VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool-elistallation  (läst 24104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool-elistallation
« Svar #10 skrivet: januari 01, 2009, 16:41:46:46 »
Jag har ändrat placeringen av signallampan enligt ronsons förslag.
Sedan har jag lagt poolbelysningen, som jag tänkt mig styra med fjärrbrytare, att matas via en andra kanal på kopplingsuret. Då kan jag ställa in ett max belysningsintervall så att lampan släcks även om jag glömmer släcka den själv. Kan vara bra att ha också om någon grannes fjärrstyrning av lampor skulle påverka min (sånt händer).

Men, bör jag flytta säkringen till belysningen så att den även säkrar klockbrytaren och kontaktorn för värmepumpen, dvs sätta den innan klockbrytaren? (Se fig nedan).

Synpunkter?
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad cap

SV: Pool-elistallation
« Svar #11 skrivet: januari 01, 2009, 18:40:09:09 »
Vad gör kontaktorn till värmepumpen för nytta?

Utloggad cap

SV: Pool-elistallation
« Svar #12 skrivet: januari 01, 2009, 18:45:37:37 »
Jag menar att värmepumpen kommer ju ändå startas/stoppas med cirkpumpen genom värmepumpens flödesvakt.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool-elistallation
« Svar #13 skrivet: januari 01, 2009, 18:56:24:24 »
Hej cap!

Du har rätt, men eftersom jag ändå behöver ha funktionen för saltklorinatorn så att inte denna förstörs så kan man ju lika gärna lägga på värmepumpen?
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pool-elistallation
« Svar #14 skrivet: januari 01, 2009, 23:29:15:15 »
Kan ikke se det ut av dein skiss. men du bør ha en mulighet til å starte cirkpumpen uavhengig av timer (tvangsstart).

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pool-elistallation
« Svar #15 skrivet: januari 02, 2009, 00:17:07:07 »
Säkringen skall sitta före timern, eftersom du inte har något som säkrar av kontaktorn till pumpen. Gör du inte det så måste kablarna dimensioneras upp så de klarar 20A eftersom det verkar vara den storlek på säkring som matar hela dit elskåp o även tiduret måste klara 20A. Sedan är det mer elektriskt korrekt att först säkra ner i en under central innan man börjar lägga på funktioner.

Sedan håller jag med Bidda, du bör av möjlighet att tvångsköra pumpen vid tex backspolning, tömning etc. Då skall du föregla så att ej VP+klorinator fungerar vid manuel körning. Koppla in en manuel brytare parallellt över tiduret o som även bryter kontaktorn till VP+klorinator.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool-elistallation
« Svar #16 skrivet: januari 02, 2009, 09:03:25:25 »
Hej,

Förstår inte din synpunkt riktigt Ronson, om jag läser rätt så är pumpen säkrad med 16A, det som saknas är avsäkring av
timern, den sitter rakt på matningen.
För "tvångskörning" så tror jag det duger med timerns manuella knapp och en vanlig brytare/motorskydd till pumpen. Så är mitt kopplat
det fungerar utmärkt, om någon skulle glömma att stänga av VP vid backspolning så finns där annat som tar överoch stänger av VP....

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pool-elistallation
« Svar #17 skrivet: januari 02, 2009, 09:22:27:27 »
Visst fungerar det att använda timerns manuella knapp för att starta/stoppa pumpen, men du startar/stoppar samtidigt VP+klorinator. VP har ju en egen inbyggd pressostat som stoppar om trycket är för lågt (dvs flödet). Men VP leverantörer brukar vilja att VP stängs av vid backspolning etc. Är också osäker ifall det blir något larm som man måste återställa på VP.

Klorinator vet jag inte hur den fungerar utan flöde och vilka problem som kan uppstå eller inte.

Personligen anser jag det mycket bättre att se till att bara pumpen går när man kör manuell drift, då undviker man alla andra problem som kan tänkas komma.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool-elistallation
« Svar #18 skrivet: januari 02, 2009, 09:59:54:54 »
Tack för alla goda synpunkter!
Jag skall begrunda och modifiera schemat. Bra att det finns ett forum att diskutera i! :)
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool-elistallation
« Svar #19 skrivet: januari 02, 2009, 11:02:44:44 »
Hej igen,

Håller med om principen att det är bra med hängslen och livrem. Vill man köra manuellt så menar jag att det säkert finns
on-off inbyggt i både VP och klorinator, pumpens motorskydd brukar även detta ha en on-off så om man kommer ihåg
att stänga av klorinator och VP så skall det inte vara problem. Men som sagt var och en gör på sitt vis. Om man tycker det är värt
besväret och pengarna så är hängslen och livrem naturligtvis rent tekniskt bättre.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag