Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Isolering och tjocklek  (läst 5515 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Calle Anka

Isolering och tjocklek
« skrivet: september 20, 2006, 19:00:13:13 »
Morsning!

Har nu beställt en 4x8 folkpool för leverans i slutet av oktober. Håller på att planera markarbetet.
Har relativt hög grundvattennivå och sandjord överallt. Har tänkt att isolera utsidan stommen med Isodrän och sedan grus för dräneringen.

Bör man också isolera undersidan? Vad skall man ha för tjocklek och hur lägger man botten skikten....grus, isolering, stenmjöl eller? Kan man packa stenmjöl bra som defacto ligger på isolering?

Är Isodrän en lämplig isolering om man har fukt i marken?

Tacksam för lite synpunkter.
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Poolgiganten

Utloggad Calle Anka

SV: Isolering och tjocklek
« Svar #1 skrivet: september 21, 2006, 16:40:32:32 »
Ingen som vet....eller har alla oisolerade pooler? :-\
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Fia

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Calle Anka

SV: Isolering och tjocklek
« Svar #3 skrivet: september 21, 2006, 22:03:30:30 »
Tack för tipsen....förstår att det som ältats tidigare inte så lätt diskuteras igen....men här fanns ju en hel del smågodis!  :D
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Fia

SV: Isolering och tjocklek
« Svar #4 skrivet: september 21, 2006, 22:58:32:32 »
Det är mycket att läsa ;D, fick du ut något av det?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Maffe

SV: Isolering och tjocklek
« Svar #5 skrivet: september 21, 2006, 23:14:17:17 »
Ingen som vet....eller har alla oisolerade pooler? :-\

Jag har lagt 20 cm Thermisol plus under och på sidorna i min pool. Nu är detta en betong pool men det skall, vad jag vet, inte ha nån betydelse. Detta är fullt tillräckligt i botten och på sidorna räcker det med 10 cm för att få fullgod isolering. Anledningen till att jag satte dit 10 cm x-tra är att jag helt enkelt hade köpt för mycket. Kände att det inte var någon vits att köra tillbaka grejerna.

//Maffe

Utloggad Calle Anka

SV: Isolering och tjocklek
« Svar #6 skrivet: september 22, 2006, 07:28:43:43 »
Jodå....det var en del diskussion men det poolsidorna verkar alla vara relativt överens om men det är just botten som ställer till det lite....här verkar finnas 100 skolor  ???.

Jag lutar just nu åt:

1- Fiberduk
2- Kross/Dränering
3- Isodrän plattor
4- Stenmjöl
5- Stommen (folkpool)
6- Stenmjöl
8- Bottenmatta (folkpool)
9- Liner

På sidorna blir det

- fiberduk
- Kross
- Isodrän
- Stomme
- Cellplast
- Liner

Anledningen till isoleringen är främst en hög grundvattennivå....kommer det på vatten på stommen, trots bra dränering så kyler det väl snabbt....?

 ::)
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag