Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4  (läst 16869 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #20 skrivet: mars 22, 2016, 22:22:58:58 »
Hej Erik,
40m3 är en bra uppskattning!
Värmepumpen är på 9,9 kW (eller rättare sagt så ger vp den uteffekten). Under våren har pumpen fått gå dygnet runt tills tempen är uppe på 30 grader.

Här är en av alla trådar som finns ang. tappad/tillförd energi o.s.v. Finns betydligt fler.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9795.0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #21 skrivet: mars 22, 2016, 22:35:30:30 »
Tack för input Erik. Har läst den tråd du länkade till. Intressant.
Ska bara lära mig hur man räknar på alltihopa :)
Ångrar mig så här i efterhand att jag inte köpte en storlek större vp "när man ändå var igång", handlade om 2000kr. När det väl blir väder och badläge, vill man ju inte vänta två veckor på den sköna tempen i poolen. Man lär så länge man lever...:)
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #22 skrivet: mars 22, 2016, 23:44:56:56 »
Sista bilden på kvällssolen. Nu får vi hoppas på en bra sommar 2016!
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad 25° i vattnet

SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #23 skrivet: mars 23, 2016, 00:21:44:44 »
Fina bilder på ett fint bygge, har bara en undran, om dom gör ett så bra jobb i övrigt , varför fuska och gräva ner PVC slang som inte har i marken att göra i stället för PEM

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #24 skrivet: mars 23, 2016, 08:12:36:36 »
Menar du den slangen som är skarvad på bilden, den är räfflad/snurrad? Om jag minns rätt så är det PEM slang som går till utloppen och skimmers, som också syns på bilden.  I den sista slangen som är skarvad ligger det elkablar. Detta för att skydda mot väta och mekanisk åverkan. Visste inte att denna inte skulle vara i marken?

« Senast ändrad: mars 23, 2016, 08:52:07:07 av Milo14 »
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad MathiasS

SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #25 skrivet: mars 23, 2016, 15:50:08:08 »
Till och från värmepumpen, i diket som är grävt, ser man en armerad PVC-slang (som sedan är limmad i 90 graders vinklar bredvid VP).

PEM slang (svart med blått streck) är standard när man lägger rör i mark, men som jag förstår det får man även lägga PVC-slangen i mark. Jag skulle i första hand använda PEM för det då det är billigare. Å andra sidan blir alla kopplingar mycket klumpigare och den går inte att limma.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad 25° i vattnet

SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #26 skrivet: mars 23, 2016, 19:46:30:30 »
Pemkopplingar är lite klumpigare men fryser inte sönder som PVC , PVC slang är inte frosttålig som Pem, samt det finns Pemkopplingar med limmuff för att övergång till PVC ovan mark där PVC ska användas.
Det värsta exemplet är vissa Folkpool återförsäljare som använder pemkopplingar (skärring) till att bygga sina pumprum med, då är dom riktigt klumpiga att använda
Det är mycket här i världen som fungerar ett tag , men man inte bör göra om man vill att det ska fungera i långa loppet, och som i det här fallet blir inte bara mindre bra men även dyrare

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #27 skrivet: mars 24, 2016, 12:30:13:13 »
Detta var ny information för mig. Då får man ju hoppas att PVC slangen inte fryser sönder i marken :( Han som hjälpte till med att koppla in slangarna till poolen och vp är en nära vän som dessutom har en egen pool och som också har arbetat med att installera pooler. Så jag tror och hoppas att det kommer att funka. Tack för era synpunkter! Man lär sig något nytt här varje dag på forumet :)
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #28 skrivet: mars 24, 2016, 13:22:56:56 »
En av mina bekantas PVC-slangar sprack för ett par år sedan, av is.
När nivån sjunk så tryckte isen sönder poolinern som började läcka, hela poolen läckte ut, han fick byta liner.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dimitris76

SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #29 skrivet: mars 24, 2016, 14:49:03:03 »
En av mina bekantas PVC-slangar sprack för ett par år sedan, av is.
När nivån sjunk så tryckte isen sönder poolinern som började läcka, hela poolen läckte ut, han fick byta liner.

Jag fattar inte exakt liners skadeprocess...
Varför förstörs linern när vattenytan sjunker under normal vattenlinjens nivå?

Jag trodde att man skall vinterstänga genom att tömma tills vattenytan ligger under inlopp- och skimmers nivå sedan antigen dammsuga eller blåsa vattnet ut ur rören.
Räcker inte så?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag