Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: När stänger ni poolen för säsongen?  (läst 15368 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5535
  • Total likes: 479
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: När stänger ni poolen för säsongen?
« Svar #20 skrivet: september 23, 2016, 16:33:20:20 »
Cirkulation (på timer kör jag ca 10 timmar/dygn) med klorering tills det blir under +10
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: När stänger ni poolen för säsongen?
« Svar #21 skrivet: september 24, 2016, 22:45:37:37 »
Jag kör oxå cirkulationen 13h/dygn till den är under 20 grader sen brukar jag köra 3h på förmiddagen och 3h på kvällen. Jag vet att man skall köra tills den är under 10 grader men jag brukar fuska och göra vinter stängningen vid 15 grader. För bor man i Skåne och har pooltak så kommer den ofta inte under 10 grader förrän jul. Och min uppfattning är att det funkar om man chockar rejält.
// Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad nyburjare

SV: När stänger ni poolen för säsongen?
« Svar #22 skrivet: september 24, 2016, 23:15:46:46 »
struntar också i det här med max 10 grader , man kan chocka o stänga vid betydligt högre temp, vad skall hända ? det blir inte alger . när jag chockar inför stängning o sen inte öppnar mer då har jag lätt klorvärde 3-5 även när jag öppnar i maj.juni

Utloggad Mackan68

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: När stänger ni poolen för säsongen?
« Svar #23 skrivet: september 25, 2016, 14:02:49:49 »
Sista doppen blir idag.Har låtit cirk/VP-pump stå på dygnet runt och håller 30 grader än.
Primastar rund 4,6m *1,37m
Gullberg&Jansson P15

Utloggad 007

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Snart 50 år med pool
    • Visa profil
SV: När stänger ni poolen för säsongen?
« Svar #24 skrivet: september 25, 2016, 18:02:51:51 »
Stänger värmen i slutet av augusti, och stänger av helt i början av september, ca 15 grader i vattnet då. Sänker vattennivå någon decimeter till strax under bräddavloppet. Har aldrig klorerat på hösten under 49 år som vi haft pool. Brukar klara sig bra ändå.
Pool nr1: Handgrävd grop med presenning
Pool nr 2: Lagunpool
Pool nr 3: Folkpool i trä 4x8

Utloggad aromata

SV: När stänger ni poolen för säsongen?
« Svar #25 skrivet: september 25, 2016, 20:32:40:40 »
Intressant att alla gör olika och alla är nöjda. Uppenbarligen spelar det inte så stor roll hur man gör.

Jag själv dammsuger och täcker med mörk flytande presenning för att slippa algtillväxt och skräp. Stänger när vi har gett upp badandet, oavsett temperatur (stängde för en vecka sedan, Malmö) och klorerar inte extra inför vintern.

Har rostfritt bräddavlopp och sänker därför inte vattennivån. Trycker rörisolering med slutna celler en dm ner i avloppet och lägger en stenfylld liten dunk i bräddavloppet för att ta upp ev is som expanderar.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: När stänger ni poolen för säsongen?
« Svar #26 skrivet: september 25, 2016, 21:15:10:10 »
Ha ha. Ja alla gör olika. Jag har en granne som har en glasfiber pool med pooltak. Han gör ingen vinterstängning över huvudtaget. Han kör cirk-pumpen tills han har typ 15-17 grader. Sen stänger han den tills det är risk för minusgrader. Då kör han pumpen en kvart var annan timme. Sen stänger han den igen när det blir varmare och när solen har värmt hans pool till 15 -20 grader då chockar han och startar cirk-pumpen igen. Han har gjort så här i 10 år utan problem. Men visst vi bor i Skåne. Detta kanske inte fungerar när man bor norr över och har riktig vinter.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad aromata

SV: När stänger ni poolen för säsongen?
« Svar #27 skrivet: september 25, 2016, 22:43:39:39 »
Pooltak underlättar på många sätt. Men jag är inte beredd att betala vad det kostar och dessutom skulle det inte se snyggt ut hos oss.

Utloggad Stroker

SV: När stänger ni poolen för säsongen?
« Svar #28 skrivet: september 26, 2016, 07:14:38:38 »
Har på min 15 åriga poolresa tömt en gång och det var för linerbytet i fjor. Stänger när det inte är skönt att bada och så länge solen värmer och barnen är små så badar de. Igår (Arlöv Malmö) till exempel  har de nu sjunkit till 22 grader med enbart solvärme.

Har murad pool med btghålblock isolerad 5cm insida och har aldrig tömt under vintern. Har plastskimmer och klämmer dit ett stort frigolitblock. Eftersom jag bara har en vanlig presenning med nät i mitten och stroppar ska vattnet vara normalhögt. Pga av nätet i mitten (20x50cm ca) så har jag en redig skitfläck under denna när jag startar upp på våren men poolroboten fixar den snabbt.

Min saltklorinator producerar salt redan vid poolstart (6-7 grader) har jag konstaterat innan jag hörde här på forumet att det inte funkade (men det vet inte min klorinator om som tur är :) ). En Zodiac LM3 jag köpte från Australien 2007 där reservelementet inhandlat 2013 fortfarande inte behövt användas.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Mickelin

SV: När stänger ni poolen för säsongen?
« Svar #29 skrivet: september 26, 2016, 19:07:13:13 »
Tog sista doppet igår och stängde av värmen. Låter pumpen gå tills tempen sjunkit till 10 grader och lägger på en flytande pressening för att slippa löv i vattnet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan