CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m  (läst 60343 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #40 skrivet: juli 03, 2007, 21:52:09:09 »
Dags för en liten snabb uppdatering... ser kanske inte ut som att det har hänt så mycket men det har vart en hel del "skitgöra" så som att gjuta plintar, gräva för samt dra ca 50m PEM-slang, skruva fast en massa balskor i grunden, m.m.. Nu är jag i alla fall på gång med att resa bärlinor och reglar så nu börjar det roliga. Har förresten även bytt ut plåtsargen mot en i tryckimp istället. Blev ett lite trevligare utseende tycker jag allt. Tog en snabb bild nu ikväll när det var dags att lägga ner arbetet för dagen.



Just ja... förhoppningsvis kommer alla rörkopplingar och Cepex-slangen i veckan också. Har ju fortfarande inte startat pump och filter men jag hoppas kunna göra det till helgen.

Fick även värmepumpen förra veckan... har lagt in lite bilder och kommentarer kring den i tråden jag skapat angående den pumpen. Kolla länken...

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1829.30
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Poolgiganten

Utloggad haq

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Bilder på eländet
SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #41 skrivet: juli 04, 2007, 07:56:56:56 »
Jag har också funderat på att byta ut plåtsargen mot en i trä. Vad har du använt för dimension? Känns den stabil?
Storpool från J&F Fritid, rund 5,5m. Badbar men långt ifrån klar

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #42 skrivet: juli 04, 2007, 08:12:09:09 »
Jag har använt 34x120 bara för att det var det jag hade hemma och är samma dimension som övriga trallvirket som jag ska ha på altan. 34x145 eller liknande kanske var mer optimalt men jag är nöjd. Den känns väldigt stabil faktiskt. Fäste den underifrån genom samma hål som originalsargen sitter i och jag tycker nog att det hela stadigare med en träsarg istället för plåtsarg.
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Jomari

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro, Sweden
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #43 skrivet: juli 04, 2007, 09:06:07:07 »
Hade oxå tänkt att byta ut plåtsargen...........blev det mycket stabilare med träsargen??

// Jonas
JoF 5,5m 1,32m djup

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #44 skrivet: juli 04, 2007, 09:21:25:25 »
Alltså... stabilare tycker jag ju att den blev men det är ju fortfarande så att det är plåtväggen som är den svaga länken så jag skulle ju aldrig ställa mina dryga 90kg på sargen och hoppa ner i poolen. Men visst känns poolen mer robust med en träsarg.
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #45 skrivet: juli 10, 2007, 21:20:48:48 »
Dags att uppdatera tråden igen. Nu är det äntligen semester så nu borde arbete flyta lite snabbare än det gjort hittills, även om man tycker att man har arbetat på varenda ledig stund. Nu är regelvirket rest och det gick faktiskt riktigt smidigt. Min bäst vän är fortfarande planlasern som jag lånat av min bror. Jösses va lätt det är att få allt i våg med en sån. Min näst bästa vän är en elektrisk motorsåg. Allt "rörmokeri" är också klart och det fungerar bra nu. Hade först lite problem i och med att jag missat att beställa en backventil då jag har pump och filter ovan vattennivån. Sen när backventil var fixad så upptäckte jag ett till problem... pumpen drog in luft någonstans. Efter lite detektivarbete så fann jag att en koppling på sugsidan gick at dra åt lite mer och då löste sig problemet. Nu väntar vi bara på värmen för de senaste dagarna har värmen lyst med sin frånvaro här i Norrland. Idag 15 grader och regn och igår 12 grader och regn. Man kan hålla sig för skratt men det är bara att pallra sig ut och jobba i alla fall. Känner igen mig i MrCaspians bilder när dom kämpar på med trädäcket i regnet  ;)







J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #46 skrivet: juli 10, 2007, 22:28:47:47 »
det ser mycket bra ut..... O0
Jag vet hur det känns, men hav tröst, ..... Du är snart där.
Sen kommer det fina vädret i Augusti. Då har nämlgen vi semester. Har förberett mittstyrsystem inför nästa
värmebölja på att begränsa tempen i poolen till 31 grader. Då stånger solfångarna och öppnar inte
förrän pooltempen går ner till 29 grader. Vi får se om vi får någon nytta av den förreglingen i år  <sol>  <sol>
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Phyxius

SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #47 skrivet: juli 19, 2007, 12:01:45:45 »
Efter en liten minisemester i Stockholm förra helgen så har jag nu gjort ett rejält ryck med trädäcket. 3 långa dagar av intensivt skruvande och kapande så ser det ut som följer nedan. Nu är det bara "resten" kvar!  ;)
Skall åka iväg idag igen i ett par dagar men sen nästa vecka så är det dags att installera värmen. Som jag nog nämnde tidigare så skippar jag ESB-pumpen (erfarenheter av Energisparbolaget väntar jag ett par dagar med att lägga ut) utan det blir en Pahléns Maxitemp 51 istället. Står i garaget och väntar så det är bara paketet från Poolstore jag väntar på. Poolstore måste jag säga är otroligt bra att ha att göra med. Snabba och korrekta leveranser varje gång och väldigt bra priser.  O0

Här kommer lite bilder








Skimmerluckan tyckte jag blev riktigt bra faktiskt, om jag får säga det själv  8)
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad krippe

  • Kristian Sundman
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Alunda-Uppland
  • Antal inlägg: 128
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • längtar till sommaren.
    • Visa profil
SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #48 skrivet: juli 19, 2007, 13:07:00:00 »
 O0 skitsnyggt!!
mycket bra jobbat..
har lite kvar att göra men snart ska jag uppdatera min tråd med nya bilder..kan lungt säga att det har hänt en del vid mitt poolområde..
följer ditt bygge med spänning
mvh krippe
Bor i Alunda utanför Uppsala med min fru samt 2 barn och en hund ..badar i en 8a från rubinpool 4,20*6,50*1,50..värms med en phalens maxitemp 51

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Phyxius poolbygge - J&F storpool 5,5m 1,32m
« Svar #49 skrivet: juli 19, 2007, 13:59:57:57 »
Fint, skal du ha rekkverk rundt hele?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag