Allt om pool, Poolforum!
SpaForum - spabad => SpaForum => Ämnet startat av: sipen64 skrivet januari 13, 2015, 13:40:43:43
-
Hej!
Har ett Sojourn bad 1059 Liter, nu efter ca 1 månad sedan vi bytte vatten, lukter det lite surt av huden då man kommer in, försvinner då man duschar! Vattnet är klart och värden är bra!
Klorerar med Spaklor (folkpool) efter bad, 1 tsk per person och timme, 1 ggn i veckan kör vi 1 msk klor samt byter filter var 14 dag. Vet att det finns en tråd på detta, men lägger upp en ny! Har provat med 4 msk Spaklor, men det hjälpte inte! Vi fick samma problem på förra vattenbytet! Alla duschar och tvättar av sig innan bad! Ska jag prova med mera klor?
-
Vad har du för värden på vattnet i badet ? Hur ofta testar du detta ? PH , Alca, Hårdhet, Cya och klor, fritt och bundet.
Spontant känns det som att du åkt på en klorlåsning, men det är svårt att säga när man inte ser några värden på vattnet.
Janne
-
Försöker mäta 1 ggn i veckan!
Mäter med stickor ph 7,2-7,4 Fritt klor 5, alk 40-80, lite svårt och säga med stickor tycker jag!
-
Jag tycker också jag börjat få en lite sur lukt på huden efter bad, kör med samma fabrikat på klor och har doserat som du. Tycker spontant att den doseringen är ganska klen då det inte finns något klor kvar i vattnet efter 5-6 dagar. Är det ok om klornivån går ner till noll några dagar. Har tidigare sjäv skrivet om problem med höga CYA halter, kollade igår och nivåerna ligger lite över 100 igen. Känns som sur lukt hör samman med för höga CYA nivåer, kommer först efter ett par månader. Jag blir grymt störd av att CYA går upp så fort, vi badar i snitt en gång i veckan och det kan inte vara meningen att man ska behöva byta vatten varannan månad. I övrigt ser vattnet bra ut och värdena ligger stabilt.
-
Har tidigare sjäv skrivet om problem med höga CYA halter, kollade igår och nivåerna ligger lite över 100 igen. Känns som sur lukt hör samman med för höga CYA nivåer, kommer först efter ett par månader. Jag blir grymt störd av att CYA går upp så fort, vi badar i snitt en gång i veckan och det kan inte vara meningen att man ska behöva byta vatten varannan månad. I övrigt ser vattnet bra ut och värdena ligger stabilt.
Jag skrev ju mina funderingar i samma tråd som dig. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5610.msg79065#msg79065
Tyvärr är det bara att gilla läget om man använder Klortabletter (triklor) eller Spa Klor granulat (diklor) för den dagliga desinficeringen. Båda sorterna innehåller Cyanursyra. Så det är vattenbyte som gäller efter mindre än 2 månader även vid måttlig badbelastning.
Tror fan att Spabranchen inte skyltar med detta. Det är väl inte ett argument som säljer direkt...
Man kanske skulle testa brom som daglig desinfektion och chocka med Oxi booster som någon skrev om. Brom innehåller ingen CYA, så de enda gångerna man tillför CYA är vid chockbehandling.
-
Använd klor UTAN cyanursyra ! Cyanursyra eller "pool stabilizer" som den kallas i USA är till för att kloret inte skall brytas ned av solens UV-ljus. Ett spa har ju ett lock och genom det lär inte UV-strålningen tränga in. Det finns olika typer av klor som saknar cyanursyra, dock då oftast som pulver eller i flytande form. Flytande klor (natriumhypoklorit) som vi har till vår pools automatiksystem saknar t.ex. cyanursyra helt och hållet. Men man får vara observant på att denna typ av klor höjer pH, man måste alltså hålla nere pH med pH- , saltsyra eller liknande.
-
Använd klor UTAN cyanursyra ! Cyanursyra eller "pool stabilizer" som den kallas i USA är till för att kloret inte skall brytas ned av solens UV-ljus. Ett spa har ju ett lock och genom det lär inte UV-strålningen tränga in. Det finns olika typer av klor som saknar cyanursyra, dock då oftast som pulver eller i flytande form. Flytande klor (natriumhypoklorit) som vi har till vår pools automatiksystem saknar t.ex. cyanursyra helt och hållet. Men man får vara observant på att denna typ av klor höjer pH, man måste alltså hålla nere pH med pH- , saltsyra eller liknande.
Är det OK att använda i Spabad? Jag har för mig att jag läst på ett par ställen att det skulle vara aggressivt mot plastdetaljerna...
-
Är det OK att använda i Spabad? Jag har för mig att jag läst på ett par ställen att det skulle vara aggressivt mot plastdetaljerna...
Nej att det skulle vara aggressivt mot plast låter väldigt långsökt. Man har ju plastdetaljer i pooler också och plasterna måste ju vara klortåliga om man skall kunna ha klor över huvud taget. Klor utan cyanursyra är ju inte kemiskt mera aggresivt än klor med d:o. Skillnaden är ju just att man inte använder cyanursyra där den inte behövs. Jämför med inomhuspooler, där skall man ju inte använda cyanursyra heller, just för att man p.g.a. lägre vattenomsättning riskerar att få klorblockering efter en tid. Att man i t.ex. USA ofta använder cyanursyra även i spas sammanhänger nog bara med att man där, i de varmare delarna av landet, kör sina span utan lock generellt och då får de ju ta emot stark sol (ännu starkare än i Sverige). Detta plus den högre temperaturen i ett spa bryter då ned kloret och cyanursyra i viss mängd behövs då för att minska kloråtgången.
-
Man kan ju undra över varför branchen inte saluför cyafritt klor till Spabad... Om man tittar på vilken typ av klor som saluförs till Spa, så är Det uteslutande diklor eller triklor som innehåller cya
-
Tittar man på den Amerikanska och kanadensiska spa marknaden så rekommenderar ju i princip alla leverantörer av spabad att man ska använda Bromin.
Läste någonstans att Brominet nu gått om Kloret i USA/Kanada när det gäller spabads användningen. Men det är klart att dom ligger ju 30 år före oss när det gäller användandet av spabad, så det kommer väl krypande hit så småningom.
Tycker själv att Brominet funkar mycket bra, samt att det inte ger de problem som många upplever med klor och Cya.
Chockar med Spa Oxi Booster 1 gång per vecka, men har inga problem med höga Cya värden.
Finns ju ett klor som heter Lithium Hypochorit som också är utan Cya som är ett granulat, detta rekommenderas ofta som ett alternativ på andra sidan Atlanten, har efterlyst det hos de svenska kemi leverantörerna, men det verkar gå sakta. Men om fler efterfrågade dessa produkter hos sina kemförsäljare så kanske det skulle dyka upp så småningom.
-
Varför vill ni inte använda kalciumhypoklorit? Hos Folkpool kallas det Aktionchock. Innehåller ingen cyanursyra.
-
Varför vill ni inte använda kalciumhypoklorit? Hos Folkpool kallas det Aktionchock. Innehåller ingen cyanursyra.
Jag har läst en tråd på detta forum där du rekommenderade just detta.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8520.msg63642#msg63642
Emira skrev: "Jag var ute hos Folkpool för att köpa deras Aktionchock. När dom fick höra att jag tänkte använda den till ett SPA bad så avrådde de bestämt. De sa att SPA badet kan ta skada och att Aktionchock dessutom blir svårhanterlig då den påverkar PH starkt."
Jag hittade aldrig någon kommentar från dig angående att Folkpool avrådde från detta... Vad säger du, Erik N?
Jag läste i en manual från en Spabadstillverkare som direkt varnar mot att garantin blir ogiltig vid användning av bl.a kalcium- och natriumhypoklorit. Samma leverantör säger "Det bästa kloret för ditt spa är en granulär "diklor"-förening". Vilket då innehåller Cyanursyra.
Spatillverkarna och kemtillverkarna håller ungefär samma linje om klor som decinficeringsmedel, dvs att det är diklor granulat alternativt långsamma triklortabletter i en flytande dosör, som gäller. Inte ett pip om CYA. Och inga rekommendationer att använda kalcium- och natriumhypoklorit, från deras håll...
Sen får man råd som som direkt går stick i stäv mot varningstexter...
Som en känd gävle-bo skulle ha sagt: "Vem ska man tro på, tro på, tro på..."
En sak vet jag. Det är jävlart säkert inte lätt att vara nybörjare i den här branschen. :-\
-
Tack för en bra och saklig dialog, saknar den hos fackhandeln, men som ni skriver, det är ingen positiv reklam. Jag har begärt ett svar från leverantören, ska bli intressant och se om jag får något svar (denna gång, har provat tidigare utan feedback)
Ni som har delat med er i denna tråd är både seriösa och har kunnande om vattenkemi, min känsla är att de flesta spaägare inte hört talas om CYA och att merparten spabad troligen har skyhöga CYA nivåer. Man hör aldrig om någon som blivet dålig p.g.a. låg vattenkvalitet/ mycket bakterier. Är problemet med CYA förstorat ? Som jag fattat det så tar det mycket längre tid för kloret att oxidera föroreningar men det är inte helt verkningslöst, stämmer det och kan vatten med hög CYA trots allt vara tillräckligt tillsammans med en Ozonator ?Kör med Folkpools Granulatklor, ni andra som har problem med Cya, är det andra märken ? eller kan det vara så att vissa märken innehåller mer CYA än andra ?
Håller med, det är inte lätt att vara nybörjare och få allting bra, det enda jag önskar är att ha bra vatten, slippa bada i en bakteriehäd och inte byta för ofta.
Tack för bra synpunkter
-
Har du väl fått en klorblockering genom för hög halt av cyanursyra så har du ju förlorat alla normala samband mellan klornivå och desinfektion. Det må vara att en viss liten verkan kanske finns kvar, men du har ju ingen möjlighet att hålla kontroll på läget. Klormätning kan visa jättehöga värden på kloret, men trots detta har du inte ens tillräcklig nivå för att hålla vattnet säkert ur bakteriesynpunkt.
Varför tillverkarna ej rekommenderar oorganiskt klor som natrium- eller kalciumhypoklorit kan man ju undra. Själva karen måste ju tåla det, man har ju samma material i pooler och där fungerar det utan problem med de aktuella klortyperna. Möjligen skulle man kunna tänka sig att de är rädda för att man i den mindre vattenmängden i ett spa lättare kan tappa kontrollen över pH-värdet, som ju måste hållas i schack om man t.ex. använder natriumhypoklorit. Det enda andra jag skulle kunna tänka mig vore om de har något speciellt material som inte tål det så bra. Det skulle ju i så fall behöva vara något som inte finns i pooler och de enda jag kan tänka på är mjuka kuddar och liknande, som ju finns i span men inte i pooler. Med tanke på eventuella skadliga effekter så är det inte heller lätt att se att brom skulle vara bättre än klor. Kemiskt ligger inte ämnena särskilt långt ifrån varandra.
-
Hej Erica,
Om CYA börjar bli hög men att jag samtidigt kan se att kloret förbrukas under veckan, kan jag tolka det som att det inte inträffat en låsning och det fortfarande är ganska OK desinfektion ?
Vad tror du om min andra fråga gällande obefintlig klornivå under ett par dagar, är det OK. För precis det sker om jag följer tillverkarens rekommendation av dosering, om jag tar en matsked klor och mäter 6 dagar senare är kloret helt förbrukat. Har kört så ett tag för att minimera CYA stigning for fort.
Tack på förhand
-
Detta är mycket märkligt och svårt tycker jag! Har nu fått detta 2ggr (sur lukt på hud) (köpte spa i Augusti 2014), var till min Folkpool handlare redan i början av oktober ang att jag enligt mät stickan hade hög ppm stabilizer och huden luktade lite surt. Svaret jag fick var att jag inte behövde bry mig om detta, det gäller bara pooler och att man kunde få klorblockering. Körde på detta vatten från 21 aug till 15 december då jag bytte vatten.
Runt den 14 Jan (1 månad efter byte 2 ggn) började det lukta lite surt igen!Var till folkpool idag igen och fick samma svar av handlaren, och han visste ingen som fått detta! Och jag beskrev hur jag klorerade efter bad och under veckorna och han sa att jag gjorde helt rätt!
Har ingen lust att byta vatten igen! Ska man fortsätta bada? Det luktar inget i vattnet och det ser bra ut! :-\
-
Jag kanske ska börja med att säga att jag har inget spa, jag har bara en pool.
Jag sa ju inte direkt att ni skulle använda kalciumhypoklorit, jag undrade varför ni inte ville använda det.
Jag kan tänka mig att kalciumhypoklorit är mer effektivt för att "bränna" bort kloraminer (finns både som di- och tri-) vid den kemiska reaktionen. Vid den kemiska reaktionen bildas saltsyra, och det är därför man behöver rätt hög alkalinitet (bikarbonat) för att neutralisera syran. Med för låg alka så sjunker pH som en sten eftersom syran inte neutraliseras.
Jag har sökt men inte hittat någon förklaring till varför de oorganiska klorerna (hypokloriter) skulle orsaka snabbare kemisk reaktion, men jag har sett det nämnas. Dessutom så står det på Folkpools hemsida att man efter chockklorering med Aktionchock ska vänta med att täcka över poolen.
Varning! Täck inte över poolen direkt efter chockklorering, vänta med detta i ungefär 1 timme för att inte materialet i överdraget skall skadas.
Eftersom chockklorering påskyndar processen så bildas nog mycket trikloraminer. Trikloraminer (som gärna går upp i luften ovanför som gas) bildar med vatten (t.ex. tårar i ögonen om de går upp i luften) saltsyra, fritt klor och kvävgas. Det är nog därför man inte ska täcka över, kan bli koncentrationer av saltsyra. I ett spa är det väl risk att man sätter på locket för snabbt.
Har skrivits en del om just vattenkemi förut vad gäller kloret, mycket googling och nedskrivet det man hittat just då, jag kan det egentligen inte. Mycket googling så fort man inte kan och sedan bearbeta den infon man hittar.
Dock brukar pH höjas lite just efter chockklorering med hypoklorit (kommer inte ihåg varför just nu och hittar det inte) men hos mig sjunker det ganska snabbt igen till min stabila nivå på 7,6.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8762.msg65474#msg65474
-
Hej Erica,
Om CYA börjar bli hög men att jag samtidigt kan se att kloret förbrukas under veckan, kan jag tolka det som att det inte inträffat en låsning och det fortfarande är ganska OK desinfektion ?
Vad tror du om min andra fråga gällande obefintlig klornivå under ett par dagar, är det OK. För precis det sker om jag följer tillverkarens rekommendation av dosering, om jag tar en matsked klor och mäter 6 dagar senare är kloret helt förbrukat. Har kört så ett tag för att minimera CYA stigning for fort.
Tack på förhand
Att kloret förbrukas KAN väl vara ett tecken på att det gör sitt jobb, men det är nog inget säkert tecken. Kloret kan ju sönderfalla / förbrukas av olika orsaker, ungefär som när klor bryts ned av solljus. För att man skall få en korrekt fungerande desinfektion måste det ju finnas fritt klor som kan ta sig an bakterierna. Men om det nu handlar om klorblockering p.g.a. för hög halt cyanursyra så lär det ju säkert finnas en övergångszon - det blir knappast så att det vid en viss nivå plötsligt går från "kloret fungerar perfekt" till "kloret helt overksamt". Det finns säkert en rätt rejäl mellanzon där kloret fungerar men inte fullt ut.
Att låta ett spa vara helt oklorerat under några dagar tror jag är helt olämpligt. I den höga temperatur som råder i ett spa växer bakterier till jättesnabbt om de inte motarbetas på något sätt. Visserligen har du inga bad vid de tillfällena då klor saknas, men bakterier kan ju alltid slinka in på något sätt, alternativt kan bakterier finnas kvar från senaste badet om desinfektionen ej har fungerat helt perfekt. Om ett utespa står även kortvarigt med öppet lock alt. lock saknas så finns ju t.ex. även risken att bajsande fåglar kan spä på med bakterier.
-
Jag kanske ska börja med att säga att jag har inget spa, jag har bara en pool.
Jag sa ju inte direkt att ni skulle använda kalciumhypoklorit, jag undrade varför ni inte ville använda det.
Att få följande information från Spabadstillverkarna gör ju att man blir tveksam, minst sagt.
- SPA badet kan ta skada
- garantin blir ogiltig
Du har ju som sagt inget Spa, men du kanske förstår att jag blir tveksam? :-\
Sen skulle det vara fint om de som ger råd kunde hänvisa till någon källa och/eller ange om de har fördjupade sakkunskaper i ämnet.
Det är riktigt glädjande att fler börjar gräva i följande "heliga kor" i ett klorerat Spabad:
- Intervall för vattenbyte. Branschen säger 3-4 månader, vilket inte är möjligt om man använder klor som innehåller CYA
- Klorets påverkan på CYA. Branschen hävdar att CYA-nivån aldrig blir ett problem i ett Spabad eftersom man byter vatten så ofta = Var 3e var-4e månad. Jag säger Bullshit! (Se föreg punkt)
/Peter
Spaägare sedan juli 2014
Självlärd på Spakemi
-
Jag har grävt i vattenkemin, för det är där magiken ligger. Vattenkemin är i princip samma mellan spa och pool, det som skiljer är temperaturen och mängden vatten. En person påverkar vattnet mer i ett spa än i en pool pga mängden vatten, men principen är det samma. Personen/utomhusmiljön tillför ammoniak och bakterier som ska tas om hand av klor och filter.
-
Jo det finns väl ingen anledning till att det skulle vara helt olika kemiska processer för en pool resp. ett spa. Samma system, bara lite olika temperatur och vattenmängder. Och det finns ju de som kör sina pooler på nästan spa-liknande temperaturer också. Kanske inte 39 grader precis, men jag vet de som håller 35 (själv tycker jag det blir lite för varmt, man svettas ju i vattnet om man verkligen simmar ordentligt då).
Jag vet ju av egen erfarenhet att man kan köra poolvatten i ett spa. När vi bodde i USA hade vi en integrerad jacuzzi, som blir mycket snarlik ett spa, ihop med vår pool. Det var samma vatten som cirkulerade igenom, men med den skillnaden att jacuzzins vatten värmdes ett antal grader extra. Nu blir det inte en 100%-ig jämförelse med ett normalt spa, eftersom vattenmängden är mycket större - vattnet från jacuzzin passerade ju över till poolen och vatten som togs från poolen värmdes och gick in i jacuzzin - men faktum kvarstår ju att vi körde ett spa-liknande bad med vanligt poolvatten och vanliga poolkemikalier. En skillnad fanns ju förstås - vi hade inte några kuddar eller andra liknande mera känsliga saker utan jacuzzin var klädd med mosaik. Men några vattenkemiproblem hade vi aldrig.
Just de där kuddarna och liknande är väl den enda anledningen som jag ser till att vissa saker från poolkemin kanske inte alltid fungerar i ett spa. Där finns ju en skillnad - OM sådana material inte tål vanligt poolklor t.ex., då kanske det möjligen kan bli problem. Sedan kan man då tänka sig risken för skenande pH i en mindre vattenmängd, om man inte håller ordentlig kontroll på sitt pH-värde.
-
Jag vill nog hävda att det är en jäkla skillnad på förutsättningarna i ett spa och en pool. Framför allt att belastningen på vattnet är avsevärt mycket högre pga den lilla vattenvolymen i förhållande till antal badande. Därtill en högre temperatur gör att det är betydligt tuffare att hålla vattenbalansen och decinficering på rätta värden.
-
Läser man noga på spabads tillverkarnas rekommendationer så är det ju så att man är livrädd att få kalkavlagringar inne i rörsystem, pumpar och värmare då KalciumHypoklorit tillför calcium (kalk) vid varje dosering.
Jag tror att om man håller koll på kalkhalten och ser till att aldrig komma över de rekommenderade värdena för kalken i vattnet, så blir det nog inga problem med avlagringar i systemet.
Ser man på Sverige och hur vattnet ser ut så finns det ju områden som från början har en hög kalkhalt men de flesta kommuner har en ganska låg kalkhalt ( mjukt vatten)
Detta ställer dock krav på spaägaren att hålla koll på, annars så kan det ju bli tokigt om det fallerar och det visar sig att du har badet fullt med kalkavlagringar.
Det är som med all vattenkemi, det kräver en kontinuerlig kontroll.
Janne
-
Jag vill nog hävda att det är en jäkla skillnad på förutsättningarna i ett spa och en pool. Framför allt att belastningen på vattnet är avsevärt mycket högre pga den lilla vattenvolymen i förhållande till antal badande. Därtill en högre temperatur gör att det är betydligt tuffare att hålla vattenbalansen och decinficering på rätta värden.
För desinfektionen blir förhållandena tuffare, självklart. Men det borde inte påverka risken för att en viss typ av klor skulle kunna skada kar, pumpar, slangar m.m. Visst krävs det t.ex. större vattenomsättning per tidsenhet i ett spa och det är ännu viktigare än i en pool att hålla tillräcklig desinfektion för kommer en bakterietillväxt så går det blixtsnabbt i det varma vattnet. Men de kemiska reaktionerna som sådana blir ju ändå de samma.
Att användning av kalciumhypoklorit tillför kalcium är självklart och vattnet skall ju inte ha för mycket av detta, då blir det utfällnigar, speciellt om pH blir lite mot den övre gränsen för det rekommenderade intervallet. Men med natriumhypoklorit får man inte det problemet. Där är väl i så fall den enda faran som jag kan se just om man tappar kontrollen över pH, vilket kan gå ut både över desinfektionen och över risk för materialpåverkan. Natriumhypokloritens pH-höjande effekt är ganska kraftig, men inte svår att motverka. Vi kör ju vår pool på natriumhypoklorit och saltsyra, med automatisk dosering av båda kemikalierna. En 25 l dunk med 10 %-ig saltsyra räcker 2-3 år, medan det går åt minst 3 dunkar klor under ett enda år.
-
Erica pratar om "sin pool". Finns det möjligen någon här som har goda erfarenheter från att använda natriumhypoklorit/saltsyra i ett Spabad, så vänligen träd fram :)
Hittills är det såvitt jag kan se bara icke Spa ägare som rekommenderar natriumhypoklorit...
-
Erica pratar om "sin pool". Finns det möjligen någon här som har goda erfarenheter från att använda natriumhypoklorit/saltsyra i ett Spabad, så vänligen träd fram :)
Hittills är det såvitt jag kan se bara icke Spa ägare som rekommenderar natriumhypoklorit...
I så fall kan man ju hoppas att både de med positiva och de med negativa erfarenheter har av sig - det fodras båda sidor om man skall kunna dra slutsatser. Men troligtvis har ytterst få verkligen testat. Även för privata pooler är natriumhypoklorit sällsynt i Sverige. Det finns inte i koncentrerad form i allmänna handeln, det fodrar hantering av flytande kemikalier och det fodrar att man är noga med pH. Det är däremot synnerligen vanligt i större, offentliga pooler, inte minst för att det är lätt att automatdosera.
Man kan göra allmänna jämförelser mellan olika alternativ baserad på ren kemiteknik. Men det man inte kan bedöma är ju vilka specialmaterial som tillverkarna av resp. spa använder och hur de reagerar på olika kemikalier. Betr. sådant som finns i pooler också så finns ju årtionden av erfarenhet. Men som jag sa tidigare, kuddar m.m. finns inte i pooler, om de vållar problem kan ju bero på vad de är gjorda av. Klor kan göra vissa plastmaterial sköra genom att slå mot deras mjukgöringsmedel. Mjuk plast blir hård och spricker så småningom.
Vad det gäller klor alternativt brom så finns det massor av artiklar och diskussioner om ämnet. Tyvärr är de flesta bundna till någon som vill sälja det ena eller det andra och kan inte betraktas som oberoende utvärderingar.
Avseende diskussionen om cyanursyra och dess för/nackdelar så hittade jag en rekommendation/bestämmelse som åtminstone kommer från en officiell källa (Kanadensisk hälsvårdsmyndighetssida avseende bestämmelser för spas öppna för allmänheten) och därför inte bör kunna ses som reklam:
Cyanurate Stabilizer Use
Section 6 (1)
“Every owner and operator shall ensure that the public spa water is treated with chlorine, a chlorine compound or a bromine compound by means of a chemical
feeder, and is maintained so that in every part of the spa, and at all times during the daily use period,
(e)
where cyanurate stabilization is maintained, there is a cyanuric acid
concentration of not greater than 150 milligrams per litre
Section 6 (2)
“Every operator shall ensure that cyanurate stabilizer
is not added to a public spa if the spa and its deck are
totally or partially covered by a roof.”
Myndigheten sätter alltså en maxgräns vid 150 ppm cyanursyra och säger att spas under tak (som alltså inte träffas av solljus) inte FÅR innehålla cyanursyra.
Bestämmelserna i sin helhet finns under länken http://www.healthunit.org/recwater/resources/spa_operators_manual.pdf (http://www.healthunit.org/recwater/resources/spa_operators_manual.pdf)
-
Tack alla er som tar er tid att ge råd. Jag har lärt mig massor detta första halvåret med spabad.
Ibland kan det dock vara svårt att sortera ut de självlärda experterna från de som verkligen har fördjupad kunskap. (Jag tillhör den föregående gruppen själv. Så vem är jag att döma...)
Det som egentligen irriterar mig mest är att Spaförsäljarna far fram med (medveten/omedveten?) osanning. Att Cyanursyran inte skulle ha någon inverkan på ett Spabad eftersom man byter vatten var 3e - var 4e månad. Samma gäng rekommenderar i första hand organiskt klor som desinfektionsmedel.
Min slutsats är att så länge som jag använder klor med Cyanursyra, kommer jag att med måttligt användande behöva byta vatten efter 1-2 månader. Enda chansen att ha längre intervaller mellan vattenbyte är att använda natrium- eller kalciumhypoklorit alternativt brom. I annat fall får nog vi som valt att använda diklorgranulat / triklortabletter vackert svälja att vi sitter med "svarte Petter" och får byta vatten dubbelt så ofta mot vad som sades när vi köpte vårt Spabad....
-
Kör med Folkpools Granulatklor, ni andra som har problem med Cya, är det andra märken ? eller kan det vara så att vissa märken innehåller mer CYA än andra ?
Håller med, det är inte lätt att vara nybörjare och få allting bra, det enda jag önskar är att ha bra vatten, slippa bada i en bakteriehäd och inte byta för ofta.
Tack för bra synpunkter
Tror diklor granulatet är ungefär samma oavsett vilket namn det saluförs under. "Same shit, different names", typ :)
Din önskan, är huvudet på spiken! Det är det jag önskar också.
Jag vill också tillägga, att hålla en god vattenbalans med minimalt tillsats av kem.tillsatser.
/Peter
-
Du får usäkta, sipen64, om du tycker att vi hijackar din tråd. Men jag gillar när det blir lite aktivitet ;)
-
Myndigheten sätter alltså en maxgräns vid 150 ppm cyanursyra och säger att spas under tak (som alltså inte träffas av solljus) inte FÅR innehålla cyanursyra.
Bestämmelserna i sin helhet finns under länken http://www.healthunit.org/recwater/resources/spa_operators_manual.pdf (http://www.healthunit.org/recwater/resources/spa_operators_manual.pdf)
Tack Erika, för källhänvisningen.
Jag har själv sett denna rekommendation på CYA max 150 ppm på ett par ställen.
Men det vanligaste är att man anger betydligt lägre maxvärde för CYA.
Folkpools spakalkylator t.ex, anger maxvärde för CYA<50 ppm. Och det mina vänner skulle i mitt fall innebära att vi skulle behöva byta vatten var 3e vecka (om vi badar 2 pers 2 ggr / vecka 30 min per gång, samt chockklorerar en gång/vecka).
-
Hej igen,
Tycker också det är roligt med det stora engagemanget kring detta ämne.
Fick svar från leverantören (HK) som styrker att det blir för hög CYA nivå redan efter 2 månader. Tömma vattnet över 150 ppm gäller. Så det är väl bara att starta upp pumpen och tömma igen >:(
SPA tillverkare godkänner i regel bara Diklor då det är PH neutralt och snabblösligt.
Natriumhypoklorit är inte att rekommendera för manuell dosering, har kort livslängd och relativt låg halt fritt klor. Ska bara användas vid automatdosering till bassänger.
De rekommenderar att testa SPA brom som innehåller en lite del klor (utan CYA) och arbetar över ett bredare PH span. Man slipper också problemet med att "lufta" locket. Kombineras med Spachock någon gång i månaden och Spaklor vid enstaka behov. (typ efter fest)
Trots allt bra med ett erkännande från leverantören, fick ett bra och proffsigt svar. Återstår nu bara att få alla spaleverantörer att bli mer ärliga, göra denna information mer tillgänglig för allmänheten ! Det är i mina ögon en hälsorisk där de flesta inte har en aning. Hade själv aldrig hört talas om Cyanur innan jag köpte badet och jag tror att vi som är på detta forum är "nördarna" som verkligen vill få ett bra vatten. Hur många i Sverige badar ikväll i ett SPA med extrem dålig desinficering ? Troligtvis väldigt många.
Har bollat frågan tillbaks till leverantören angående öppenhet och det faktum att energiberäkningen inte stämmer då vattenbyte bör ske 6 gånger per år. Får se vad det blir för feedback.
(gällande ovan kemibeskrivningar så har jag valt ut delar av svaret från lev, har själv inte 100 % koll på exakta skillnader mellan klor så fråga inte mig om detaljer, ville bara dela med mig av vad leverantören skriver)
Ha en bra lördagskväll
-
Hej igen,
Tycker också det är roligt med det stora engagemanget kring detta ämne.
Fick svar från leverantören (HK) som styrker att det blir för hög CYA nivå redan efter 2 månader. Tömma vattnet över 150 ppm gäller. Så det är väl bara att starta upp pumpen och tömma igen >:(
SPA tillverkare godkänner i regel bara Diklor då det är PH neutralt och snabblösligt.
Natriumhypoklorit är inte att rekommendera för manuell dosering, har kort livslängd och relativt låg halt fritt klor. Ska bara användas vid automatdosering till bassänger.
De rekommenderar att testa SPA brom som innehåller en lite del klor (utan CYA) och arbetar över ett bredare PH span. Man slipper också problemet med att "lufta" locket. Kombineras med Spachock någon gång i månaden och Spaklor vid enstaka behov. (typ efter fest)
Trots allt bra med ett erkännande från leverantören, fick ett bra och proffsigt svar. Återstår nu bara att få alla spaleverantörer att bli mer ärliga, göra denna information mer tillgänglig för allmänheten ! Det är i mina ögon en hälsorisk där de flesta inte har en aning. Hade själv aldrig hört talas om Cyanur innan jag köpte badet och jag tror att vi som är på detta forum är "nördarna" som verkligen vill få ett bra vatten. Hur många i Sverige badar ikväll i ett SPA med extrem dålig desinficering ? Troligtvis väldigt många.
Har bollat frågan tillbaks till leverantören angående öppenhet och det faktum att energiberäkningen inte stämmer då vattenbyte bör ske 6 gånger per år. Får se vad det blir för feedback.
(gällande ovan kemibeskrivningar så har jag valt ut delar av svaret från lev, har själv inte 100 % koll på exakta skillnader mellan klor så fråga inte mig om detaljer, ville bara dela med mig av vad leverantören skriver)
Ha en bra lördagskväll
Ja det tycks ju bekräfta vad som stod i den kanadensiska texten, håll cyanursyran under 150, annars blir det problem.
Att tillverkarna rekommenderar di-klor tror jag väldigt mycket beror på just att det inte driver pH utan är neutralt. pH-värden som alltför markant avviker från det rekommenderade kan ställa till massor av trassel och alla håller ju inte örnkoll på sitt pH-värde.
Att natriumhypoklorit har kort livslängd stämmer inte. Det handlar om åtskilliga månader och sönderfallet kan nästan stoppas helt om man späder ut den med vatten direkt efter att man köpt hem den. Men som jag sagt tidigare, den driver upp pH och där tror jag att man har skälet till att den inte rekommenderas för vatten som sköts manuellt. Det handlar om att man får en för stor risk att pH skjuter iväg uppåt, vilket både sätter desinfektionen ur spel och kan medföra skador på material och komponenter. Så länge som man balanserar ned sitt pH till korrekta värden är det inga problem, men det är som sagt lätt att missa om man inte har automatik. Med automatik är pH-hållningen hur enkel som helst. Man ser inte några svängningar alls i pH-värde från en mätning till en annan. Den kanadensiska skriften säger ju f.ö. klart ut att för offentliga spa kräver man automatisk, kontinuerlig dosering av kemikalier.
Vi har byggt ett spa men inte fått det klart, men vi kommer nog snart att ta upp det projektet igen. Det blev stående sedan vi konstaterat att när vi av byggtekniska skäl inte kunde bygga det så att vi fick samma vattennivå som i vår pool så skulle det fodra en mycket avancerad nivåregleringsautomatik om vi skulle kunna köra spa och pool integrerat med samma vatten, som vi hade det i USA. Vattennivåskillnaden trasslade till planeringen väldigt mycket och projektet blev liggande. Den stora fördelen om vi kan köra ihop systemen är att vi har ett kemikaliesystem, en automatik, ett påfyllningsställe för vardera kemikalie o.s.v.
-
Här lite råfakta om klor från en rapport som gjordes för norska Hottubs A/S, 2003.
http://tfweb.hit.no/2003/f1-10-03/kort_om_prosjektet/sluttrapport.htm
Här en kort sammanställning över de typer av klor som diskuterats här.
- Triklor (triklorisocyanursyra) långtidsklor i tablettform. Har högst klorinnehåll, 90% aktivt klor. Sänker pH-värdet (pH=2,9).
- Kalciumhypoklorit, granulat eller tabletter, 65-75% aktivt klor. Höjer pH-värdet (ppH=11,8)
- Diklor (Natriumdiklorisocyanurat), Spa Klor granulat, 56-62% aktivt klor. pH-neutralt (pH=6,9)
- Natriumhypoklorit, flytande, 12,5% aktivt klor. Höjer pH-värdet (pH=13)
Rapporten innehåller för övrigt ganska lättförståelig fakta. Läsvärd.
-
Ja det tycks ju bekräfta vad som stod i den kanadensiska texten, häll cyanursyran under 150, annars blir det problem.
Att tillverkarna rekommenderar diklor tror jag väldigt mycket beror på just att det inte driver pH utan är neutralt. pH-värden som alltför markant avviker från det rekommenderade kan ställa till massor av trassel och alla håller ju inte örnkoll på sitt pH-värde.
Att natriumhypoklorit har kort livslängd stämmer inte. Det handlar om åtskilliga månader och sönderfallet kan nästan stoppas helt om man späder ut den med vatten direkt efter att man köpt hem den. Men som jag sagt tidigare, den driver upp pH och där tror jag att man har skälet till att den inte rekommenderas för vatten som sköts manuellt. Det handlar om att man får en för stor risk att pH skjuter iväg uppåt, vilket både sätter desinfektionen ur spel och kan medföra skador på material och komponenter. Så länge som man balanserar ned sitt pH till korrekta värden är det inga problem, men det är som sagt lätt att missa om man inte har automatik. Med automatik är pH-hållningen hur enkel som helst. Man ser inte några svängningar alls i pH-värde från en mätning till en annan. Den kanadensiska skriften säger ju f.ö. klart ut att för offentliga spa kräver man automatisk, kontinuerlig dosering av kemikalier.
Huvvet på spiken (tror jag), Erica!
I en pool som har automatisk dosering av Natriumhypoklorit och Syra är det givetvis enklare att använda dessa kemikalier än i de flesta spabad där man måste dosera allt kem manuellt. Därför tror jag att för "kreti och pleti", som ska dosera manuellt, är det enklare att använda produkter som är pH-neutrala.
Det är dock en sak jag blir fundersam över. Enligt den norska rapporten, som jag länkade i ett inlägg, skulle Triklor (långtidsklor) ha rätt lågt pH, 2,9.
Jag har kört under några veckors tid kört 20 g triklor tabletter i flytande dosör, och jag har inte upplevt att pH-värdet sjunker nämnvärt...
Jag måste säga att jag är lite sugen på att testa Brom vid nästa vattenbyte.
- Påverkar inte CYA-nivån
- Kompletteras med en Chockbehandling av diKlor ett par gånger i månaden, för att oxidera skiten som bundits upp
- Teoretiskt så känns det möjligt att med denna desinficering förlänga intervallen mellan vattenbytena betydligt...
Samtidigt: Klor är klor, och är i grunden effektivare än Brom.
Men nu har vi spelat rysk roulette med Klor/Cyanursyra-racet, så vi kan lika gärna köra en testperiod med Brom. Tror inte vi dör av det :)
/Peter
-
Jag har kört med div olika klor nu ett år sedan jag blev spa-ägare. Jag har nu saltcell och har kört vanligt salt = klor (spa-tillverkarna rekommenderar bromsalt = brom). Jag tycker inte det fungerar optimalt med vanligt salt = klor då jag gillar att ha riktigt varmt i mitt kar. Jag tycker mig märka av att det tappar effekt ganska kraftigt över 35 grader så jag har fått chocka nästan lika mycket som om jag inte skulle haft saltcell.
Kommer köpa bromsalt = brom nu för att testa. detta skall enligt tillverkarna + div försäljare fungera betydligt bättre. Behovet att chocka ibland lär nog finnas kvar. Frågan är dock om tex aktivt syre duger el om det bör vara snabbklor?
Har ozon och uv i karet.
Tror och hoppas på en förbättring med brom. som jag förstår det fungerar det bättre vid högre temp samt att det inte är lika PH-känsligt.
/Kalle
-
Angående natriumhypoklorits livslängd som nämndes tidigare så tror jag nog att Magnus D menade att det förbrukas snabbt i vattnet, och att det därför bör tillföras kontinuerligt.
Det har dessutom kort livslängd om man köper det i 30-40% styrka.
Jag tror inte så många späder ut natriumhypokloriten, de flesta vill nog slafsa så lite som möjligt med kemikalierna.
I vårt spa har jag ibland använt det för att schocka när vi fått grumligt vatten, eller svartmögel på nackkuddarna.
Det reagerar snabbare med föroreningarna, och svartmöglet bleks bort från nackkuddarna om man sprayar eller penslar på det koncentrerat, funkar med klorin också, men då måste det ligga på lite längre.
Har inte sett att det påverkat något i vårt SPA negativt, men det kan ju vara olika på olika tillverkares prylar, det vet jag inget om.
Det här med CYA kanske trots allt är vad som gör att det efter någon månad blir allt svårare att hålla vattnet riktigt fräscht.
Dock, så länge vattnet är klart och inte luktar konstigt har jag svårt att se att det på något sätt skulle vara farligt att bada, eller att det skulle kunna bli för mycket bakterier.
Ögon och näsa anser jag vara väl så bra som mätstickor just när det gäller om vattnet är badbart eller ej.
-
Om man vill spä ut natriumhypoklorit för att minska sönderfallet, så är det enklaste sättet att när en dunk blivit tom så köper man en ny, häller över hälften till den gamla dunken och fyller sedan upp båda dunkarna med vatten. Sönderfallet är inte jättesnabbt utan utspädning, men det sparar naturligtvis en del. Kanske kan man minska sin kloråtgång med 20 % på så vis. Nu beror ju allt på i vilken takt man förbrukar den. Ett speciellt problem blir naturligtvis om man har en pool som man vinterstänger så att all ev. ej förbrukad lösning blir stående till nästa säsong.
Beträffande krav på kontinuerlig tillförsel, nja kontinuerligt inmatning är alltid bra eftersom det ger ett vatten med jämna värden, i stället för en berg-och-dalbaneliknande kurva. Men det är inte så att man måste tillföra nytt hela tiden. Om vi någon gång får stopp på klotillförseln, t.ex. att dunken är slut, så händer inte så mycket med klorvärdet på ett par dygn. Sedan börjar det sjunka, men blir inte alarmerande lågt förrän efter ungefär en vecka. Det tar väl sedan ytterligare en vecka innan man själv märker på vattnet att något är på tok. Vi råkade ut för detta en gång när vi efter dunkbyte glömt att slå över pumpen till automatikläge. Nu är detta inomhus. Utomhus med solsken och så så går det naturligtvis lite snabbare.
-
När jag klorerade med natriumhypoklorit (2-3 år) så hällde jag i ca 6 dl på kvällen.
Klorvärdet blev skyhögt, typ 10 ppm på stickan, men dagen efter var det 0.
Det funkade riktigt bra med i princip klorfri pool de tider på dagen man badade, och de höga nivåerna efter varje klorering gjorde att inget kunde växa till i poolen.
Hade jag hällt i så mycket klorgranulat att det blivit 10 ppm hade det tagit dagar innan det varit badbart igen.
Nivån sjunk alltså under natten trots att poolen var täckt.
-
Nej några sådana plötsliga, våldsamma fall i klornivåerna har vi inte sett. Vi mäter i.o.f.s. inte klor direkt utan mäter Redox (ORP) som i princip blir ett mått på kloreringens effektivitet. Vårt automatiksystem är av lite äldre typ och ger inte ifrån sig digitala resultat utan har ett visarinstrument för vardera kemikalien, med en referenscirkel som vi har kalibrerat in så att rätt värde ligger på cirkelns högerkant. Automatiken reglerar dit, när visaren går under den gränsen går pumpen igång. Skulle kloret ta slut eller vi får fel på pumpen etc. så efter 2-3 dygn är nålen i cirkelns mitt ungefär, efter en vecka är den sedan en bra bit under cirkeln. Och som jag nämnde förut, efter två veckor märker man att något är galet med vattnet, utan att mäta.
Om du doserade allting manuellt så kanske pH varierade kraftigt också och att mätvärdena blev annorlunda av det skälet ? Eller så är tidsförloppet för förlust av klor resp. förlust av Redox-potential inte helt lika. Vi tycks ju ha fått lite olika resultat med samma kemikalie... Vi har inte testat att läsa av värden med tabletter precis när vi haft någon sådan störning i kloreringen, men vi har kontrollerat värdena många andra gånger och de ligger väldigt stabilt. Värden som 10 ppm har vi aldrig varit ens i närheten av, ja kanske vid poolens första uppstart när vi initialbehandlade det nya vattnet med en dos på ca 2 l manuellt. Poolen körs konstant med strax under 1 ppm klor och pH= 7.6 och det fungerar utmärkt, vid en vattentemperatur på 28-30 grader.
-
I vårt spa har jag ibland använt det för att schocka när vi fått grumligt vatten, eller svartmögel på nackkuddarna.
Det reagerar snabbare med föroreningarna, och svartmöglet bleks bort från nackkuddarna om man sprayar eller penslar på det koncentrerat, funkar med klorin också, men då måste det ligga på lite längre.
Har inte sett att det påverkat något i vårt SPA negativt, men det kan ju vara olika på olika tillverkares prylar, det vet jag inget om.
Precis min åsikt också (tyvärr inte vetenskapligt underbyggd) att hypokloriterna reagerar snabbare med föroreningarna. Av den anledningen så borde kloraminerna bildas snabbare, och följdaktligen också saltsyran som är sista steget. Det är väl därför man varnar just att stänga in det då man kan få för höga koncentrationer av saltsyra som fräter. Och spaleverantörerna inte lämnar garanti.
Det här med CYA kanske trots allt är vad som gör att det efter någon månad blir allt svårare att hålla vattnet riktigt fräscht.
Dock, så länge vattnet är klart och inte luktar konstigt har jag svårt att se att det på något sätt skulle vara farligt att bada, eller att det skulle kunna bli för mycket bakterier.
Ögon och näsa anser jag vara väl så bra som mätstickor just när det gäller om vattnet är badbart eller ej.
Jag tror att det är en rimlig sammanfattning av det hela. Om jag hade spa skulle jag nog köra med hypoklorit, men lämna badet öppet minst en timme efter för att det ska luftas. Risken är väl att man får för högt pH. Ska inte spekulera så mycket egentligen då jag inte har något, inte heller planerat att skaffa inom närmsta framtiden.
-
Det verkar som att man kan se ett litet ljus i tunneln om problemet med Cya i spabad och pooler.
Förra veckan släpptes en ny produkt i USA som ska reducera Cya i vattnet!
Nu är det väl bara att vänta på att den ska komma till Europa O0
http://www.solarsunrings.com/bioactivenow/products.html
-
Kanske risk för att jag tar upp en för gammal tråd nu, men det är en intressant diskussion.
Viktiga saker innan någon börjar experimentera med natriumhypoklorit:
1. Tillsätt inte syra till natriumhypoklorit, detta gör att klorgas bildas = giftigt som tusan
2. Angående spädning av kemikalier så är regeln att alltid hälla kemikalie i vatten. ALDRIG vatten i kemikalie. Det senare kan leda till kraftiga reaktioner. Säkert är Ericas natriumhypoklorit redan tillräckligt utspädd för att ingen reaktion ska ske. Men risken är kanske att någon blandar andra kemikalier på samma sätt.
Vill man ha natriumhypoklorit kan man ju använda saltklorinator som någon skrev tidigare.
Bio-Actives produkt för att minska cyanursyran verkar ju bra. Jag ska höra med mina kollegor om det finns något sånt på väg in på svenska marknaden.
Men ni som får klorblockering: har ni testat att försöka hålla klornivån runt 3 ppm, istället för 5 ppm? Mät ofta och dosera så lite som möjligt. Kanske passar ert sätt att bada bättre för bromsystem? Brom klarar inte bara högre pH och varmt vatten bättre än klor, luftströmmarna minskar heller inte bromhalten lika mycket som det påverkar klor.
-
Helt rätt, natriumhypoklorit och syra får absolut inte blandas. Köp inte ens hem dem samtidigt, krockar du och de blandas i bilen kan du bli klorgasförgiftad. I maskinrummet skall man ställa dunkarna separat så att de inte blandas, inte ens vid eventuell brand i rummet. Vi har saltsyraförrådsdunken i maskinrummet och klordunken i ett separat utrymme några meter bort, med en vägg emellan.
Att hälla vatten i natriumhypoklorit ger inga problem, men gör absolut inte så med syror, som t.ex. saltsyra eller svavelsyra. Det finns mycket riktigt risk för en kraftig reaktion med värmeutveckling så att droppar av syran sprutar ut. Använd alltid skyddsglasögon vid hantering av syror och andra starka kemikalier.
Hantering av syror måste alltid ske med största försiktighet. Lyckligtvis är det så att det går åt väldigt lite saltsyra jämfört med natriumhypokloriten. En dunk syra varar till vår pool cirka 8-10 gånger så länge som en klordunk. Köp 10%-ig saltsyra om du kör dessa kemikalier. Koncentrerad saltsyra blir visserligen aningen billigare per syramängd men den är mycket värre att hantera och mera riskabel. Den ryker t.ex. rejält och ångorna är mycket riskabla att inandas eller att få i ögonen. 10%-ig syra ryker inte alls.