VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet  (läst 26988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #10 skrivet: februari 14, 2015, 18:56:13:13 »
Med brom får du troligtvis längre mellan vattenbytena. Men alla metoder har för- och nackdelar. Brom är dyrare och en del personer reagerar negativt på kontakt med brom, precis som de finns de som gör det på klor. Det blir samma sak om du jämför organiskt och oorganiskt klor - i det första fallet får du cyanursyraproblemet på halsen, i det andra får du lägga mera tid och jobb på att kontrollera pH (om du inte har automatik förstås). Andra tekniker som testats som ozon, aktivt syre, UV-rening, silver- och kopparjoner m.m. har det gemensamt att de oftast inte klarar hela desinficeringen - det behövs ändå ibland tillsats av klor. Som på de flesta områden i livet finns det inte en superbra lösning som bara har fördelar och inga nackdelar på köpet. Problemen blir likartade för pooler och spa, med den skillnaden att ett spa blir känsligare p.g.a. mindre vattenvolym och högre temperatur. Vissa pooler kör dock med ganska hög temperatur, upp mot 35 grader för t.ex. vissa rehab-bassänger. Då är skillnaden mot 37-40 inte så stor.

Energiåtgång är ju en annan parameter. I princip skulle du kunna köra ditt spa som ett vanligt bubbelbadkar - fyll upp med vatten (antingen varmvatten eller så har du en kraftig värmare som värmer det innan du hoppar i), bada, töm sedan ut vattnet. Risken för kemiska eller bakteriologiska problem skulle nog bli låg, men din elräkning skulle skjuta i höjden. Om flera personer badar samtidigt skulle man kanske få bakterieproblem ändå om inga kemikalier används.

Poolgiganten

Utloggad Magnus D

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #11 skrivet: februari 15, 2015, 00:56:31:31 »
Nu om har jag också beställt Brom. Blir tömning av badet nästa helg och en ny påfrestning av brunnen tack vare CYA som nu klättrat en bra bit över 200 ppm på kort tid.

Ska bli intressant att se/ uppleva hur brom fungerar jämfört med klor, jag hoppas med detta att jag slipper tömma badet så ofta  ! Känns samtidigt lite irriterande att jag behöver betala för ytterliggare kem, har lagt en bra slant på kemikalier sedan man blev spaägare.

Peter och ni andra som testar Brom, uppdatera oss om hur det går

Återkommer

Utloggad Wildkris

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #12 skrivet: november 16, 2016, 17:09:58:58 »
Gammal tråd men kärt ämne!

Hittade detta inlägg på ett amerikanskt forum:

"Pools deal with algea and spas generally don't. Bacteria can be a problem but it tends to be not a problem usually.

ALL spa owners who use dichlor will raise their CYA levels to over 300 by the end of a water's life. For every 1 PPM of dichlor you add you are adding 0.9 PPM CYA. Shock to 10 PPM with dichlor, you are adding 9 PPM CYA; if you use the tub a lot - CYA will build up quickly. As was said in a different thread, spa owners do not regularly test for CYA in their water.

First the bad news - anytime the CYA goes above about 50 PPM the ability to kill the hot tub itch bacteria becomes harder due to the buffering effect that CYA has on chlorine AND any CYA other than trace amounts make it impossible to kill cysts in the water.

The good news is though that generally speaking we aren't fighting the hot tub itch bacteria and all other bacteria is relatively easy to kill even at 300 PPM CYA.

Algea is a bugger to kill and takes enormous amounts of chlorine to kill if it gets bad. Algea may even eat CYA if it is a certain type.

If you have a concern, you can do a partial water change and remove some of the buildup thats in the water, do a complete water change and start out at 0. Most don't worry about it and I am currently using bleach as my chlorine source to see how it goes so that there is no extra CYA buildup."

Personligen kommer jag ofta upp i värden en bit över 100 i CYA, mätt med sticka. I början tänkte jag att det var helt obadbart men nu är jag inte lika snabb att dra ur pluggen och byta vatten så länge det ser ok ut och inte luktar. Men självklart planeras ett vattenbyte när värdena går upp ...
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad Erica

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #13 skrivet: november 17, 2016, 07:37:15:15 »
Över hundra behöver inte vara katastrof, men kommer man upp till 150 så har man nog inte mycket rening kvar. Att som den amerikanska artikeln antyder köra ända upp till 300 CYA låter klart riskabelt. Kloret är nästan helt inaktivt då och vad man eventuellt har i sitt vatten vad det gäller bakterier resp. alger vet man ju aldrig säkert.  Att man "troligtvis" inte har det ena eller det andra låter lite väl osäkert.

Utloggad Wildkris

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #14 skrivet: november 17, 2016, 09:10:56:56 »
Så är det kanske!

Nåväl, att mäta med stickor känns lite väl "ballpark" så det blir nog att skaffa en bättre och mer exakt mätare ...
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad jbr

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #15 skrivet: november 17, 2016, 11:40:17:17 »
Jo, jag har verkligen försökt alla vägar med kloret.
  • När badet var nytt. Flytande dispenser med klortabletter (triklor) + Några chockbehandlingar med aktivt syre.
  • När badet var nytt. Flytande dispenser med klortabletter (triklor) + Några chockkloreringar med Spaklor (diklor) granulat.
  • Enbart Spaklor för daglig klorering där jag klorerade mot en nivå på 3 ppm de dagar vi inte badade + en dosering beroende på badbelastning efter varje bad. Denna period jobbade jag verkligen för hålla en låg klordosering

Med klor har jag som längst haft 6 veckor mellan vattenbytena.

Inledningsvis hade jag ingen CYA-mätare och gick bara på hur vattnet upplevdes när jag bestämde att det var dags för vattenbyte (subjektivt och inte särskilt vetenskapligt...)

Sen skaffade jag en CYA-mätare och konstaterade att då vi har bytt vattnet har CYA-nivån varit ungefär 120-150. Och vid den tidpunkten hade vattnet inte alls samma krispighet som just efter ett vattenbyte...

Nyligen har jag kompletterat min mätutrustning med en TDS-mätare. Men den är så ny, så här har jag ingen uppfattning ännu.

Nu har jag bytt till brom och hoppas att det ska kunna ge mig åtminstone 3 månader mellan vattenbytena. "I'll be back"  O0

Hur var det, hörde du någonsin av dig till Folkpool (eller någon annan) med dina tankar kring deras rekommendationer vs. problematiken med klor och cyanursyra?
Vore intressant att höra spaleverantörernas resonemang om det här.

Om jag tolkar dig rätt så har du alltså bytt vatten när du har CYA-nivå som närmar sig 150 ppm vilket alltid har skett inom 6 veckor efter vattenbyte...?

Hur gick det efter övergången till brom... någon förbättring i "användarupplevelse"?

Utloggad Wildkris

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #16 skrivet: november 20, 2016, 23:18:44:44 »
Har någon testat detta?

http://www.solarsunrings.com/bioactivenow/index.html

Lite varierande recensioner, men vissa tycker att det fungerar ...
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad falmarkspeter

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #17 skrivet: november 21, 2016, 07:02:05:05 »
Hur var det, hörde du någonsin av dig till Folkpool (eller någon annan) med dina tankar kring deras rekommendationer vs. problematiken med klor och cyanursyra?
Vore intressant att höra spaleverantörernas resonemang om det här.

Om jag tolkar dig rätt så har du alltså bytt vatten när du har CYA-nivå som närmar sig 150 ppm vilket alltid har skett inom 6 veckor efter vattenbyte...?

Hur gick det efter övergången till brom... någon förbättring i "användarupplevelse"?

Strutsbeteende hos de flesta "Cyan är inget man behöver bry sig om". Någon enstaka som erkänner att man med klorprodukter till spa inte kan hålla ner Cyanivåerna på en acceptabel nivå 3 månader.

Brom har funkat bra för mig. Har kört med brom sedan senvintern 2015.

Utloggad Wildkris

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #18 skrivet: november 21, 2016, 09:44:33:33 »
Känns som det inte pratas så mycket om klorets inverkan på CYA om man inte tar upp det själv. Jag var till en försäljare av spabad och fick först uppmaningen när jag sa att jag tyckte det var lite mycket att tänka på med kemin att "Det enda du behöver kolla är PH & klor! Svårare är det inte!"

När jag senare kom tillbaka och började fråga om CYA & klor osv så sa de "jo så är det ..:" :)
Dynasty Spa Club 7L


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag