Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, jag har verkligen försökt alla vägar med kloret.När badet var nytt. Flytande dispenser med klortabletter (triklor) + Några chockbehandlingar med aktivt syre.När badet var nytt. Flytande dispenser med klortabletter (triklor) + Några chockkloreringar med Spaklor (diklor) granulat.Enbart Spaklor för daglig klorering där jag klorerade mot en nivå på 3 ppm de dagar vi inte badade + en dosering beroende på badbelastning efter varje bad. Denna period jobbade jag verkligen för hålla en låg klordoseringMed klor har jag som längst haft 6 veckor mellan vattenbytena.Inledningsvis hade jag ingen CYA-mätare och gick bara på hur vattnet upplevdes när jag bestämde att det var dags för vattenbyte (subjektivt och inte särskilt vetenskapligt...)Sen skaffade jag en CYA-mätare och konstaterade att då vi har bytt vattnet har CYA-nivån varit ungefär 120-150. Och vid den tidpunkten hade vattnet inte alls samma krispighet som just efter ett vattenbyte... Nyligen har jag kompletterat min mätutrustning med en TDS-mätare. Men den är så ny, så här har jag ingen uppfattning ännu.Nu har jag bytt till brom och hoppas att det ska kunna ge mig åtminstone 3 månader mellan vattenbytena. "I'll be back"
Hur var det, hörde du någonsin av dig till Folkpool (eller någon annan) med dina tankar kring deras rekommendationer vs. problematiken med klor och cyanursyra?Vore intressant att höra spaleverantörernas resonemang om det här.Om jag tolkar dig rätt så har du alltså bytt vatten när du har CYA-nivå som närmar sig 150 ppm vilket alltid har skett inom 6 veckor efter vattenbyte...?Hur gick det efter övergången till brom... någon förbättring i "användarupplevelse"?