Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermopoolbygge  (läst 39363 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #60 skrivet: juni 01, 2014, 20:50:51:51 »
Bottenmattan på plats. Utrullad, tejpad med silvertejp och dammsugen. Jag klippte av hörnen för att ge fritt utflöde för eventuellt spill- och kondensvatten. Nu skall linern ner!

Poolgiganten

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #61 skrivet: juni 01, 2014, 21:39:01:01 »
Efter markering av centrum på botten så rullade vi ut linerpaketet. Inga problem att få det på plats. Därefter fästes hörnorna och sedan sidorna. Ganska lätt att måtta in hörnorna när man har en mosaikliner med vertikala ränder. Med en bred sopkvast så var det ganska lätt att släta de ut de värsta vecken från botten.

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #62 skrivet: juni 01, 2014, 21:47:19:19 »
Nu fyller vi! Med kommunens VA nät så fyllde vi med 5 cm per timma med en vanlig trädgårdsslang. Totalt efter små avbrott så tog det hela ca 30 timmar att fylla hela poolen. Vattnet var förvånansvärt klart. Jag har sett bilder på andra kommuners vatten och ibland undrar man om dom har mixat vatten och avlopp...
670 gram chockklorgranulat på kvällen gjorde vattnet kristallklart på morgonen efter. Full fart på värmeväxlaren och inga läckage! 14 grader Celsius i vattnet inbjöd ingen familjemedlem till något premiärdopp denna dag.
« Senast ändrad: februari 13, 2015, 16:22:56:56 av BjörnH »

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #63 skrivet: juni 01, 2014, 22:01:07:07 »
Då har värmeväxlaren gått i två dygn och med blekingesolens hjälp har vattentemperaturen masat sig upp till 21 grader. Fru och dotter kunde inte hålla sig längre och hoppade i. Själv så avvaktade jag ytterligare ett dygn och 2 grader högre vattentemperatur. Jag passade på att testa JetSwim (Pahlens 1200) och det var ett jäkla tryck i den. Frugan for iväg till andra bassänggaveln och jag fick ge mig på apparaten och justera strålen. Nog duger den gott att öva motionssim i alltid! Poolprojektet börjar gå mot sitt slut. Nu återstår kantstenar, stege och räcke runt poolområdet. I övrigt så hoppas vi på en fin försommar med mycket sol och bad!

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #64 skrivet: februari 13, 2015, 16:15:29:29 »
Några bilder på vintertäckningen som jag gjorde i höstas. Jag pumpade ur vattnet till ca 1 dm under Jetswim. Lampinsatserna plockades ur och sänktes mot botten.
Jag gjorde en ram av tryckt regel 4" (för att få lite fall mot bortre långsidan) och 3". Därefter en presenning virad runt ramen. Slutligen måttbeställda profilplåtar 150mm. Plåtarna skruvas i ramen med plåtskruv. Två spännband håller hela paketet i läge om stormen skulle få fäste i "plåtseglet".
« Senast ändrad: februari 13, 2015, 16:26:29:29 av BjörnH »

Utloggad p1457

SV: Thermopoolbygge
« Svar #65 skrivet: februari 13, 2015, 16:45:33:33 »
Snygg pool! :)

Hur har det gått med långsidan?
Dom byggare jag pratat med säger att det beror på hur man armerar väggen. De brukar köra 2 st 10 mm lodrätt i varje cell, och 2 x 10 mm vågrätt i de understa 3 lagren. Troligtvis är det overkill med kunderna brukar inte vilja chansa.
Har du återfyllt några dm så gör ju det ganska mycket stöd också.

Utloggad Jonas_R

SV: Thermopoolbygge
« Svar #66 skrivet: februari 14, 2015, 09:21:33:33 »
Snyggt jobbat Björn.  O0
Timmerpool 6*4 meter 1,2 meter djup.
Värmeväxlare 40kw kopplad till Värmebaronen pellets panna, UV lampa 75W, Astral poolstyrning och saltclorinator.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10165.0

Utloggad MathiasS

SV: Thermopoolbygge
« Svar #67 skrivet: februari 14, 2015, 13:09:09:09 »
Snygg pool! :)

Hur har det gått med långsidan?
Dom byggare jag pratat med säger att det beror på hur man armerar väggen. De brukar köra 2 st 10 mm lodrätt i varje cell, och 2 x 10 mm vågrätt i de understa 3 lagren. Troligtvis är det overkill med kunderna brukar inte vilja chansa.
Har du återfyllt några dm så gör ju det ganska mycket stöd också.

Det ska vara två 12mm horisontellt i varje skift, stående 10mm i varannan cell.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #68 skrivet: februari 14, 2015, 21:26:18:18 »
Tack! Långsidan håller utan problem. Jag har till och med sprängt lite bergtaggar vid sidan om poolen och det har inte påverkat något som jag kan se. Jag har dubbla 12 mm järn i varje lager samt 2st 10 mm i varannan cell (har även stoppat ner överblivna armeringsrester i lediga fack på långsidorna).

Utloggad fredsan

SV: Thermopoolbygge
« Svar #69 skrivet: mars 23, 2015, 22:22:17:17 »
Hålen i hörnen: Du ska ha hål i hörnen, men ännu längre ut så att ev vatten som samlas bakom linern kan rinna ut i dräneringen. Hålet du gjort är för långt in för att fylla den funktionen.

Hur menar du? Menar du att vattnet inte orkar trycka sig in under linern och att det är därför hålen ska ligga så nära kanten som möjligt?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag