CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Betongpool - kakel & täckning?  (läst 4107 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hesv13

Betongpool - kakel & täckning?
« skrivet: augusti 03, 2014, 15:35:38:38 »
Har funderat och läst mycket här & kommit fram till att vi ska gjuta en hel pool i betong.
Svärfar har en sådan med kakel ich där har aldrig några plattor lossnat - men han har vatten i året om och låter isrn lägga sig. Har läst en del om att plattor ska lossna varje pr men det är kanske överdrivet?
Någon som har egentlig erfarenhet?

Sedan kan vi ju gjuta vilken form vi vill utan hänsyn till passande liner. Vem gör trampaäker täckning i fri form! Funderar dock på kaklet - det borde väl funka med vanligt kakel? Eller måste det vara ngt speciellt?

Med sådan pool är det ju viktigt att munstycke, rör mm varar väldigt länge. Någon som har tips på tillverkare/märke av seriösa riktiga grejer vi ska bygga in?

Tacksam för alla tips - det är så få trådar om betongpooler :)

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool - kakel & täckning?
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2014, 08:56:12:12 »
Den enda jag kommer på att jag känner till på rak arm med kakel i är Henry Porters. Men han är inloggad rätt sällan nu för tiden.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3352.0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Betongpool - kakel & täckning?
« Svar #2 skrivet: augusti 04, 2014, 10:34:08:08 »
Vi har betongpool, men dock inte kaklad utan målad. Efter den information vi fick när vi funderade på att sätta kakel så måste det vara speciellt kakel p.g.a. risken att vanligt kakel kan sandas ut och med tiden förlora sin hållfasthet. Nu har vi en inomhuspool, så frostproblem och ev. lossnade plattor var inget vi behövde tänka på.

Munstycken, skimmer m.m. måste vara sådana som har som en krage som hamnar en bit in i betongen för att ge god tätning.

Det stora jobbet med en betongpool är formsättning och armering. Inga formstag får vara av typ genomgående bandjärn utan man skall använda särskilt mellanrör, som ser ut som en gängad hylsa med en krage på mitten. Sedan gängas en bult in från var sida om man behöver genomgående stag. Botten och väggar gjuts antingen på samma gång eller så får man lägga ett tätningsband i skarven. Det finns särskilda sådana, ena sidan går in i bottengjutningen, den andra i väggen.

Betr. övertäckning så har vi själva inte hittat något idealt. Vanliga poolskydd är ju i sig genomtrampningssäkra till en viss gräns men vi ville helst ha något som även duger som dansgolv och det har vi inte hittat hittills. Något som blir som ett riktigt golv men som enkelt tas bort för bad vore idealt.

Utloggad Konrad

SV: Betongpool - kakel & täckning?
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2014, 10:15:14:14 »
Hej.
Vad roligt att höra att du skall bygga en betongpool. Själv gjorde jag det 2011 efter att min gamla folkpool gjort sitt.
Precis som Erica skriver är det en hel del saker att tänka på.
Jag skulle kunna skriva en hel del om vad man bör tänka på samt utförandet.
Du får återkomma ifall du vill ha hjälp, men betongkvalitén och armeringen är mkt viktigt, det gäller att undvika framtida sprickor vilket är utmaningen anser jag (samt naturligtvis sk vattentät konstruktion).
Jag göt väggarna 250mm tjocka (200 är minimum) samt plattan ca 300mm, naturligtvis måste man dubbelarmera både platta och väggar (väggar med lösjärn) har sett skrämmande exempel när man armerat väggarna med nät.
Särskilt viktigt är även armeringen kring hörn, sedan skall utformningen av plattan utföras så att tömning kan möjliggöras och detta löser man genom att plattan även sträcker sig "utanför väggarna" ca 400 mm allt beroende på armeringens utformning.
Betongkvalité som jag använde var anpassat för klorerat sötvatten, bassäng samt frysning vilket innebär betongkvalite xc4, xd2 och xf3 stenmax 16 mm med vct tal 0,45.
Täckande betongskikt väggar min 35mm, platta min 50mm, stagen kan med fördel utgöras av kolfiberstag som är smidiga/vattentäta och dyra...
Väljer du att gjuta i två etapper (platta + väggar) måste du använda tätningsband.
När jag göt väggarna så använde jag även en specialduk på insida vägg som gör att betongytan/kvalitén ökas ytterligare (zemdrain formsättningsduk).
Kakel köpte jag hos Höganäs, kakel framtagit för bl.a. pooler, alla ingjutningsdetaljer köptes hos Pahlens.
Lycka till med ditt poolbygge, är det något du undrar så bara fråga.

Utloggad Erica

SV: Betongpool - kakel & täckning?
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2014, 21:57:21:21 »
Våra förutsättningar var ju lite annorlunda (inomhuspool, berg under, yttre stödmurar som skulle bära upp poolrummets väggar o.s.v.) så vår konstruktion blev inte riktigt så kraftig som Konrads. Vi behövde ju inte heller tänka på frost eftersom poolen är inomhus. Genom att vi hade yttre stödmurar till hjälp (de hade gjutits före poolgjutningen) så kunde vi för formbyggnaden ta stöd från dessa och på så sätt minimera antalet formstag. Hade vi inte haft den möjlighetenn att det gått åt mångdubbelt fler. För inneformen krysstagade vi även mellan poolens väggar, också det för att minska behovet av genomgående stag med tätningskrav.

Någon specialbetong med avseende på klor och frostrisk använde vi inte, utan bara betong särskilt lämpad för vattentäta konstruktioner. Vi armerade rejält och till den delen hade vi också hjälp av ett proffs även om vi annars gjorde det mesta pooljobbet själva. Fördelen var att vi därmed fick mycket proffsigare bockningar vid komplicerade ställen som t.ex. poolens hörn.

Att vi målade i stället fär att kakla har vi ångrat lite ibland. Färgen har efter 10 år börjat flaga av lite och det blir ett stort jobb att måla om. Än så länge är det inte akut på något sätt, men inom några år blir det dags.Troligtvis måste hela poolen då blästras ren först.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag