CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Koppla backspolning till stenkista  (läst 5557 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
Koppla backspolning till stenkista
« skrivet: juni 10, 2015, 22:51:28:28 »
Hej fråga, mitt dagvatten från stuprör och dränering går ned i en stenkista. Till denna funderar jag på att koppla backspolningen av sandfiltret. Undrar dock om det är lämpligt, dels iom att jag kanske får ner stora mängder sand över tid samt även massa andra partiklar etc. som ev. sätter igen stenkistan över tid. (Stenkistan kan inte slamsugas eller dyl, den är nedgrävd under gräsmattan.

Vad säger ni?
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Koppla backspolning till stenkista
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2015, 23:00:41:41 »
Sand skall du inte få ut när du backspolar, det som kommer ut är det du fångar upp från poolen, dels i skimmern dvs från ytan men även när du suger i polen om du nu kopplar detta till filtret.
Det är klart att under en längre tid så samlas det ju smuts, om man inte efterhand blir av med det i avlopp utan det bara byggs på så kommer du efter en tid att få "problem", att inte suga botten är en bra start, att köra med robot i stället, du skriver från struprör och dränering , vart går ditt avloppsvatten ?

Utloggad Erica

SV: Koppla backspolning till stenkista
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2015, 06:52:59:59 »
Att dagvatten från stuprör m.m. går till en stenkista är normalt på landet. Avloppet kan ju vara till infiltration eller til mini-reningsverk eller om kommunen har hårda krav till en sluten tank som måste tömmas regelbundet, vad det gäller toa-vatten. Stenkistor brukar delvis vara självrensande, dvs. organiskt material som hamnar där bryts ned efter en tid. Sand skall inte komma med från filtret men givetvis en del skräp från botten, men även vattnet från tak m.m. innehåller ju en del skräp.

I vart fall får inte poolen kopplas till ett privat avloppssystem, typ infiltration, mini-reningsverk och liknande. Det blir för stora vattenmängder och kloret slår ut den biologiska reningen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Koppla backspolning till stenkista
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2015, 07:12:22:22 »
Det fungerar alldeles utmärkt att backspola ut på gräsmattan, inte ens med klornivåer på "Chockkloreringsnivå" skadas gräsmattan.
Jag skulle absolut inte rekommendera stenkistan om du når ut på gräset med slangen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Koppla backspolning till stenkista
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2015, 07:37:28:28 »
Jag ser inga som helst problem med att spola ut några hundra liter vatten i stenkistan då och då. Sett till partiklar och smuts så är det som kommer via takavvattningen MYCKET smutsigare.

Men, jag håller med rickard om att det går lika bra att bara spola ut det på gräset. Så har jag gjort de senaste åren.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad B Lilja

SV: Koppla backspolning till stenkista
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2015, 17:33:46:46 »
Det fungerar alldeles utmärkt att backspola ut på gräsmattan, inte ens med klornivåer på "Chockkloreringsnivå" skadas gräsmattan.
Jag skulle absolut inte rekommendera stenkistan om du når ut på gräset med slangen.

Kanske funkar ut på gräsmattan om man inte har en saltvattenpool.
Folkpool 3,5x7 Zodiac saltklorinator.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Koppla backspolning till stenkista
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2015, 22:59:20:20 »
Jag har precis grävt ner en dagvattenkassett på 800 l som jag hoppas ska ta hand om min backspolning. Bor också på landet...
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag