Nu sitter poolsargen på plats med PL 400 köpt på Harald Nyborg. Har aldrig använt det förut men det sitter kanonhårt fast men är ändå lite elastiskt. Precis som jag ville ha det. Kolla på bilderna.
Har även lagt solfångarna från Primastar på taket till växthuset..... vilket numera kallas poolhuset!
Jag byggde två lådor till fördelningsrören och vattenvändarsidan för att kunna utnyttja hela takets bredd till solpaneler.
Skruvade fast solpanelerna i varje takstol.
Sedan har jag lagt 6 mm takskivor från Willab ovanpå för att förhindra att vinden blåser bort värmen från panelerna. Takskivorna som är nästan helt genomskinliga (85%) har jag sedan kantat med en 25x25x2 mm aluminiumlist från Profero. Dessa är sedan skruvade med farmarskruv ner i takstolarna.
Som syns av bilderna så får jag skugga i en del av poolhuset och det är ju inte fel på sommaren, ja även nu så kan det bli uppemot 30
oC därinne.
Den värmen skall ju ner i poolen istället. Idealet är ju 20-25 i poolhuset och 30-32 i vattnet. Min dotterdotter vill ha så hög temp har hon sagt.....tror jag, hon är bara fyra månader.
Jag kommmer att redovisa hur tempen stiger för varje dag med solfångarna tills de inte förmår höja mera. Då kommer jag att sätta på elpatronen.
Ello