Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Vatten och kemi => Ämnet startat av: Martin Östlund skrivet augusti 05, 2014, 09:58:48:48
-
Hejsan!
Har en Intex rörpool 366x076 (6000l) med patronfilter som ingick i köpet.
Har haft en fylld ca 3v, fyllde med kommunalt vatten. Senaste 10 dagarna så har vattnet blivit grumligare & grumligare.
Har använt Nitors teststickor och de har visat på ok pH.
Försökte till en början att dammsuga botten oftare, med den värdelösa dammsugaren som följer med, har även rengjort filterpatron samt bytt filter patron, dock utan resultat.
Blev osäker på Nitors stickor efter lite läsning här i forumet, så köpte som referens stickor från Biltema. De visade på förhöjt PH (ca 8.0) men okej alkanitet (ca 120-130).
Igår köpte jag Sänk PH och körde efter doseringsanvisningarna.
Gjorde en ny mätning efter ca 2 timmar med stickorna från Nitor, dom visade på ca 3.0 i klor, men för lågt PH (ca 6.8), gjorde samtidigt test med stickorna från Biltema som visade bra PH (ca 7.5), bra alkanitet (ca 120-130) men för högt klor.
Jag lät poolen stå någon timma oövertäckt innan jag la på överdraget för natten.
Spänd av förväntan om mitt reglarade PH värde gjort vattnet klarare över natten så drog jag nu på morgon av överdraget till poolen, och möttes av vatten som var något grönaktigt till tonen.
Gjorde nytt prov med biltemas stickor som visade på samma PH som igår, dvs ca 7.5, bra alkanitet men 0 i klor.
Vad rekommenderar ni att jag vidtar för ytterligare åtgärder??? Vill ju ha fint och kristallklart vatten som jag hade förrut :(
-
Chockklorera vilket dödar algerna, dessa måste sen filreras bort o har det gått så här långt fixar du knappsast detta med ett patronfilter.... patronfilter är det största skämtet i om enklare poolert och som gör att nya poolare tror att pool är jobbigt o besvärligt, på sin höjd funkar patronfilter att filtrera hår och annat större smuts,
-
Så du tror det är alger? Vattnet känns bra, inget klet/slajm och innerväggarna känns okej i poolen också..
-
Algtillväxt skall ha gått rejält långt innan du får klet/sörja/klibbiga väggar o.s.v. Det handlar nog om alger men har inte gått så långt så att du får de där problemen. En algtillväxt av måttligt slag stoppas lätt med chockklorering. Har det gått så långt att hela poolen blivit hal eller klibbig väntar ett beydligt tuffare rengöringsjobb där ytorna även kan behöva rengöras mekaniskt (med svamp, borste etc).
-
Borde en rimlig lösning på problemet vara att flocka och låta flocket passera filtret? Har beställt ett sandfilter som skall levereras till helgen, kanske kan låta det vara som det är just nu fram till dess och köra igång med flockning till helgen ?
-
Iom att kloret sjönk från 3 till 0 på en dag så har du något i vattnet som förbrukar kloret. Gör som Erica skriver och chockklorera. Kalciumhypoklorit är det vanligaste.
Sedan är det två sorters klor du behöver mäta, fritt klor och totalt klor. Totalt klor minus fritt klor = bundet klor. Bundet klor ska inte överstiga 50% av fritt klor. Har man mer bundet så ska man chocka.
-
Iom att kloret sjönk från 3 till 0 på en dag så har du något i vattnet som förbrukar kloret. Gör som Erica skriver och chockklorera. Kalciumhypoklorit är det vanligaste.
Sedan är det två sorters klor du behöver mäta, fritt klor och totalt klor. Totalt klor minus fritt klor = bundet klor. Bundet klor ska inte överstiga 50% av fritt klor. Har man mer bundet så ska man chocka.
Jag trodde jag chockklorerade igår när jag tillsatte ca 250g av Nitors Snabbklor? Du skriver om Kalciumhypoklorit, vad marknadsförs detta som i handeln?
Hur mäter jag fritt resp. bundet klor? De mätstickor jag har visar bara "Cl".
-
stickorna mäter fritt klor, som sagt något äter upp ditt klor, på det igen hög klorhalt under något dygn sen sandfilter, sök på forumet många har haft samma problem, löses med just detta
-
Men är det någon skillnad mellan att dosera 200g Snabbklor eller 200g Chockklor? Behöver jag köpa just Chockklor ?
-
Är nog egentligen inte någon större skillnad. Det viktigaste är att du får i mer klor i baljan.
Det brukar stå på baksidan av burkarna vilken sorts klor det är, annars får man leta efter säkerhetsdatablad. Har försökt luska reda på varför det är bättre att chockklorera med hypoklorit än triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat. Har läst att det är bättre effekt med just hypokloriterna för att "bränna" bort det bundna kloret. Men jag försöker att luska reda på varför som sagt, så ni får ta just det här med en nypa salt.
-
Är nog egentligen inte någon större skillnad. Det viktigaste är att du får i mer klor i baljan.
Det brukar stå på baksidan av burkarna vilken sorts klor det är, annars får man leta efter säkerhetsdatablad. Har försökt luska reda på varför det är bättre att chockklorera med hypoklorit än triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat. Har läst att det är bättre effekt med just hypokloriterna för att "bränna" bort det bundna kloret. Men jag försöker att luska reda på varför som sagt, så ni får ta just det här med en nypa salt.
Vad jag har förstått så skall man använda hypoklorit vid chockklorering och inte triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat då de sakta ökar halten av cyansyran i poolen med klorblockering som följd. Produkter med triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat är avsedda för att hålla vattnet fräscht i mindre pooler som man byter vatten i då och då. Råkade själv ut för klorblockering i våras när jag använde snabbklor isf hypoklorit för att fixa mitt något gröngrummliga vatten. Jag fick tömma halva poolen för att spä ut vattnet och på så sätt sänka halten cyansyra. Inte kul men nu är vattnet kristallklart efter att jag justerat ph och chockat samt haft i algmedel och en flockningskudde i skimmern.
-
Du vill nog ha cyanursyra även i större pooler. Annars förbrukar du klor väldigt fort pga UV-strålningen. Men man ska känna till klorblockering och även hålla koll på nivån så att man inte drabbas av det. Vi kör med klorpuckar (triklorisocyanurat) normalt, men de (få) gånger jag behöver chocka kör jag med kalciumhypoklorit.
-
Vad jag har förstått så skall man använda hypoklorit vid chockklorering och inte triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat då de sakta ökar halten av cyansyran i poolen med klorblockering som följd. Produkter med triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat är avsedda för att hålla vattnet fräscht i mindre pooler som man byter vatten i då och då. Råkade själv ut för klorblockering i våras när jag använde snabbklor isf hypoklorit för att fixa mitt något gröngrummliga vatten. Jag fick tömma halva poolen för att spä ut vattnet och på så sätt sänka halten cyansyra. Inte kul men nu är vattnet kristallklart efter att jag justerat ph och chockat samt haft i algmedel och en flockningskudde i skimmern.
Hmm.. Är en ovanmarkpool på 6000L vi har, den byter vi (ju) inte vatten i under sesongen, kan det då vara risk för klorblockering om man klorar med snabbklor, dvs som innehåller triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat. ?
-
Hmm.. Är en ovanmarkpool på 6000L vi har, den byter vi (ju) inte vatten i under sesongen, kan det då vara risk för klorblockering om man klorar med snabbklor, dvs som innehåller triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat. ?
byta ut hälften, 3 kubik är ju inte så mkt i pool sammanhang kan vara en bättre o billigare lösning än att köpa en massa olika kemikalier.
-
byta ut hälften, 3 kubik är ju inte så mkt i pool sammanhang kan vara en bättre o billigare lösning än att köpa en massa olika kemikalier.
Nu besvarade du iofs inte min fråga =)
Vi har egen brunn med väldigt mycket kalk i vattnet. Poolen är fylld med kommunalt finvatten.
-
Nu besvarade du iofs inte min fråga =)
Vi har egen brunn med väldigt mycket kalk i vattnet. Poolen är fylld med kommunalt finvatten.
Nä det beror på att jag inte vet svaret, uttryckte bara en åsikt och kanske en annan möjlig lösning, jag vet inte vad ni betalar för ert finvatten men hos oss kostar det ca 30 kr att tappa upp 3000 liter jämfört med kemikalier kan det vara en snabb o billig lösning
-
Risken är ju beroende av hur mycket klor ni förbrukar. Enligt Pahlens hemsida
http://www.pahlen.se/poolguiden/ph-klor/
är ett lämpligt värde 30-50 ppm. Själv hade jag vid senaste mätningen 70 ppm, så jag får hoppas att det inte stiger för mycket innan säsongen är över.
Så frågan kan bara du svara på. Vilken nivå av cyanursyra har ni?