CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: LED List belysning  (läst 6504 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad walltorp

LED List belysning
« skrivet: februari 01, 2010, 20:51:11:11 »
Hej,

Jag ska i vår bygga upp en Intex ovanmarkpool Sequoia Spirit och funderar på belysning till poolen. Min fundering är att sätta LED-lister på undersidan av sargen. Är det tillåtet? Kan det bli bra? Vilken rekomenderar ni?

Tack på förhand!

mvh

Håkan
www.walltorp.net

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: LED List belysning
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2010, 21:11:09:09 »
LED lister har inte tillräckligt hög IP klass för att sitta runt poolen, dessutom tror jag inte att transformatorn är godkänd för utomhus bruk. Finns en del att se upp med, läs i bif. länkar.

Letar själv efter något o har inte hittat något som hittils varit godkänt, dvs LED list eller ljusslang. Ljusslang finns dock men behöver kompletteras med separat transformator o till slut är det samma pris som för en rejäl poollampa.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3045.30
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1973.0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad walltorp

SV: LED List belysning
« Svar #2 skrivet: februari 04, 2010, 19:54:01:01 »
Hej,

Tack för ditt svar! Jag hittade de här http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=55&products_id=261

De är ipklass 65. Räcker det eller hur hög ip-klass behövs?

Mvh Håkan
www.walltorp.net

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: LED List belysning
« Svar #3 skrivet: februari 04, 2010, 21:39:51:51 »
Det räcker inte ens med ännu högre IP-klass i direkt anslutning till vattnet i poolen.
Vad som krävs är att systemet matas med en spänning som inte får överstiga 12V och att transformatorn har en isolationsklassning som klarar SELV-kravet. Det krävs helt enkelt att det elektriska i princip skall kunna trilla ner i vattnet utan att något farligt inträffar.
Ronson: du kan använda alla LED-lister eller slangar som matas med 12V, så länge du har en isolationstransformator som är godkänd för denna användning.
/JR

Utloggad walltorp

SV: LED List belysning
« Svar #4 skrivet: februari 05, 2010, 10:04:51:51 »
Hej Igen,

Tack för ditt svar!

Den jag länkade till är 12 volt. Men faller den pga att den inte har en tillåten transfomator?

Mvh

Håkan
www.walltorp.net

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: LED List belysning
« Svar #5 skrivet: februari 05, 2010, 16:17:08:08 »
Ja, det är ju nu frågan. Man får väl i första hand höra med distributören. Det krävs väl en ganska stor transformator för att klara alla lysdioder runt hela poolkanten. De transformatorer som säljs för traditionella 12V lampor för pooler klarar kravet, men de levererar växelström och LED-listerna kräver likström. Jag är helt övertygad om att det säljs nätaggregat för LED med rätt isolationsklass. Jag skall försöka hinna titta runt lite.
mvh
/JR

Utloggad utopiazz

SV: LED List belysning
« Svar #6 skrivet: februari 15, 2010, 10:37:27:27 »
Det räcker inte ens med ännu högre IP-klass i direkt anslutning till vattnet i poolen.
Vad som krävs är att systemet matas med en spänning som inte får överstiga 12V och att transformatorn har en isolationsklassning som klarar SELV-kravet. Det krävs helt enkelt att det elektriska i princip skall kunna trilla ner i vattnet utan att något farligt inträffar.
Ronson: du kan använda alla LED-lister eller slangar som matas med 12V, så länge du har en isolationstransformator som är godkänd för denna användning.
/JR

Efter att ha sett hur en del LED slangar ser ut efter en vinter så skulle inte jag vilja ha den i närheten av poolen. Sen är ju frågan hur bra plasten i slangen tol kemikalierna i poolen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag