Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har tidigare sjäv skrivet om problem med höga CYA halter, kollade igår och nivåerna ligger lite över 100 igen. Känns som sur lukt hör samman med för höga CYA nivåer, kommer först efter ett par månader. Jag blir grymt störd av att CYA går upp så fort, vi badar i snitt en gång i veckan och det kan inte vara meningen att man ska behöva byta vatten varannan månad. I övrigt ser vattnet bra ut och värdena ligger stabilt.
Använd klor UTAN cyanursyra ! Cyanursyra eller "pool stabilizer" som den kallas i USA är till för att kloret inte skall brytas ned av solens UV-ljus. Ett spa har ju ett lock och genom det lär inte UV-strålningen tränga in. Det finns olika typer av klor som saknar cyanursyra, dock då oftast som pulver eller i flytande form. Flytande klor (natriumhypoklorit) som vi har till vår pools automatiksystem saknar t.ex. cyanursyra helt och hållet. Men man får vara observant på att denna typ av klor höjer pH, man måste alltså hålla nere pH med pH- , saltsyra eller liknande.
Är det OK att använda i Spabad? Jag har för mig att jag läst på ett par ställen att det skulle vara aggressivt mot plastdetaljerna...