VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fam Olssons pool, Skåne  (läst 28486 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aseejj

SV: Fam Olssons pool, Skåne
« Svar #20 skrivet: augusti 27, 2012, 21:03:12:12 »
Astral, Hayward och Pahlén är dom tre största aktörerna när man kommer upp i prisklasserna. Alla är av likvärdig kvalité (bra sådan)

Tackar för infon! Känns skönt att veta att de kränger bra grejor. DNpool verkar ha ett gott rykte här på forumet, extra service och support är ofta värt några extra kronor. Speciellt när man är total novis.

Poolgiganten

Utloggad aseejj

SV: Fam Olssons pool, Skåne
« Svar #21 skrivet: september 02, 2012, 09:35:15:15 »
Har varit och pratat med ägaren till Poolteknik, blev ett långt samtal (2 timmar) med massor av matnyttig information.

Har tänkt om angående lecan, även om jag säkert kan få det ganska mycket billigare så kommer det att bli thermoblock för vår del. Vidare så har jag funderat vidare kring formen på poolen, helst vill vi ju ha en 8x4 pool med en 4x2 meters extern trappa på ena långsidan. Detta ställer ju till det en hel del med framtida tak osv.

Ägaren till poolteknik berättade om att de gjort en lösning till en kund där de har luckor till trappan och sedan ett vanligt standard tak, inte så vackert (enligt honom) men mycket funktionellt.
Vi har därför börjat fundera på att ha en 8x5 alt 9x5 pool istället och ha trappan inne i poolen så att vi kan ha ett standard tak när det är dax för det (dvs när mastercardet har slutat glöda  ;))

Vidare diskuterades plattan, de gör vanligtvis en platta med 150 8/16, 100 cellplast och sedan 200 betong på det med dubbla mattor. Första lavet med thermoblock sätts i blöt betong och 90 graders armeringen sticks genom blocket på plats för att få rätt distans för de två horisontella armeringsjärnen som ligger i varje lav. De liggande armeringsjärnen najas sedan så att de håller fast blocken vi gjutning och i och med det behövs ingen ytterligare tätning. Dränering som 'vanligt'

Pumphus dryftades också. Han avrådde från att använda fasta rör och vinklar och istället köra med slang överallt för att minska effektförlusterna, inte vackert men effektivt. Gissar att fasta rör kan kompenseras med starkare pump?

Saltklorinator rekommenderades och eventuellt automatik (minimaster) om man vill ha så lite jobb som möjligt (och det vill man ju).

Det hade också kommit någon ny modell liknande Pahlens blink-LEDar (liknande ErikN's) som dottern 'kräver' efter att ha sett Eriks filmsnutt    >:(, hehe. Pahlens version kostar ju runt 10k stycket...

Linern kunde förbeställas alternativt svetsas på plats.

Här hemma har ovanmarkspoolen tömts och poolmåtten skall dras ut idag. På fredag börjar det grävas = point of no return  O0

/Jonas

Utloggad Nordman

SV: Fam Olssons pool, Skåne
« Svar #22 skrivet: september 02, 2012, 10:12:31:31 »
Spännande!!! Ser fram emot många bilder  O0
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad MathiasS

SV: Fam Olssons pool, Skåne
« Svar #23 skrivet: september 02, 2012, 20:08:07:07 »
Låter som att du fått många kloka råd från Poolteknik. Reflekterar över ett par saker:

1. 200mm betong med dubbla lager nät låter nästan överseriöst. Svårt att motivera under en pool tycker jag.
2. Sätta thermoblock i blöt betong är garanterat överkurs för den som gör det för första gången. Tror det är dömt att misslyckas om man inte har hjälp av någon som gjort det förut. Förstår inte riktigt poängen med det heller ärligt talat.
3. Det är inte de hårda raka PVC-rören som är problemet, det är krökarna. "Alla" använder ju väldigt skarpa 90gr böjar och där får man tryckfall (som motsvarar mer än 6 meter rör). Jag kompromissar och kör med långa 90 gr böjar som inte har i närheten av samma tryckförluster. Att bygga hela installationen med flexrör måste bli otroligt rörigt, iaf när det är mer än pump och filter att koppla in. Givetvis kan hårda rör kompenseras med starkare pump men jag vill nog påstå att skillnaden mellan flexrör och långa  90gr är blygsam i sammanhanget.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aseejj

SV: Fam Olssons pool, Skåne
« Svar #24 skrivet: september 02, 2012, 21:00:32:32 »
1. Tycker också att det låter som väldigt mycket, jag föreslog att ha balkar i ytterkant och det kunde 'accepteras'. Fick ett underlag för hur mycket betong som går i väggar samt i platta och likaså hur mycket armering som går åt osv.
2. Han kunde komma hit när första lavet block sätts så att det blir rätt. Känns som att det är en förutsättning.
3. Jo, det var vinklarna vi pratade om, 90 grader ger ca 7% effektförlust. Lite lustigt för det var exakt samma siffra som ventilationsgubben sa då vi fixade med ventilationen i huset.

En fördel är att företaget ligger 6 km härifrån. Skall få offert och jämföra med den jag fick från DNpool.


Utloggad MathiasS

SV: Fam Olssons pool, Skåne
« Svar #25 skrivet: september 02, 2012, 21:39:53:53 »
1. Kantbalkar tror jag inte heller på....:) På ett hus har du kantbalkar/voter för att förstärka plattan där lasten är som störst, nämligen under väggarna. Väggarna bär tak och eller nästa våning så belastningen blir stor. I en pool finns ingen sådan belastning. Plattan under väggarna behöver bara hantera väggens egenvikt och det är ju inte mycket att bråka om.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aseejj

SV: Fam Olssons pool, Skåne
« Svar #26 skrivet: september 03, 2012, 09:06:14:14 »
Var ju ett tag sen man läste teknik/konstruktion men borde inte ramen av kantbalkar förstärka mot marktrycket om poolen är tömd? Kanske försumbart?

Jag och hustrun satt ner och diskuterade igenom projektet ordentligt i helgen. Det kommer att bli ett pooltak efter ett par säsonger. Vi har enbart tittat på tak från idealcover.com och fastnat för det som heter Klasik C med mått på 570x1063 cm. Poolen blir anting 8x4 med extern trapp på kortsidan alt 9x4 med inbyggd trapp. Det lutar nog åt 8x4 och extern trappa, mest pga utseendet på poolen.


Utloggad aseejj

SV: Fam Olssons pool, Skåne
« Svar #27 skrivet: september 08, 2012, 09:46:28:28 »
Så var ju allt nästan klappat och klart (trodde man). Gräver inte själv utan kommer att hyra in en riktig grävare. Den poolfirma som vi tyckte verkade bra visade sig ha gått i konken runt 2006, känns inte kul att ge x antal tusenlappar till ett sådant 'företag'. Tillbaks på ruta 1. Skall se om hustrun vill åka in till dnpool idag och prata lite med dem.

Ha en fin helg!

Utloggad MathiasS

SV: Fam Olssons pool, Skåne
« Svar #28 skrivet: september 08, 2012, 11:07:07:07 »
Kantbalkar: tror att det har en blygsampåverkan på motståndskraften från marktryck. Trycket i nivå med plattan är ju inte ett problem - hela plattan håller emot. Det är ovanför plattan och upp påväggen som marktrycket har en påverkan.

Poolfirma: Det är klokt att vara på sin vakt samtidigt som det kanske är ok om företaget haft rediga finanser under 6 år nu. Eftersom du (tycker jag mig ha uppfattat) tänker använda standardprodukter från etablerade tillverkare (astral, pahlen etc) och bygga poolen av standard byggmaterial så är du ju mindre känslig mot finansproblem hos poolaffären så länge du låter bli att förskottsbetala.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad dr.frost

SV: Fam Olssons pool, Skåne
« Svar #29 skrivet: september 08, 2012, 21:33:16:16 »
Hej Aseejj Jag har precis gjutit väggar till en thermopool från Poolstore och håller på med maskinrummet för tillfället .
Angående kantbalk eller inte så valde jag att avsluta kanten på plattan med en balk ca 200x500 , jag diskuterade med säljaren om det gick att montera bärlinan direkt i poolen och det tyckte han var ok men jag ändrade mig och kommer att gjuta plintar från plattan och upp och avsluta med ett justerbart stöd för bärlinan.
Man beräknar snölasten på ett trädäck till ca 250 kg/m2 och detta vill jag inte hänga i poolen.
Jag linjerade upp plattan på insidan av väggen sedan monterade jag en list 70x28 efter linjerna sedan placerade  jag ut första varvet och vägde av detta , jag limmade ej blocket i plattan utan klämde fast detta med ytterligare en list på utsidan av blocket .
Listerna skruvades fast med betongskruv som inte behöver pluggas , borra ett 6 mm hål och sedan drar man i skruven hur smidigt som helst.
Efter gjutningen som gick bra såg jag att det hade uppstått tryckmärke i isoleringen efter listerna så krafterna är ganska stora . Jag tror att många spruckna gjutningar beror på bottenblocket spricker. Jag limmade samtliga block med pl200 och det funkade bra .

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag