gräva bort en perfekt och riktigt gräsmatta för att sedan lägga dit en konstgjord.
Det finns en hel del info på nätet och det finns massor av grässorter att välja på. Först var väl min tanke att köpa konstgräset på bauhouse för ca 30 kr/m2, med det blev inte godkänt av frun ....så nu är prisbilden ca 400kr/ m2 istället.
 <love> Blir alltid dyrare när frun ska vara med i processen.
Så till ämnet.
Är det någon som har någon erfarenhet av "riktigt" konstgräs. 25-35 mm högt?
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Konstgräs vid poolen?
« Svar #1 skrivet: mars 24, 2015, 23:10:22:22 »
Vad menar du med "riktigt konstgräs" ? Menar du plastgräs som ser riktigt ut eller riktig gräsmatta som köps färdigvuxen i en sorts matta som rullas ut ? Det senare ger ju en helt normalt gräsmatta, vitsen är ju att spara tid.

Plastgräs brukar inte vara särskilt behagligt att gå på barfota. De sorter jag känt på har alltid velat liksom sticka mig i fötterna.

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Konstgräs vid poolen?
« Svar #2 skrivet: mars 25, 2015, 14:39:33:33 »
Ja, konsträs. Det är ju stor skillnad på de olika sorterna, de billiga är ju som en nålfiltsmatta och de dyrare ser ut som riktigt gräs....frågan är hur det känns.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Erica

SV: Konstgräs vid poolen?
« Svar #3 skrivet: mars 25, 2015, 16:09:15:15 »
Tyvärr kan jag inte säga att något sådant plastgräs som känns skönt att gå på har jag inte stött på hittills. Inget som ens kommer i närheten av känslan när man går på en riktig gräsmatta - i det fallet är nog naturen oslagbar. Det tråkiga med en riktig gräsmatta är ju dock att den kan bli lerig och hal om den får för mycket vatten på sig.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Konstgräs vid poolen?
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2015, 18:26:38:38 »
Det börjar bli ganska vanligt att de lägger konstgräs runt förskolor och dyl nuförtiden. De ser riktigt bra ut måste jag säga, stor skillnad mot förr då de var mer som en sån där plastig grön dörrmatta. Har dock inte testat att gå barfota på dom.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Konstgräs vid poolen?
« Svar #5 skrivet: mars 25, 2015, 20:03:27:27 »
Jo det har väl blivit så att konstgräs kommit in mera och mera av rent skötselekonomisk skäl - det kostar att hålla en riktig gräsmatta fin. Och utseendemässigt har de ju blivit klart bättre, visst, men känslan när man går eller låter barn leka på dem blir något annat. Där går verkligheten inte att ersätta med plast !

Utloggad Rasmus

SV: Konstgräs vid poolen?
« Svar #6 skrivet: mars 26, 2015, 15:50:53:53 »
Jag köpte in konstgräs till vårt kontor för att få en fräck inomhus-utomhus-känsla. Vi kollade på Hornbach som har ca 8 sorter varav två på rulle i butik och övriga som beställningsvara. Vi är toknöjda och jag hade nog kunnat tänka mig att den kunde passa runt en pool.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Konstgräs vid poolen?
« Svar #7 skrivet: mars 26, 2015, 20:07:33:33 »
Idag fick vi hemma 4st prover på konstgräs, såg lite tråkiga ut först men det låg ett meddelande medskickat, där det stod att man skulle borsta gräset. Vilken skillnad ...jag tyckte nog de 2 i mitten var bäst, men det är nog en smaksak.
Borde kunna bli fint...och inte alls sticksigt, utan att känna på gräset ser du inte att det är konstgjort.
Så nu återstår det bara att bestämma, konstgräs på 50 m2 eller stenplattor även där. Jag överlåter nog beslutet åt frun. ;)
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
SV: Konstgräs vid poolen?
« Svar #8 skrivet: mars 31, 2015, 19:32:17:17 »
Är i full färd att beställa Ca 300m2 stenplattor då en gammal tanke som jag försökt hålla bort kommer tillbaka hela tiden.
Att lägga riktigt konstgräs på en del av poolområdet (40-50 m2).
Känns lite konstigt att först gräva bort en perfekt och riktigt gräsmatta för att sedan lägga dit en konstgjord.
Det finns en hel del info på nätet och det finns massor av grässorter att välja på. Först var väl min tanke att köpa konstgräset på bauhouse för ca 30 kr/m2, med det blev inte godkänt av frun ....så nu är prisbilden ca 400kr/ m2 istället.
 <love> Blir alltid dyrare när frun ska vara med i processen.
Så till ämnet.
Är det någon som har någon erfarenhet av "riktigt" konstgräs. 25-35 mm högt?
Hej Jag rekommenderar betong med mönster

Utloggad Mg29

SV: Konstgräs vid poolen?
« Svar #9 skrivet: maj 30, 2015, 20:54:21:21 »
Jag är också inne på konstgräs runt poolen, frun i huset är skeptisk och föredra blått vatten mot grånat trallvirke.

Tog hem provbitar för att stärka upp caset och inget jubel men anar vagt intresse. Nån som testet och kanske har lite synpunkter och bilder på hur det blev?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag