VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool projekt, och lite till  (läst 113538 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nordman

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #70 skrivet: juni 19, 2013, 05:13:41:41 »
Ja visst tar det mer tid än man tror när man gör allt själv.
Men det blir bra O0
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #71 skrivet: juni 19, 2013, 06:46:53:53 »
Att limma.....undrar om jag minns rätt nu, men jag tror jag limmade över 50st skarvar i maskinrummet....

JE - angående sargen. När du har kapat denna, har du använt en vanlig stensåg med fast klinga och rullbord eller har du riggat något för vinkelslip/motorkap?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #72 skrivet: juni 19, 2013, 07:52:29:29 »
Jag provade med allt möjligt när för att kapa sargstenarna, men det var mycket svårt att hitta något verktyg som klarade av detta på ett bra sett. Jag började med en stor kakelkap, då jag hoppades detta skulle bli bra, men inte. En betongsten er inte 100% rak, och vinkelanlägget på en kap er rett så litet, så det blev inte bra, tyvärr. Möjligt jag er petig, men jag tycker det är så fult när geringar och kapningar skiljer med 2,3,4mm. Möjligt mycket av detta blir borta när man får fogad, men jag la hellre några timmar extra för att få det bra. Jag ende upp med att göra en grovkapning med en stor vinkelslip, sen la jag stenarna på plats, och justerade det sista med en liten vinkelslip med en diamantklinga manuellt. Om man gör på detta viset er det viktigt att ta alla hörn först, sen lägga in mot mitten från båda håll, och till slut anpassa en sten i sista mellanrummet. Inte så svårt som det låter faktiskt att göra sista tillpassningen manuellt. Kom ihåg att om du skal foga er det inte nödvändigt att få exakt fogningsbrädd i hela stenens djup, det er jo bara mot toppen av stenen fogen kommer att synas, så det spelar ingen roll om det skiljer lite längre ned i fogen. Er man stadig på handen går det faktiskt att göra en sista justering efter stenarna er limmade, men då får man inte "slinka" på handen! Mycket pill, och lyftande av stenar upp och ner innan man er klar, men skal man först lägga en poolsarg som "krona på verket" måste det bli snyggt, eller hur?
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #73 skrivet: juni 19, 2013, 08:07:29:29 »
Maskinrummet börjar så smått att ta form, men än så länge har detta inte 1sta prioritet, men blir jobbat med vid regn och annat skitväder, då det inte er så roligt att ligga på knä och skruva trall. Pump, sandfilter, och UV lampa är på plats, och rörmokeriet börjar så smått att ta form. Då jag har två bräddavlopp drar jag dom separat så långt det går, därav dom två ventilerna på inloppsidan på pumpen. Rett utanför maskinrummet har jag satt en fördelare m/ventiler under trädäcket för inloppen. På så sett kan stänga, eventuellt styra flödet individuellt till dom fyra inloppen. Kommer också att sätta en ventil kopplat till en slang för att underlätta tömning av poolen. På så sett kan jag tömma ned till inloppen på ett mycket enkelt sätt.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #74 skrivet: juni 19, 2013, 08:52:38:38 »
MathisS, tror säkert du har limmat 50+ skarvar. Räknade snabbt över hur många jag har gjort så långt, och det närmar sig redan 50 stycken. Da har jag inte påbörjat dragningen till värmepumpen, samt bypass till denna. Planerer också att sätta in en klorautomat, (typ enklare modell för klorpuckar), med bypass också till denna, så det kommer att krävas några limningar till innan jag kan fylla på vattnet. Har läst att det är mycket varierande erfarenheter med klorautomater, men har bestämt mig för att testa om jag kan få det att fungera. Hoppas och tror att en bypass också för denna skal hjälpa till med funktonaliteten. Hittade någonstans här i forumet att det blev stabila och bra värden när klorautomaten blev kopplad på detta viset. Da jag kommer att ha en UV lampa i tillägg till kloret behövs jo inga höga klorhalter direkt. På samma gång hadde det hade varit skönt att slippa klorpuckar i bräddavloppet, eller en klordispenser guppande runt i poolen.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #75 skrivet: juni 19, 2013, 11:28:41:41 »
Hej! Imponerande rörmokeri :D.
Själv har jag en stoppventil men erkänner att jag skall
byta vp o då skall jag introducera 3 st har förstått finessen
nu med varför man skall ha 3 st. lustigt för när jag installera
min gamla vp sa han som hjälpte mig att det behövdes inte <hmm>.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #76 skrivet: juni 19, 2013, 13:17:02:02 »
Tackar RoJo, det är bara att lade på med ventiler. Man vet aldrig när det kan vara bra att kunna stänga ett eller annat ställe! Konstigt han inte ville sätta in tre ventiler på din VP. Det var tydligen inte han som sålde ventiler?
En fråga till alla är där ute med erfarenhet av pooler och bypass till VP m.m. Varför används uteslutande 90 gradiga T-kopplingar till detta endamålet?. För min del känns det som att detta skapar en onödig broms i rörsystemet. Är det inte bättre med 45 gradiga T-kopplingar i flödesriktningen istället? (+ en 45 gradig vinkel m.mjuk böj om nödvändigt). Jag kan inte nog om detta, men när jag ser på en 90 gradig T-koppling känns det som att detta måste skapa en broms/motstånd i flödet.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad MathiasS

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #77 skrivet: juni 19, 2013, 19:27:53:53 »
Skälet till att 90 grader är vanligt är helt enkelt att flödet till vp är rätt blygsamt. Hade man bättre flöde till VP skulle man bara behöva strypa mer....

Ser man till att huvudflödet genom anläggningen är ok är man hemma, du har ju använt långa krökar överallt så det ser ju riktigt bra ut.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #78 skrivet: juni 19, 2013, 19:30:19:19 »
UV-lampan: Anvisningen från pahlens var att ansluta inkommande vatten till det nedre intaget för att minska risken för luftfickor i kammaren. Jag ser inte riktigt teorin bakom detta men jag funderar ändå på om man kunde läsa något liknande i din anvisning? Du har monterat tvärtom (vilket jag också hade önskat göra).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #79 skrivet: juni 19, 2013, 21:33:58:58 »
Angående skillnad på långa vs korta 90-graders böjar så läste jag nyligen i något akvarieforum (kommer inte ihåg vad jag letade efter) om någon som hade beräkningsprogram för flöde. Enligt honom så var det inte så stor skillnad. Anledningen var att i en lång böj är vattnet i en krök i en längre sträcka. Det där skulle jag vilja prata med någon som kan och har möjligheter till beräkningar för att förstå.

Men det kanske ska tas i en separat tråd.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag