VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nordmans Thermopool, 8x4 med teknikrum & hörntrapp. 140kvm komposittrall.  (läst 122654 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nordman

I dag blev det lite gjort.
Monterade inloppsmunstyckena och har börjat med slangar och rör.
Reglade upp "taket" och lämnade en öppning för luckan. Tänk vad allt ska ta tid...Osäker och man tänker både 7 & 8 gånger extra.

Nåja, lite bilder blev det i alla fall...





Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Poolgiganten

Utloggad Nordman

Skulle koppla sladdställ på pumpen i dag med blev lite förbryllad då jag öppnade locket...

Går det attnköra denna på enfas eller ör det trefas som gäller?
Jag mitt nöt sa till elektrikern att pumpen var enfas och han drog fram enfas...

 Det är i alla fall draget trefas fram till centralen och min elektriker sa att det är snabbt åtgärdat. Bara dätta in något relä och dra ny kabel.



Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Det ser ut som en trefasmotor.
De två klassiska trefaskopplingarna, triangel, delta eller D-koppling och Y eller stjärnkoppling är illustrerade. Och den är byglad till den vanligaste triangel eller delta är vanligt namn på den kopplingen.

När det är kopplat med traingel koppling så används normal bara de tre faserna, via stjärnkoppling använda faserna plus nollan. Skyddsjorden är som alltid alltid med och separat. Troligen på skruven som skymtar nere till vänster på bilden.

Om du inte är bekant med detta, så låt en elektriker koppla åt dig, det skall gärna bli rätt från början, misstag kan bli dyra.

Själv skulle jag aldrig koppla enligt instruktioner på ett forum, där man faktiskt inte kan ha någon källkontroll, vi är ju ganska anonyma, visst finns det kunskap hos många men när det gäller el är det licensierad elektriker som gäller. Många av oss gör saker själv som vi inte borde, men det får då bli det helt egna beslutet och det helt egna ansvaret.
Hoppas du förstår vad jag menar :)

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Nordman

Jag förstår till fullo Housedad.
Blev så förvånad när jag förväntade mig Fas nolla jord och såg detta.

På tisdag kommer min elektriker och fixar detta.
jag har precis limmat alla rör och slangar.
En fråga ang limnibg av vattenslangen, den svarta med blått streck på... PEM? Går den att limma eller är det bara klämringskopplingar som gäller för den?
Jag saknar några meter till värmepunpen och undrar om jag kan använda denna till det.
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad Zaphod

SV: Nordmans Thermopool, 8x4 med teknikrum & hörntrapp. Bara resten kvar...
« Svar #154 skrivet: juni 16, 2013, 17:42:56:56 »
PEM går inte att limma, klämkoppling är det som gäller tyvärr...

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Nordman

Ttack Zaphod. Som jag trodde. Får se om jag köper mer slang eller om jag ska köpa en klämringskoppling til...

Lite nya bilder


 Här är tillsågade bitar löst monterade innan limning :





Färdig limmat:

Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad Nordman

Då var allt monterat igen.
Nu ska jag bara skaffa lite med PVC slang och en klämringskoppling som jag ska dra till VP.

Det börjar nörma sig för igångsättning

Bör man stoppa i salt eller klortablrtter i vattnet medans man väntar på att få igång cirkulationen? ?
Det har ju varit vatten i utan vare sig rening eller cirkulation ett tag nu.. <antman>
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad MathiasS

Jag skulle vänta till cirkulationen är igång. Risk för missfärgning av linern om du doserar direkt i polen i stilla vatten.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Nordman

Det lät vettigt. Får hålla mig till tåls ;)
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
Jag skulle vänta till cirkulationen är igång. Risk för missfärgning av linern om du doserar direkt i polen i stilla vatten.

Lös upp chockklor i en hink med varmvatten och pytsa ut det över ytan på vattnet. Väl upplöst missfärgar det inte.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag