Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow  (läst 43160 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #40 skrivet: augusti 29, 2014, 14:53:48:48 »
Hej! Häftigt med trampolin. Jag får rysningar när jag ser bilden när du dyker
men bilden ljuger väl lite tycker det ser ut som du kommer väldigt nära upphöjning.
Men ni har väl provat ut. Att jag får rysningar beror på, nu har jag ingen djupdel
men första säsongen midsommar så har jag en kompis som skulle göra kanonkula på
sina barn i poolen, men midsommar o där sprit går in där går vett ut så ändra han sig
o dök istället med resultat att han bröt nacken endast 2 mm höll  ihop som var den lilla
skillnaden att han kunde varit död eller suttit i rullstol resten av livet idag är han så gott
som fullt återställd kan inte vrida huvudet riktigt så mkt som är normalt bara berodde dock
till viss del på slarv med sjukgymnastiken efteråt.
Men igen vilket snyggt bygge du fått till O0.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Poolgiganten

Utloggad Pooldrömmaren

  • Pool med overflow och djupdel 12x6m
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Gnesta Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Min dröm är på väg att bli sann!
    • Visa profil
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #41 skrivet: september 04, 2014, 22:34:28:28 »
Hej Roland

Läskigt med din polare, men vi har klarat oss från några
skador  O0 jag har provat lite olika dykstilar för att se om det finns
några risker men det funkar väldigt bra, om man tar hög fart och dyker kommer man
fram till den grundare delen men då har du en mindre vinkel mot vattnet och kommer inte så djupt,
om man hoppar rakt upp och ned så kommer man ner till botten men så sakta att det inte är någon risk för skador.
Oftast kommer jag där backen börjar så det blir naturligt att följa backen upp till ytan.

Tack för att du gillar mitt bygge ;D

Lite jobb återstår till nästa säsong, skall lägga granitsarg och fixa ett rostfritt galler
som jag tänkte fylla med vita dekorstenar över poolskyddet.

Är det någon som är bra på klorering, jag tycker det går åt väldigt mycket klor,
jag har gjort av med ca:8st 25 L dunkar sedan midsommar ??
jag håller en klorhalt på c:a 1.2 med min Minimaster, jag har nu sänkt till c:a 0.5
och nu verkar det inte alls gå åt så mycket, vilka nivåer är rimligt för en privatpool ??

/Peter
« Senast ändrad: september 04, 2014, 22:48:08:08 av Pooldrömmaren »
Pool med overflow

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #42 skrivet: september 05, 2014, 04:32:04:04 »
0,5 funkar utmärkt när du har uv-lampa (och även utan det är min erfarenhet). Jag har på prov höjt nivån till 0,8 sedan mitten på sommaren men jag märker ärligt talat ingen skillnad, varken på klorförbrukning eller vattenkvalitet.

Jag har 40 kubik vatten och tak (som det blir väldigt varm under), har haft 31-33gr hela säsongen. Köpte min fjärde dunk igår.

Min känsla från iår är att mängden badande styr klorförbrukningen, förra året såg jag dock inte det sambandet. Här badas det *mycket*.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #43 skrivet: september 05, 2014, 23:14:28:28 »
Nej man måste vara väldigt försiktig om man dyker i en privatpool. Även om man har djupdel så är inte marginalerna som i en offentlig simhall. Vår nuvarande pool (inomhus) är för grund för dykning, men när vi bodde i USA hade vi en pool med en djupdel och en liten trampolin i ena ändan. Men just vid en fest var det en flicka som dök i efter att ha sett sin pojkvän dyka i från andra hållet. HAN dök i djupdelen, hon i det grunda - eftersom det var kväll, party och mörkt så tänkte hon väl inte på skillnaden. Nu gick det inte så illa som att hon bröt nacken, hon insåg missen innan hon gick i botten, hann räta upp och kom undan med lite blåmärken och ett par bulor, men det kunde ju gått riktigt galet. Men som sagt, även om man dyker i det riktigt djupa så är marginalerna inte oändliga, dyker man riktigt galet kan man slå i. I en offentlig pool med trampolin brukar det finnas ytterligare ett antal dm eller ändå mer ned till botten och tillräckligt med längd för att hinna klart dyket innan det grundar upp.

Håller helt med om att det aktuella poolbygget verkar vara riktigy lyckat ! Overflowpooler är väl inte så vanliga i det privata, det får väl räknas till överkursen för poolbyggare...

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #44 skrivet: september 07, 2014, 10:15:57:57 »
Nej man måste vara väldigt försiktig om man dyker i en privatpool. Även om man har djupdel så är inte marginalerna som i en offentlig simhall. Vår nuvarande pool (inomhus) är för grund för dykning, men när vi bodde i USA hade vi en pool med en djupdel och en liten trampolin i ena ändan. Men just vid en fest var det en flicka som dök i efter att ha sett sin pojkvän dyka i från andra hållet. HAN dök i djupdelen, hon i det grunda - eftersom det var kväll, party och mörkt så tänkte hon väl inte på skillnaden. Nu gick det inte så illa som att hon bröt nacken, hon insåg missen innan hon gick i botten, hann räta upp och kom undan med lite blåmärken och ett par bulor, men det kunde ju gått riktigt galet. Men som sagt, även om man dyker i det riktigt djupa så är marginalerna inte oändliga, dyker man riktigt galet kan man slå i. I en offentlig pool med trampolin brukar det finnas ytterligare ett antal dm eller ändå mer ned till botten och tillräckligt med längd för att hinna klart dyket innan det grundar upp.

Håller helt med om att det aktuella poolbygget verkar vara riktigy lyckat ! Overflowpooler är väl inte så vanliga i det privata, det får väl räknas till överkursen för poolbyggare...


Om man dyker i på olika sidor av poolen har det väl inget att göra med om man har trampolin eller inte... Nu tror jag att Peter är smart och ansvarsfull nog att kontrollera så ingen skadar sig...



AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad sammy boy

SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #45 skrivet: juni 18, 2015, 15:26:11:11 »
Hej Roland
Har du fått din stensarg än? Vilken firma var det du beställde din Liner ifrån och vad kostade det?
Vänligen
Sam

Utloggad Pooldrömmaren

  • Pool med overflow och djupdel 12x6m
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Gnesta Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Min dröm är på väg att bli sann!
    • Visa profil
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #46 skrivet: oktober 17, 2015, 11:53:39:39 »
Hej igen

Jag fick stensargen klar precis innan det var dags
att gå i ide inför vintern  :'(, men jag tog några bilder innan vi la på locket.
återkommer i sommar med mer bilder när jag har lagt dekorgrus över plastrännan också.
Jag köpte stensargen av Allt i sten, som i sin tur köpte den från Kina tog ca 15-20 veckor att få hem
Stenarna är svart granit och specialgjorda efter min ritning och kostade ca:700kr/m.
//Peter
Pool med overflow

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #47 skrivet: oktober 18, 2015, 21:37:18:18 »
Snyggt  O0
Själv har jag väntat sen juli på vår sarg...
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #48 skrivet: oktober 22, 2015, 20:29:39:39 »
Vackert Peter!, det där blev ju riktigt bra!
//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Pooldrömmaren

  • Pool med overflow och djupdel 12x6m
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Gnesta Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Min dröm är på väg att bli sann!
    • Visa profil
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #49 skrivet: juli 08, 2016, 21:45:57:57 »
Hej igen !

Här kommer lite bilder på det färdiga resultatet
som jag lovade :-)

//Peter
Pool med overflow

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag