CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Cumaro eller Kiraj ?  (läst 18494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CrilleGBG

Cumaro eller Kiraj ?
« skrivet: mars 29, 2009, 11:22:59:59 »
Vilket ska man lägga runt poolen?

Priser på dessa 2 träslag verkar variera rätt hårt? vad är ett bra pris?

Poolgiganten

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Cumaro eller Kiraj ?
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2009, 15:39:15:15 »
Mitt bästa tips är att kolla upp med olika leverantörer.
Mindre trävaru försäljare har oftast ett bättre pris, kolla runt på din ort och jämför.
Mvh Stefan

Utloggad Ingvar

SV: Cumaro eller Kiraj ?
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2009, 22:39:11:11 »
Jag var själv inne på Kirai-sarg för två år sedan då vi byggde pool. Men återförsäljaren kunde inte leverera för som ha sa, pga kvalitetsproblem med Kirai-sargen. Kanske detta i så fall var ett problem endast då och från en viss leverantör? Cumaro känner jag inte till något om.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Cumaro eller Kiraj ?
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2009, 23:37:07:07 »
Hej Crille!
Av en händelse kom det in en nyfiken byggare i lördags när jag var ute och jobbbade. Vi började prata om vad vi skall ha för material runt poolen, då sa han att han köper(om jag kommer ihåg rätt) kiraj trall mycket billigt hos en åteförsäljare i Halmstad. 400:-/m2. För dyrt för vår budget i vilket fall så jag har inte ens kollat upp hur det ser ut. Men det skulle visst vara billigt enligt honom...
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Daphne

SV: Cumaro eller Kiraj ?
« Svar #4 skrivet: april 19, 2009, 09:59:47:47 »
Hej,
vi har Cumaro som altangolv. Det är riktigt fint! Båda träslagen påminner om varandra och verkar likvärdiga. Vilket man väljer som trallvirke runt poolen är nog en smaksak men man ska också ha i tanke att det är två dyra träslag, jag tror vi betalade ca. 70 kr/lpm. När vi nu ska bygga runt poolen vore det naturligtvis bingo att fortsätta med cumaron, men där har vi fått bita i det sura äpplet  och insett att det blir för dyrt.
Träslaget i sig är stenhårt och måste förborras för att det inte ska spricka, man får inte lägga metallföremål direkt på träet eftersom det ger märken, tror att det gäller för både Kirai och Cumaro, bifogar en bild så ni ser hur det ser ut, på bilden håller vi på att olja golvet därav skillnaden. Jag tycker det är jättefint och kan bara drömma om hur fint det skulle vara att ha det runt poolen också.
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Cumaro eller Kiraj ?
« Svar #5 skrivet: april 19, 2009, 19:52:23:23 »
Sjukt snyggt, Daphne! O0

Har ni detta golv inom- (under tak) eller utomhus?

Om utomhus, hur står sig den vackra färgen efter en säsong? Jag har teakliknande material på ett bord och på armstöden till stolarna. som står ute.
Jag har inte kommit på ännu hur jag skall behandla dem för att de skall behålla den vackra ytan. :-\

Om jag tar flödigt med olja så svartnar den för att det växer mögel i oljan.  :(

Om jag tar måttligt med olja så torkar de snabbt ut och blir grå. >:(

Nyfiken på ditt svar, eftersom jag också funderat på Cumari eller Bankirai som pooldäck.

Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Cumaro eller Kiraj ?
« Svar #6 skrivet: april 19, 2009, 20:01:46:46 »
Lägg tryckt o använd jotun (finns fler tillverkare) terass bets (finns i flera kulörer). Ett bra alternativ till de dyrare träslagen. Det är inte billigt o skall strykas 2ggr vått i vått, men håller en 3-4 år. Se exempel på bifogad länk.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=498.0

Själv har jag tryckt då jag tyckte att det blev för dyrt med terass betsen.

/ronnie
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad henkehäst

SV: Cumaro eller Kiraj ?
« Svar #7 skrivet: april 19, 2009, 22:42:20:20 »
Jag stod i begrepp att beställa material för att tillverka poolsarg i fredags och tanken var Kirai men efter lite samtal till olika ädel-träleverantörer så fick jag rådet att skippa Kiraien pga ojämn kvalité. Det var tydligen så att det stundtals var svåra skadedjurs angrepp men larvgångar i virket. Jag har själv inte sett vad dom pratar om men jag beställde istället Red Balau enligt utsago mindre problem och högre kvalité.
Jag vet som sagt var inte riktigt om det verkligen är ett problem.

Utloggad Daphne

SV: Cumaro eller Kiraj ?
« Svar #8 skrivet: april 20, 2009, 19:40:09:09 »
Hej,
Vårt golv är under tak utomhus.
Jag kan nog inte riktigt svara på hur det står sig i långa loppet, men jag skulle inte tro att det är någon större skillnad på dina möbler och vårt golv, dvs man får räkna med att det blir grått och att man får olja måttligt och kanske något oftare istället. Än så länge är deti varje fall lika fint. Vid första oljningen av vårt golv oljade vi tre gånger med en lätt slipning med fint papper mellan varje gång. Vi använde "Kinesisk träolja" vilket säkert inte är speciellt annorlunda än någon annan teakolja, men det lät i alla fall bra när försäljaren sålde burken till oss    ;D
Gubben min säger att man ska vara noga och torka av överflödig olja.
« Senast ändrad: april 20, 2009, 21:24:41:41 av Daphne »
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag