CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pumpinstallation haveriskydd  (läst 28569 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #30 skrivet: augusti 08, 2008, 12:14:02:02 »
Jeg lovede Bidda at skrive lidt om den regnsensor jeg bruger til at stoppe pumpen i tilfælde af "vand på gulvet".

Sensoren er egentlig beregnet til lukning af vinduer og markiser i tilfælde af regn. Enheden er vandtæt og nem at bruge.

På det første billede ses et foto af selve føleren.  Følersiden - den med metalstrimlerne - har jeg lagt direkte på gulvet, dvs. følersiden vender nedad.

På andet billede ses et koblingsskema. Dimsen skal blot have 12V og har så en relæudgang der, når relæet trækker, kan bruges til at aktivere stop af pumpe.

Jeg har en PLC til styringen, så signalet fra føleren går direkte til en indgang her.
Hvis man ikke har en PLC, må man i stedet slutte føleren til et 12V relæ, som så afbryder strømmen til kontaktoren til pumpen i tilfælde af vand.

Føleren er købt via det tyske eBay hos http://stores.ebay.de/Elektronik-Bastler. Søg efter regensensor. Pris inkl. forsendelse til Danmark ca. 280 kr. Jeg betalte via PayPal og der gik kun 3-4 dage fra betaling til jeg modtog føleren.

 :) Jeg har rettet lidt i indlægget da jeg nu har fundet ud af hvordan man bifogar billeder  :)
« Senast ändrad: augusti 09, 2008, 23:35:35:35 av leifo »
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #31 skrivet: augusti 08, 2008, 12:44:21:21 »
hej leifo
sker indikeringen på över eller undersida av sensorn
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #32 skrivet: augusti 08, 2008, 14:05:32:32 »
Indikering sker via de to lysdioder på forsiden af føleren.
Gult lys (LED 1)  indikerer at der er spænding på.
Grønt lys (LED 2) at føleren har konstateret vand.

Håber det var svar på dit sp.

Da føleren er beregnet til regn, er der indbygget et lille varmelegeme (modstand) som varmer følerområdet en lille smule op når den har detekteret vand dvs. evt. dug (fortættet vanddamp) forsvinder igen.
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #33 skrivet: augusti 08, 2008, 14:30:50:50 »
hej
vad jag menade var hur känner den av regnet på över eller undersidan
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #34 skrivet: augusti 08, 2008, 15:08:03:03 »
Beklager at jeg misforstod dig.

Følersiden er den med metalbanerne som ses vende opad på billedet, dvs. den skal vendes om for at føle vand på gulvet. Jeg har placeret den mellem pumpe og sandfilter - og ved af erfaring at der nok skal komme vand nok til at trigge føleren selv ved en mindre utæthed. :'(

Mht. følsomhed sker der intet hvis man rør metalbanerne med en tør finger.
Hvis man fugter fingeren og rør ved banerne aktiveres relæet - og slipper igen når man slipper.

Føleren kan også findes andre steder på nettet. Søg på "Kemo" og "rain detector".

Mvh. leifo
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #35 skrivet: augusti 08, 2008, 15:16:35:35 »
okej
jag förstår  hur du menar att detekteringen sker på ovansidan och att man vänder den neråt.
verkar mycket vettigt jag åker ju mercedes och har regnsensor i bilen
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #36 skrivet: augusti 17, 2008, 19:17:22:22 »
Trots att det regnat hela dagen så fick jag inte nog av vatten, var inne i garaget o kollade hur trycket ändrade sig beroende på var det läckte o jag kan säge att läcker det mellan filter o pump så läcker det rejält. Tala om dusch jag fick när jag delade kopplingen mellan filter pump, först kom inget sen kom allt :D

Följande tryck har jag i mitt system beroende på hur jag ställer 6-vägs ventilen mm.

Normalt filtrering 11-12psi direkt efter backspolning
Waste 4-5psi
Backwash 7-8psi
Rinse 10-11 psi
Recirculation 9-10psi
Dammsugning 7-8psi

Upptäckte också att trycket i sjunker när man använder filterpåser i skimmern, ju smutsigare den är ju lägre tryck. Kom ner till 9-10 psi när det var som mest igensatt. Detta är ju korrekt eftersom jag får mindre flöde o därmed mindre tryck. Hade bara inte tänkt på detta scenario innan.

Om jag delade rören efter filtret o lät det läcka rätt rejält så märktes ingenting på trycket.

Om jag delade rören innan pumpen så sjönk trycket ca 1psi, troligtvis pga att den sög luft.

Om jag däremot delade röret mellan filter o pump så sjönk trycket till 4-5psi (han jag uppfatta innan jag snabbt o dyngsur bröt strömmen).

Så utav detta lilla vetenskapliga testet så gör jag följande slutsats av användandet av tryckgivare som läckagevakter.

Fördel vid lågtryckvakt:
- skyddar pumpen från att gå torr vid läckage, igensatt skimmer, eller ifall vatten skulle saknas i filter huset (kan hända om pumpen är placerad ovanför skimmern)
- stänger även av pumpen ifall filtret skulle spricka (har ju även hänt mig med)
- stänger av pumpen vid läckage mellan filter o pump.
- stänger av pumpen ifall den ej skulle gå igång, dvs står o brummar (via tidrelä/plc)

Fördel vid högtryckvakt:
- skyddar filtret från att spricka pga igensatt/smutsigt filter
- skyddar filtret från att spricka ifall man startat pump o glömt öppna ventilerna

Att montera tryckvakter för både lågt o högt tryck anser jag är väl spenderade pengar med tanke på det hjälper en att skydda sin dyrbara utrustning.

Men för att upptäcka vattenläckage så behövs det en regnsensor eller vattenvakt/givare som med rätt inbyggnad stänger av pumpen.

Funderar på att ställa filter/pump mm i en låda med 3-4cm höga kanter för att lättare kunna upptäcka läckaget o samtidigt undvika feldetektering pga vatten från bil etc (min pump står i garaget, precis intill bilen).

Hade jag haft pump mm i källaren så hade jag nog satt en backventil på utgående o en motorstyrd avstängningsventil på sugsidan för att undivka att poolen töms i källaren vid läckage mm.

Någon som har några andra ideer?!?

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #37 skrivet: augusti 17, 2008, 23:56:37:37 »
Glimrende og grundig gennemgang af tryk og alle mulige former for fejl.  O0

Er selv ved at lave trykvagt (venter på fittings) hvor jeg på eBay har fundet en trykmåler fra IMF Electronic (PN5004) der kan give et "tryk ok" signal dvs. den kan både fange for højt og for lavt tryk.

Vender tilbage med mere info når jeg har fået alle stumperne.
/Leif



Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad hucke

SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #38 skrivet: augusti 18, 2008, 17:51:25:25 »
Den regnsensor som beskrivs i tråden finns också att köpa på Conrads för 319 kr. Jag har beställt ganska mycket elektronik  på ebay och många gånger åker man på tullavgifter som fördyrar priset !
Mvh Hucke

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #39 skrivet: augusti 18, 2008, 19:13:45:45 »
Den trykkgiver jeg bruker er fra Moeller er mekanisk og har et nedre og øvre grense som er stillbar. Type MCS4 har nedre grense på 0,3-1,8 bar og øvre på 2,5-4,2 bar. Den er ferdig innstillt på 0,3 og 2,5bar fra fabrikk.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag