VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool projekt, och lite till  (läst 113542 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Jonas_R

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #130 skrivet: januari 02, 2015, 21:31:40:40 »
Fantastiskt vilket jobb du har gjort, all heder!
Timmerpool 6*4 meter 1,2 meter djup.
Värmeväxlare 40kw kopplad till Värmebaronen pellets panna, UV lampa 75W, Astral poolstyrning och saltclorinator.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10165.0

Poolgiganten

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #131 skrivet: februari 11, 2015, 23:15:16:16 »
Roligt du gillar vårat bygge. Ser ut till att ni har det rett så bra hos er också O0
Måste nog rätta dig till "vilket jobb NI har gjort".
Alla i familjen har varit med och bidragit på många olika sett, allt ifrån byggnadsarbetare till enorma mängder tålamod!
För några arbeten har också kompisar fått ställa upp för att få det hela att gå ihop. Roligt att kunna bjuda på poolparty för alla frivilliga och ofrivilliga byggare när allt var klart! (Åtminstone nestan klart)
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #132 skrivet: april 28, 2015, 22:38:28:28 »
Har fått lite frågor under resans gång om hur det har fungerat med klorautomat. Har lovat att återkomma i ärendet, och nu vet jag, fullständigt värdelöst. När nu avtappningsskruven knack i höstas blev beslutningen enkel, skruva ut, och skrota hela "automaten". Mycket enklare att hålla ett stabilt klor värde vid att klippa av två hörn i posen på en puck, och slippa denna ned i ett av breddavloppen. Blev faktisk rekommenderat att skippa klorautomat av min lokala poolleverantör under byggandet, da detta efter hans menig bara var "skit", och var svårt att få att fungera. Självklart lyssnade inte jag på detta råd, da detta säkert bara var något han sa, da han inte hade någon klorautomat hemma på lager. Med facit i hand hade han helt rett, och jag borde ha lyssnat till fackfolk, åtminstone vid detta enstaka tillfället! (I allt annat har självklart jag hatt och gjort rett, om någon undrar!)
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #133 skrivet: april 29, 2015, 23:22:23:23 »
Har fått lite frågor under resans gång om hur det har fungerat med klorautomat. Har lovat att återkomma i ärendet, och nu vet jag, fullständigt värdelöst. När nu avtappningsskruven knack i höstas blev beslutningen enkel, skruva ut, och skrota hela "automaten". Mycket enklare att hålla ett stabilt klor värde vid att klippa av två hörn i posen på en puck, och slippa denna ned i ett av breddavloppen. Blev faktisk rekommenderat att skippa klorautomat av min lokala poolleverantör under byggandet, da detta efter hans menig bara var "skit", och var svårt att få att fungera. Självklart lyssnade inte jag på detta råd, da detta säkert bara var något han sa, da han inte hade någon klorautomat hemma på lager. Med facit i hand hade han helt rett, och jag borde ha lyssnat till fackfolk, åtminstone vid detta enstaka tillfället! (I allt annat har självklart jag hatt och gjort rett, om någon undrar!)
Otroligt snyggt jobbat med alla detaljer som du egentillverkat, kanonfint:)

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #134 skrivet: april 29, 2015, 23:49:00:00 »
Tackar Peter, roligt att du gillar mitt "hempyssel". Ser rett bra ut hemma hos dig också!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Erica

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #135 skrivet: april 30, 2015, 00:14:27:27 »
Har fått lite frågor under resans gång om hur det har fungerat med klorautomat. Har lovat att återkomma i ärendet, och nu vet jag, fullständigt värdelöst. När nu avtappningsskruven knack i höstas blev beslutningen enkel, skruva ut, och skrota hela "automaten". Mycket enklare att hålla ett stabilt klor värde vid att klippa av två hörn i posen på en puck, och slippa denna ned i ett av breddavloppen. Blev faktisk rekommenderat att skippa klorautomat av min lokala poolleverantör under byggandet, da detta efter hans menig bara var "skit", och var svårt att få att fungera. Självklart lyssnade inte jag på detta råd, da detta säkert bara var något han sa, da han inte hade någon klorautomat hemma på lager. Med facit i hand hade han helt rett, och jag borde ha lyssnat till fackfolk, åtminstone vid detta enstaka tillfället! (I allt annat har självklart jag hatt och gjort rett, om någon undrar!)

Vill man ha automatik så bör man nog löpa hela linan ut och skaffa ett automatiskt dosersystem med mätning. Vi har ju ett sådant, med mätning av Redox och pH och dosering av klor (flytande) och saltsyra och är väldigt nöjda med detta. Det har fungerat nästan klockrent i över 10 års tid. Ett par småreparationer som att byta slangar och en tätning  (slangarna till kloret tar tydligen stryk med tiden, bör vara riktigt hög kvalitet ), annars har det bara varit att fylla på kemikalierna när de tar slut. När vi kontrollmäter med tabletter någon gång så har det hittills alltid legat med stabila och korrekta värden.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #136 skrivet: maj 13, 2015, 22:04:01:01 »
Tyvärr?!?, närmar vi oss nutid, här er trappan/soffan färdig gjutet, EPS plåt monterat på utsidan då denna änden kommer att återfyllas, och på dom två sista korten er återfyllningen klar. Nästa steg är en stödmur från hörnet av garaget för att skilja infart och tredäcket, sen skal det gjutas en platta för det nya ingångspartiet som skal byggas utanför dörren som är synlig på sista bilden...............
Satsar på vatten i poolen 2013!

Jag ser att du satt PEM-slangen i avloppsrör? Är dom tätade mot poolen så du ser om det läcker vatten i någon av dem?
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #137 skrivet: maj 15, 2015, 16:43:19:19 »
Jag ser att du satt PEM-slangen i avloppsrör? Är dom tätade mot poolen så du ser om det läcker vatten i någon av dem?
Nej, dom är inte tätade mot poolen. Hade säkert gått att lösa, men jag tror det också hade get upphov till än del "felmeddelande" då det hade varit svårt att täta dom mot brädavloppen, på samma gång som det måste vara möjligt att koppla slangarna. Min huvudtanke med att lägga slangarna i avloppsrör var att jag skal kunna byta ut dom vid eventuella läckor utan att ta upp allt trallvirke, för så å gräva upp, samt att dom ligger skyddade, med plats för krympning/utvidgning på grund av temperatur.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Tynell

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #138 skrivet: maj 21, 2015, 09:13:30:30 »
Superfint projekt JE! En liten undran bara, när bytte du värmepump (ser bara en luxlama på bilderna?) och hur gick resonemanget för ditt val där? Är också inne på att skaffa en Brilix, men är inte helt övertygad än...eller rättare sagt, är lite skraj för att den är för billig och att jag kommer att få sota för det.

Är även sugen på den Blue Lagoon UV-lampa du köpt eftersom den kostar en tredjedel av Pahlens motsvarande. Några åsikter om den så här långt?

Är du norrman förresten? Tycker mig ana lite norska ordval/direktöversättningar här och där i dina inlägg? :-)
« Senast ändrad: maj 21, 2015, 09:25:39:39 av Tynell »
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #139 skrivet: maj 22, 2015, 20:12:01:01 »
Hejsan Tynell, tackar för din feedback på vårat bygge. Blev klara för tre år sen, så jag har aldrig haft någon annan VP än den Brilix som jag anskaffade den gången. Kan derför inte säga om den är bättre eller sämre än något annat. Har snurrat och varmat så här långt.
Ingen erfarenhet med andra UV lampor heller, och hur jag ska utvärdera Blue Lagoon med något annat vet jag inte riktigt, men den fungerar som tänkt, värkar solid och välbyggd, så inget att anmärka som jag kan hitta.
Jodå, stolt "Norrbagge" som invandrade till Sverige i 1994-95. Kommer alldrig lära mig svenska på riktigt, men hoppas och tror att dom som vill fattar vad jag menar.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag