Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattnet blir bara grumligare och grumligare  (läst 11185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hamilton

Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« skrivet: maj 30, 2011, 16:34:18:18 »
Hej!

Behöver lite experthjälp från er nu.
I höstas misslyckades jag med vinterstängningen, missade att tömma sandfiltret helt och det frös givetvis sönder.
Veckan innan påsk installerade jag ett nytt med fin ny sand och körde igång.
Hade sedan 28c över den fantastiskt fina påskhelgen, barnen badade måånga timmar den helgen.

Problemet, sedan dess blir vattnet bara grumligare och grumligare, jag har schock-klorerat, flockat, backspolat och gud vet vad men det blir bara sämre och sämre.
Nu är sikten max 2dm....

Någon idé vad som hänt? Kan det vara fel på nya filtret?
Jag är desperat, har 28c i vattnet och barnen tjatar hål i huvudet på oss att få bada men nu törs vi inte låta dem hoppa i längre.


Plz help!
/Anders
Glasfiberpool 8-4m, värmer med VP 9,5kW, Ideal Cover Classic pooltak.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2011, 16:51:25:25 »
Kolla först filtermanometern. Vad har du för tryck över filtret ? Är det extremt lågt har du nog något fel i filtret. Men om det har ett normalt värde som så sakta stiger allt efter som filtret blir smutsigare så är det ok. Jag förutsätter att filtret är korrekt inkopplat; inte fått någon anslutning fel eller något sådant ?

Du nämnde att du backspolat. Gjorde du detta för att filtertrycket stigit eller bara på chansning ? Är ditt gamla filter och det nya av samma typ och storlek ? Och vad har du för klor och pH.värden i vattnet ?

Utloggad Zaphod

SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2011, 18:14:21:21 »
Saxat från: http://www.cinasmaleri.se/pooltips.html

"Poolvattnet mjölkfärgat:
Åtgärd- Justera Ph-värdet och rengör filtret. Kombination av högt Ph-värde och hög alkalinitet i kalkrikt vatten kan också göra vattnet mjölkigt. Är kalkhalten hög måste alkaliniteten och Ph-värdet justeras ned."

A och O för ett klart vatten, är att man har koll på sina värden. Det finns även en "kemikalkylator" på Folkpools hemsida, där kan skriva i sina värden och få tips om vad som måste i.

Lycka till O0

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2011, 19:52:44:44 »
Hej o välkommen 8)

Råkade ut för liknande problem förra året och då var det för högt pH värde som spökade för mig, se bifogad länk. Se till att ha ordning på ph-värdet innan du börjar med några kemikalier.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4964.0

Kör du pumpen dygnet runt nu?
Kolla så att filtret är korrekt inkopplat o ställt i filter läge, vid uppstart en gång så råkade jag glömma att slå över till filter läge o körde på cirkulation o då blev vattnet också dimmigt.

/ronson



Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Hamilton

SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2011, 10:43:15:15 »
Tack för svar.

Nu börjar jag ana ugglor....
Jag höjer ph mest hela tiden då mina teststickor säger att PH är lågt.
Har hittils inte sett någon som fått dimmigt/grumligt vatten pga lågt ph så jag kanske borde skaffa en riktig mätutrustning så jag kan se vilket PH jag har idag.

Jag känner igen allt Ronson skrev och det dimmiga vattnet han visade bild på.
Filtret är rätt kopplat och jag kör i filter - läget.
Andledningen till att jag backsplade var bara en fortsättning av mina desperata försök till att få till det. Ingen tryckhöjning till följd av smutsigt filter.
Det är exakt lika filter som har ersatt det gamla sönderfrusna.


Nu går pumpen dygnet runt men vattnet blir bara sämre och sämre.

Någon som kan rekommendera en riktigt bra vattenmätare?


Tack!

Glasfiberpool 8-4m, värmer med VP 9,5kW, Ideal Cover Classic pooltak.

Utloggad Steffe

SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2011, 12:16:34:34 »
Stickor är värdelösa. Enkla att använda, men dålig mätnogrannhet. Köp tabletter istället (Phenol för pH och DPD för klor). Lite jobbigare, men säkrare. Stickor har även ett bäst-före-datum, vilket kan ha gått ut i ditt fall också.

Om du höjer pH hela tiden så har du troligtvis för högt pH just nu. Detta medför att kloret inte är aktivt och du inte har någon desinficerande effekt alls. När du väl fått ditt pH till rätt nivå så kommer kloret att börja verka. Har du pytsat i hur mycket klor som helst tidigare så finns det t o m en risk för att du har en för hög klornivå.

Utloggad Hamilton

SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2011, 13:52:22:22 »
Har haft besök av ett proffs precis och nu är det konstaterat att det är vita alger som ställer till det.
Vattnet blir inte grönt och det blir inte heller slimigt på botten och väggar.
Flock, dammsuga, flock dammsuga är det som gäller.

Ett problem är tydligen att dessa far igenom filtret hej vilt så det blir korta dammsugningar för att inte få ut dem i vattnet igen....

Återkommer med resultat sen.
Wish me luck :-)
Glasfiberpool 8-4m, värmer med VP 9,5kW, Ideal Cover Classic pooltak.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2011, 21:33:45:45 »
Utav vilken orsak får man vita alger?
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2011, 23:03:55:55 »
Har faktiskt inte hört om vita alger i en pool innan. Vilka mät värden fick du av proffset på ditt vatten? Alkanitet o pH är viktiga att ha koll på.

Grumligt vatten kan bero på hög kalcium nivå eller för hög total alkanitet.

Hög kalciumnivå. Töm ut en del vatten o fyll på nytt. Kör pumpen 24/7 utan skydd o flocka så löser nog detta ditt problem. Detta hjälper mot hög kalcium nivå. Det problem låter precis som mitt förra året, vi har kalkrikt vatten o är pH för högt så fäller kalcium ut i vattnet.

Hög total alkanitet har jag för mig att man kan använda ph- till, rätta mig någon ifall jag har fel, för att sänka detta.

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad suezen

SV: Vattnet blir bara grumligare och grumligare
« Svar #9 skrivet: maj 31, 2011, 23:14:26:26 »
Har inte heller hört talas om vita alger, grumligt/mjölkigt vatten beror väldigt ofta på högt PH. Vad fick du för PH-värde när du mätte det med mätare (antar att proffset gjorde det)?

/Anders

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag