CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ni som har pool från tjällden  (läst 28072 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #20 skrivet: augusti 19, 2015, 19:18:03:03 »
Jag bygger ju en Thermopool just nu och skall ha platssvetsad liner och där kommer leverantören att lägga matta på betongbotten men helt utan matta på väggarna. Linern  kommer dock inte på plats förrän till våren så jag har ingen rapport hur det kommer att bli, men det känns ju spontant som att fotavtryck och liknande kan synas igenom även om det den platssvetsade liner är tjockare och armerad...?
Jag har precis så i min. Jag har carerra-mönstrad liner, hittills har jag vare sig känt eller sett något hälavtryck.

Tillägg: I år är det vår fjärde säsong.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #21 skrivet: augusti 19, 2015, 19:37:06:06 »
Vi har en plastsvetsad mosaik-linet till vår 8x4 m Tjälldén-pool med invändig trapp och betalade för det 70 kkr inkl allt. Mycket nöjd med resultatet. Värt att notera är att det olika kvalitéer på en platssvetsad liner och en som är fabrikstillverkad. Det var viktigaste anledningen då vi gjorde vårt val.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #22 skrivet: augusti 19, 2015, 23:21:55:55 »
Kollade i poolpärmen nu, vi fick betala ca 50'. Men det var via Poolstore, möjligt att det kan bli mindre om man tar det direkt med utföraren.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #23 skrivet: september 05, 2015, 07:34:24:24 »
Med andra ord ett plus för den sortens pool? Tittar lite åt termoblocks pool (lego bitarna ;) ) men det går ju åt mer bruk ( betong ) till dessa är de bättre stabilare än en tjälldens pool?? Köpte ni linern genom de med Tynell??

Det är en lösning för dem som vill göra det mesta arbete själv och inte värdesätter sin fritid i pengar.
Räkna med installationstid på flera månader....

PP pool är ett alternativ där du får en hel balja och återfyller med torrbruk. Är underlaget hårt behöver man inte gjuta platta heller. Du slipper byta liner i poolen efter 10 år och materialet har livslängd på minst 45 år. Skulle man vilja ha en liner istället så kan man sätta in den i poolen senare.
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Utloggad TobbeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 232
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Learning-by-doing
    • Visa profil
SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #24 skrivet: september 05, 2015, 09:49:07:07 »
Det är en lösning för dem som vill göra det mesta arbete själv och inte värdesätter sin fritid i pengar.
Räkna med installationstid på flera månader....

PP pool är ett alternativ där du får en hel balja och återfyller med torrbruk. Är underlaget hårt behöver man inte gjuta platta heller. Du slipper byta liner i poolen efter 10 år och materialet har livslängd på minst 45 år. Skulle man vilja ha en liner istället så kan man sätta in den i poolen senare.

Har tittat på pp pooler till å från å det är ju en smidig lösning men anledningen att jag väljer en liner pool är att ni bara har enfärgade pooler(svårt med mosaik i de poolerna) och att man inte vet hur det/den ser ut efter x antal år. Har en badtunna i polytenplast och den är jag förvisso kanon nöjd med (och den är melerande svart vit)
8*4 Tjällden pool med gaveltrappa
mer kommer eftersom ;)

Byggtråd Pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11997.0

Byggtråd Badtunna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7354.0

Utloggad TommyC

SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #25 skrivet: september 05, 2015, 10:03:19:19 »
Plast med livslängd på 45 år. Skulle inte tro det. Har vi inte diskuterat PP tillräckligt nu. Invändningarna är väl dokumenterade i många trådar. Det troligaste är väl att plasten ser ganska eländig ut efter 10-15 år om den är utsatt för solens uv-strålning.

Alla pooltyper har för och nackdelar. Jag föredrar pooler som byggs av material som är enkelt tillgängliga från många leverantörer och som är enkla att reparera om det sker en olycka.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #26 skrivet: september 06, 2015, 11:50:39:39 »
Det är en lösning för dem som vill göra det mesta arbete själv och inte värdesätter sin fritid i pengar.
Räkna med installationstid på flera månader....

PP pool är ett alternativ där du får en hel balja och återfyller med torrbruk. Är underlaget hårt behöver man inte gjuta platta heller. Du slipper byta liner i poolen efter 10 år och materialet har livslängd på minst 45 år. Skulle man vilja ha en liner istället så kan man sätta in den i poolen senare.

Mark, du får SLUTA LJUGA om poolkonstruktioner du inte själv vill sälja.

Det tar ett par veckor att utföra själva väggbygget på en Thermopool om du gör det själv, snabbare om du tar in hjälp med folk som gjort det förut.

Det som tar tid med poolbygge är allt runtomkring. Gräva är lika för alla konstruktioner, grund är lika i de flesta fall.

Lite längre tid tar det förstås att bygga något i standard byggmaterial som kan köpas i vilken bygghandel som helst men hellre det än att köpa en plastbalja av okänd kvalitet från en säljare som riskerar att gå upp i rök en vecka senare.....Ett par veckors extra byggtid för att få en mycket lägre ekonomisk risk i en stor affär är en rätt bra deal tycker jag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #27 skrivet: september 06, 2015, 13:10:08:08 »
Hm är det inte dax att rensa i denna reklamtråd snart  >:(

Utloggad TommyC

SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #28 skrivet: september 06, 2015, 13:21:29:29 »
Nej låt informationen finnas kvar. Jag är mest förundrad över att han fortsätter att skjuta sig i foten. Försöken till gratis reklam har mest fått motsatt verkan.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Ni som har pool från tjällden
« Svar #29 skrivet: september 09, 2015, 06:09:51:51 »
Plast med livslängd på 45 år. Skulle inte tro det. Har vi inte diskuterat PP tillräckligt nu. Invändningarna är väl dokumenterade i många trådar. Det troligaste är väl att plasten ser ganska eländig ut efter 10-15 år om den är utsatt för solens uv-strålning.

Alla pooltyper har för och nackdelar. Jag föredrar pooler som byggs av material som är enkelt tillgängliga från många leverantörer och som är enkla att reparera om det sker en olycka.

PP plast tillverkad av Roechling är speciellt framtagen för pool tillverkning dvs UV stabil material.

Föredrar du material som liner (bestående av PVC som diskuteras ständigt om den ska vara förbjuden att använda) eller glasfiber (som är cancerframkallande) istället för PP som är miljöpartister?
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag