Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp mig att välja spa!  (läst 9676 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Hjälp mig att välja spa!
« Svar #10 skrivet: oktober 22, 2014, 19:37:28:28 »
Hej, tänkte bara råda dig att provsitta och känna vilket bad som känns bekvämare att sitta i och att höjden på de olika sätena funkar för er familj. Sen har du det där med massagen, hur viktig är den för er? är den viktig så bör du givetvis provbada i de modeller som du funderar på för att känna hur bra dom är just för dig och din familj.

Beträffande diskussionen om Ozon och UV så ska jag försöka bringa lite klarhet i detta.

UV och Ozon jobbar på helt olika sätt i ett spabad. UV lampan har en speciell frekvens på ljuset som "dödar" 99,9 % av alla virus, bakterier och andra levande organismer i vattnet. Egentligen så dödar den inte dom men ljuset förstör deras möjlighet att reproducera sig igen och dom blir då oskadligjorda. UV ljuset påverkar inte på något sätt klarheten på vattnet utan den sänker bara mängden skadliga organismer i vattnet.

Det innebär att man behöver en lägre dosering av saneringskemikalie i vattnet, det spelar ingen roll om du använder klor, bromin eller aktivt syre. Du behöver fortfarande dessa kemikalier fast i en lägre dos, för de får mindre levande saker att ta hand om då du har UV lampan igång.

Dessa kemikalier binder ju sen de orenheter som dom tar hand om och bildar bundet klor, bromin mm. De är dessa bundna orenheter som börjar att lukta i vattnet.

Det är därför man behöver chocka vattnet minst 1 gång i veckan för att "Oxidera" bränna bort alla dessa bundna kloraminer mm. Det är här Ozonet kommer in i bilden, Det finns ingen bättre Oxidizer än ozon men i de små mängder som man kan producera i ett spabad så räcker det inte för att klara jobbet själv. Utan ozonatorn jobbar på och hjälper till att bränna bort de bundna orenheterna.

Så man kan slutligen säga att med Ozonator och UV så ska du kunna hålla en lägre nivå på Klor, Bromin eller aktivt syre än om du inte har dessa igång.

En sak som man ska ha i minnet är att Kloret, Brominet, Aktiva syret bara kan ta hand om de orenheter som är löst flytande och upplösta i vattnet( det är bara 0,5% av alla orenheter i vattnet). Det innebär att de övriga 99,5 %  av orenheter sitter i den sk. Biofilmen som hela tiden byggs på i rörsystemet, och inte påverkas det minsta av dessa kemikalier.

Därför är det viktigt att helst vid varje vattenbyte göra en Pipeclean och rensa bort biofilmen i rörsystemet
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Poolgiganten

Utloggad familjen Nilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa? Ja!
    • Visa profil
SV: Hjälp mig att välja spa!
« Svar #11 skrivet: oktober 28, 2014, 22:05:25:25 »
Hakar på frågan, att välja spabad.
Har läst på så att jag snart blir utbränd känns det som.
Vi har smalnat av sökfältet och fokuserar nu på Westerbergs mellan spa samt Viskans modell Björkö.
Någon som vet eller kan ngt om de svenska modellerna m.a.p kvalitet.
kvalitet känns extra viktigt eftersom dessa kostar en del.
Tacksam för respons  <help>

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Hjälp mig att välja spa!
« Svar #12 skrivet: oktober 29, 2014, 20:21:13:13 »
Köp av den som ligger närmast,
Så får du förmodligen bäst service.
Sundance blir ju dyrt i drift om du räknar
1 filter 1600:-, uv lampa 1500:-, 2500-3500:- i el.
Per år?
Dock så är det ett mycket bra byggt spa
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag