CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Billig värmepump "ESB-7 POOL"  (läst 39288 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Phyxius

SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #30 skrivet: juli 03, 2007, 09:46:56:56 »
... och pumpen är en före detta Nordic Air NA-8000LVU
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Poolgiganten

Utloggad Phyxius

SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #31 skrivet: juli 03, 2007, 21:43:21:21 »
Här är vad som ingår i leveransen från Energisparbolaget.


Självaste pumpen...


En Nordic... Förlåt... ESB-7  ;)


Några sladdar


Är det den här dom kallar termostat eller flödesvakt kanske?!  <hmm>


Diverse installationsmaterial


Kopparrör som är konade och med gänga...


...som ska passa plattvärmeväxlaren som har anslutning för lödning.


Specifications på plattvärmeväxlaren.

Ja, jag fattar då inte hur det är tänkt att detta ska fungera... någon som har någon bra ide?  <hmm>

 
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #32 skrivet: juli 04, 2007, 21:48:59:59 »
Var det ikke med en beskrivelse? Bilde du viser og spør hva er er en teperatur giver. Hvor har duflow-vakten?

Skrur du av toppen på VP tipper jeg at du finner en trermostat som du kan skru på for å regulere temperatur.

Den vil nok fungere slik:
Tempgiver på vannet inn vil gi signat til termostat og hvis denne er stilt høyere enn måt temp starter VP (hvis flow-vakt sier at det er sirkulasjon) og avgir varm gass til varmeveksler som du pumper poolvannet igjennom.

Du må finne ut om hele pumpemengden kan gå igjennom eller om du må ha en bay-pass.


Utloggad Phyxius

SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #33 skrivet: juli 04, 2007, 22:59:20:20 »
Tack för ditt svar Bidda!

Vad jag kan se så finns ingen flödesvakt. Om du tittar på bilden med sladdarna så ser du att det även där sitter en givare liknande den du sa var temp-givaren, men det kan ju inte va tänkt att den ska fungera som flödesvakt? Instruktionen som följer med är endast för hur man kopplar in pumpem mot ackumulatortank i en villa och inte i ett poolsystem. Det enda som finns där är det schema som finns på ESB´s hemsida.

http://www.energisparbolaget.se/PDF/ESB7_pool.pdf

Lägger även in en bild på elschemat som finns i den medföljande instruktionsboken. Jag ser ingen termostat där, men å andra sidan så är jag bara lekman. Klicka på länken och sen på bilden så blir den större.

http://s193.photobucket.com/albums/z234/Phyxius_photos/?action=view&current=IMG_6604-1.jpg
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #34 skrivet: juli 04, 2007, 23:51:13:13 »
I din første link er det klart beskrevet at det skal være med flødesvakt og temostat. De er tilogmed avbildet. Kobler du dette slikt som skissert vil det fungere, men du må forlange å få brukerveiledning som sier hvor de 2 givere skal innkobles i VP.

Utloggad Phyxius

SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #35 skrivet: juli 05, 2007, 07:01:38:38 »
Precis så som jag också har tänkt men i och med att jag inte kan sånt där så har jag inte vetat riktigt men som du säger så är både flödesvakt och termostat avbildat i länken och något sådant har jag inte fått med. Ska ta och försöka få tag i dom idag.
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #36 skrivet: juli 06, 2007, 16:20:26:26 »
Jag ringde och frågade lite om denna pumpen och det jag fick fram var att i paketet för 10000:- så fanns inte flödesvakten och termostaten med. Ville man ha det också så kostade det 4000:- till. Sen skulle man ha en akrediterad kyltekninker som protokollförde inkopplingen för att garantin skulle gälla. Han hade en som tog 4-5000:- för det jobbet (dyrt).
För att kunna sätta i flödsvakten och termostaten så får man köpa in de kopplingar som behövs själv. Lämpligen en VVS are som kan det. Vad han tar vet inte jag.

Väntar med spänning på hur det gått för er som redan köpt. Jag funderar fortfarande på vilken VP som jag ska köpa.

Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #37 skrivet: juli 06, 2007, 16:29:11:11 »
Jag ringde och frågade lite om denna pumpen och det jag fick fram var att i paketet för 10000:- så fanns inte flödesvakten och termostaten med. Ville man ha det också så kostade det 4000:- till. Sen skulle man ha en akrediterad kyltekninker som protokollförde inkopplingen för att garantin skulle gälla. Han hade en som tog 4-5000:- för det jobbet (dyrt).
För att kunna sätta i flödsvakten och termostaten så får man köpa in de kopplingar som behövs själv. Lämpligen en VVS are som kan det. Vad han tar vet inte jag.

Väntar med spänning på hur det gått för er som redan köpt. Jag funderar fortfarande på vilken VP som jag ska köpa.



Från hemsidan:
Citera
ESB-7 har hög kapacitet och kopplas enkelt in framför befintlig värmare. Värmeväxlaren levereras
lös för enkel placering i poolens maskinrum, inget pool vatten behöver dras ut till värmepumpen.
ESB-7 levereras komplett med flödesvakt och termostat.

Jag tycker att mycket med den här pumpen verkar skumt, så vitt jag förstått från hemsidan skulle ju allt ingå, men nu verkar det bara vara ett "förslag" på hur man kan använda en värmepump som blivit över efter en konkurs som beror på dålig produktkvalitet.

Jag avråder tills vidare från köp.

Finns det köpare med goda erfarenheter är ni välkomna att rapportera, jag ändrar mig gärna om det visar sig att denna maskin är bra och leveransen stämmer med den bild som visas på hemsidan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad utopiazz

SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #38 skrivet: juli 06, 2007, 22:39:25:25 »
Dom som redan köpt pumpen får väl kräva att få de saknade delarna utan kostnad eller annars returnera den och kräva återbetalning på hela summan inkl frakter.

/Johan

Utloggad Phyxius

SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #39 skrivet: juli 06, 2007, 23:35:29:29 »
Utopiazz: Precis vad jag har gjort...
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag