Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skräp samlas i trappan  (läst 4338 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Miche_kna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
Skräp samlas i trappan
« skrivet: oktober 16, 2014, 10:14:38:38 »
Har nu avslutat en hel säsong med poolen efter bygget förra sommaren.
Helt klart en perfekt badsommar.  <sol>

Nu till en fråga och fundering...
Jag har märkt att skräp som faller ner i poolen (fröer, löv och annat smått och gott) samlas på botten precis under utblåsen. Även på trappstegen i trappan samlas det en hel del skräp.

Fler som har detta fenomenet? Har ni avhjälpt det på något sätt?
Som det är nu har jag en båtborste som jag emellanåt borstar trappan med så att det som ligger på trappstegen åker ner på botten i poolen.
Men det som ligger på ytan envisas med att ta sig tillbaka till trappan.
« Senast ändrad: oktober 16, 2014, 10:18:47:47 av Miche_kna »
MVH
Micke
Karlskrona

Folkpool Classic 4*8, Classic pooltrappa, ljus granitsarg, medelhavsblå liner, Hayward PowerLine 88, Gullberg Jansson Pooltak

Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8799

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skräp samlas i trappan
« Svar #1 skrivet: oktober 16, 2014, 13:15:20:20 »
Så blir det nog i alla pooler.

Jag ser det som en fördel att det mesta skräpet hamnar på visa ställen, då behöver man inte dammsuga precis hela poolen varje gång man städar.
En normal städning så dammsuger jag nog bara ca 50% av poolbotten, just nedanför/runt insprutarna, och bortre tredjedelen av poolen.

Vi har alltid insprutarna riktade nedåt/framåt när vi inte badar.
Vi har inte trapp, och jag kan väl förstå att det är lite tråkigt att skräp samlas just i trappen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skräp samlas i trappan
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2014, 14:04:47:47 »
Märkligt att det tar sig tillbaka till trappan. Vi har ena munstycket riktat neråt och det andra åt sidan. På det sättet vår vi snurr på ytvattnet och det som ligger på ytan åker oftast ut i breddavloppet när det passerar där. Är det längre in så hamnar det oftast längre ut varv två och åker ut i breddavloppet.

Det enda som är jobbigt med det här är om man lämnar madrass eller andra flytande leksaker i poolen så samlas de gärna vid breddavloppet och blockerar för smutsen att åka ut.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Skräp samlas i trappan
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2014, 15:21:00:00 »
Det är lågtryck under inloppen så där får även jag skräp med munstyckena riktade uppåt. Riktar jag munstyckena nedåt istället slipper jag en hög i hörnorna under munstyckena, men istället ligger det skräp i hela poolen OCH eftersom ytvattnet rör sig långsammare mot skimmern är det mer flytande skräp som hinner sjunka istället för att landa i silkorgen i skimmern.

I trappan får jag inte mycket skräp tack vare pooltak, men det som hamnar där ligger kvar tills jag suger bort det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Skräp samlas i trappan
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2014, 22:29:55:55 »
Det handlar kanske inte bara om att skräp samlas i trappan p.g.a. cirkulationen. Trappan är ju det ställe man normalt går ned i poolen och har man gått t.ex. över gräsmattan fram till poolen så följer det väl lätt med en del skräp som fastnar på fötterna - m.a.o. att trappan också är det ställe som får ta emot mest inkommande skräp.

Utloggad Miche_kna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: Skräp samlas i trappan
« Svar #5 skrivet: oktober 17, 2014, 08:45:19:19 »
Tack för svaren!  O0

Jag har laborerat lite med att ställa utblåsen olika och märkt att det på botten kan jag styra. Men det är väl som Rickard skriver att det är bra att ha skräpet samlat. :)
Inte för att det är jobbigt att ta upp, men jag har nog någon form av defekt för så fort det kommer något skräp i poolen är jag där och tar bort det... det liksom gnager på näthinnan.  <hmm> ::)

Det som samlas i trappan är inte sådant som kommer från fötter t.ex. gräs och dylikt utan det är sådant som faller ner ovanifrån.
Antar att man får leva med det. Alternativet hade varit att sätta utblås i trappan också, men det gör jag inte nu...  ???

Jag försöker försvara mitt "rykte" som grannarna på området sa i somras: "Det var det renaste och klaraste poolvattnet jag sett på bra länge".  :angel:
MVH
Micke
Karlskrona

Folkpool Classic 4*8, Classic pooltrappa, ljus granitsarg, medelhavsblå liner, Hayward PowerLine 88, Gullberg Jansson Pooltak

Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8799

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skräp samlas i trappan
« Svar #6 skrivet: oktober 17, 2014, 08:54:16:16 »
Det där går över...  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Skräp samlas i trappan
« Svar #7 skrivet: oktober 17, 2014, 18:43:37:37 »
Jag har samma defekt, har inte gått över på tio säsonger. Pooltaket lindrade problemet.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Skräp samlas i trappan
« Svar #8 skrivet: oktober 17, 2014, 21:20:54:54 »
Jag har samma defekt, har inte gått över på tio säsonger. Pooltaket lindrade problemet.  O0

Ja det bör väl bli betydligt mindre skräp i en pool om man skaffar ett pooltak. Vi har själva inomhuspool, det är verkligen inte mycket skräp som hamnar i vår pool. Vi har ju haft utomhuspooler tidigare och ibland kom det ju i rätt rejält med t.ex. löv och barr, även en del insekter m.m.

Utloggad Miche_kna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: Skräp samlas i trappan
« Svar #9 skrivet: oktober 21, 2014, 08:04:03:03 »
Jo, det får bli en test som kanske gör att man kan självbehandla sitt kontrollbehov.

Om inte annat får man väl införskaffa ett pooltak längre in i framtiden. Har dock byggt altanen så att det blir svårt med pooltak.  :-\ >ohno>

Men men... den som lever får se.
MVH
Micke
Karlskrona

Folkpool Classic 4*8, Classic pooltrappa, ljus granitsarg, medelhavsblå liner, Hayward PowerLine 88, Gullberg Jansson Pooltak

Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8799

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag