Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Det ska va en tyst pump i år  (läst 25918 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vilse

Det ska va en tyst pump i år
« skrivet: juli 31, 2007, 18:53:55:55 »
Hej!!
Har letat runt bland inläggen här om pumpar... Och snackat med poolsäljare och blir bara mer förvirrad.
Jag har nyligen köpt ett hus med en gammal markpool 4x8 och en inte fullt så gammal pump, (c:a 5 år) en Astral Sprint. Nu är det så att den står i källaren och sjunger... Och då är det ingen skönsång direkt. Första frågan är förståss ska man byta pump eller renovera?

Fråga nummer två som inställer sig är vad köper man i stället. En ny pump skall vara TYST. Därom finns ingen tvekan. Men sedan. Flera har sagt till mig att Astral är en ganska bra pump. Det vet jag inget om... Men att det finns en tystare version som heter Astral Super Sprint. Den skall vara vattenkyld.... Ett annat råd är jag fått är att köpa en bronspump från Pahlén. Skall visst vara tyst och ha lång livslängd..... Och nu sist fick jag ett förslag om en vattenkyld pump även den från Pahlén. Den hade dock enligt säljaren den nackdelen att den var av plast... Tittar man på Pahléns hemsida så ser den ut att vara misstänkt likt en pump som går under namnet Astral Super Sprint.....

Det här börjar bli virrigt. Jag vill ha en bra pump som är tyst. Och jag vill inte byta vart 5:e år... Det är klart att det inte gör något om det är ett bra pris.... Hjälp, snälla!! <help>

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2007, 19:14:50:50 »
Hej Vilse o välkommen.  :)

Här är en tråd som handlar om tysta pumpar.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=50.0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Vilse

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2007, 19:26:42:42 »
Tack, tack å tack...
Jodå, jag har sett den tråden... diskusionen, men står fortfarande undrande....

Utloggad nippon

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2007, 20:56:05:05 »
Pahléns tysta pump är samma som Astrals, det finns även en som heter Wilo, tror att det är samma oxå, Pahléns bronspump är inte tystare än plastpumpar och livslängden..tja, det varierar en del.
Astrals plastpumpar är de bästa tycker jag, mitt råd är att köpa en sådan och försöka isolera den lite, skruva ej fast den i underlaget utan ställ den på något dämpande matrial.

Utloggad aromata

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2007, 21:17:53:53 »
Jag har en bronspump från Pahlén. Den har gått problemfritt i 12 år och går fortfarande. Har monterat den på gummi. Står så mjukt att den gungar till när den startar. Visst hörs den men inte så mycket - det är nog mest fläkten man hör.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2007, 22:06:15:15 »
Hej,

Har själv en Astral sprint (tyvärr inte super sprint), tycker att den låter en hel del...
Vi är inne på vår andra pump, den första gav upp och började tjuta efter knappt ett år, dvs en säsong plus några veckor.

Var nyligen på besök hos en kompis som hade en Pahlén bronspump som jag upplevde som betydligt tystare än vår Astral.

Kan bero på att deras står i garaget och vår i ett litet pumphus där ljudet stängs inne på ca 1,5 m2.

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad PelleSthlm

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2007, 22:22:45:45 »
En pump med kullager och mekanisk tätning kommer alltid att låta förr eller senare. Skall det vara en tyst pump så skall det vara en vätskekyld typ Astral Super Sprint eller någon annan med liknande konstruktion. Super Sprint pumpen är framtagen i samarbete mellan Astral Pools pumpmärke Doll och Wilo (samma konstruktion som Wilo har till sina små cirkulationspumpar för värmecirkulation). Fördel:den är så tyst att man tror nästan inte pumpen är på. Nackdel:Kostar mer pengar. Jag ser inte att det skall vara en nackdel att ha en poolpump i plast då det oftast är klorerat vatten som skall cirkuleras. Det som går oftast på en pump är den mekaniska tätningen och den skiljer sig inte åt om pumpen är i plast eller brons.

Utloggad MrXs

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2007, 22:36:17:17 »
Jag har en astral super sprint pump på 1HK.

Jag är inte speciellt lätt imponerad på prylar eller vad man skall säga.
Men då jag startade min pump fick jag fram några ord och det var "SATAN VAD TYST"
Jag har inte haft min länge, men _alla_ som hört på den säger samma sak helt otroligt vad tyst.
Eller är den på??

Man hör knappt den om man står sidan om, och det är vattnet som åker igenom.
Jag kollade massa pumpar innan jag köpte denna och verkningsgraden Watt/kubik vatten är denna och pahlen´s pump de som är bäst.

Dock står det i manualen att den inte tål saltvatten.
Men det tror jag ingen pump gör utan har man saltvatten lär man får byta pump oftare oavsett vilken pump man har.

Finns även en ny astral super sprint ll som är lite bättre verkningsgrad som har 15 kubik vid 12 mvp på en 1Hk.
Min ligger på 15 kubik vid 9 mvh

Jag är supernöjd med min och ångrar inte mitt köp!
Hatar oljud!

« Senast ändrad: juli 31, 2007, 22:39:48:48 av MrXs »
Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad Vilse

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2007, 17:32:06:06 »
Wow!! :o
Tack för hjälpen!! En massa bra svar. Jag blir riktigt impad av all kunskap! Vilket forum!! O0

Jag skall passa på med en följdfråga på samma tema. Nämnligen; är det någon vits med att överdimensionera pumpen?

Hos Lagunpool sade man mig att de alltid brukar rekommendera 0,55KW till en 4x8m markpool, det blir väl ungefär 0,75hk beroende på vilken pump man väljer.
Men en annan säljare föreslog mig att gå upp till 1hk, med resonemanget att vattnet i poolen bör cirkulera 4-5 gånger genom filtret på ett dygn och om man då väljer högre effekt/snabbare cirkulation så skulle man kunna sätta timer på pumpen och alltså ha den avstängd nattetid.

Är det någon poäng med detta?  <hmm>

Utloggad christian

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2007, 17:57:24:24 »
Hej Vilse,

Jag ställde precis samma fråga till en annan poolförsäljare - jag var oxå inne på att överdmensionera pumpen - men fick svaret, "Nej, varför ska du göra det".

Du får ta det för vad det är och jag instämmer med dig, ju mer man läser på dessto mer förvirrad blir man.

Lycka till önskar

christian

Utloggad Fia

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #10 skrivet: augusti 02, 2007, 18:00:38:38 »
För att förvirra lite då  ;) så skulle jag ta en 1hk för att slippa köra pumpen nattetid. Jag inbillar mig att om man inte har värme på under natten så kyls vattnet av då, plus att man spar lite el, om än marginellt. Vi har timer o avstängt nattetid.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #11 skrivet: augusti 02, 2007, 19:48:02:02 »
Bruker vel ikke normalt å ha pumpen på natterstid uansett HK <hmm>

Ville vel ha valgt 1 HK hvis ditt sandfilter klarer av å rense mengden. Husk at det er kapasiteten til sandfilter og ikke pumpkapasitet som bestemmer tiden du må ha pumpen i drift.

Utloggad Vilse

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #12 skrivet: augusti 02, 2007, 21:46:02:02 »
Vad??  :o Nu blir jag förvånad. Vår pump står och går 24 timmar om dygnet. Det trodde jag var fullt normalt. Jag trodde nog snarare att det var ett undantag att man stänger av nattetid. Har jag missat något centralt?

Fia, ditt svar uppmärksammade mig på uppvärmningen. Jag kanske ska tillägga att vi har värmeväxlare ansluten till husets vattenburna uppvärmning. Det kan väl knappast vara lämpligt att "låta" poolen kylas flera grader med avstängd pump för att sedan åter värma upp den. Då borde energiåtgången vara lägre om man kontinuerligt håller samma temperatur i vattnet. Om man inte använder solen förståss.

Tack för kommentaren om sandfiltret. Det måste jag kolla.




Utloggad Pea

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #13 skrivet: augusti 02, 2007, 21:54:51:51 »
en pump på 1 hk till en 4*8 pool är väl inte direkt att överdimensionera, snarare så är 0,75 hk minst vad man behöver och 1 hk ganska lagom.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Fia

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #14 skrivet: augusti 02, 2007, 22:33:07:07 »
Det framgår inte hur du värmer poolen så om du har automatik eller bara kör värmen fullt ut så förstår jag att du har pumpen på dygnet runt. Jag använder bergvärmen lite då o då, rädd för att utarma hålet för mycket. Vid nattemp på 15 g så tappar jag ca 1 grad o vid soligt väder fixar solfångaren det. Det är vid långvarit mulet väder jag använder bergvärmen mest. Jag skrev att "om man inte har värmen på så skulle jag ha den avslagen". Jag kör också dygnet runt med bergvärmen, men bara ibland. Alla har ju inte värmepump att tillgå.  :) Kör man bara med solfångare så skulle jag stänga pumpen nattetid!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #15 skrivet: augusti 02, 2007, 23:05:53:53 »
Poolens vattenmängd ska gå genom sandfiltret minst 4-5 ggr per dygn.
Om din pump då klarar det på t ex 16 timmar finns ingen anledning att köra dygnet runt.


Min pump heter Vario SF 450/Silen 30. Den är så tyst att den inte hörs.
Men då står jag förstås på andra sidan planket. Inne i pumphuset hörs den, men väldigt lite.

Utloggad MrXs

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #16 skrivet: augusti 02, 2007, 23:23:21:21 »
Jag kör som sagt 1HK, men jag skulle sagt kolla på kubiken per timme istället för hästkraften iom det skiljer så mkt beroende på pump.

Första pumpen som jag tittade på hade så lågt som 8 kubik i timmen på 9 mvp på 1HK dvs enligt mig väldigt dålig verkningsgrad.
Men 4-5 vändningar om dagen är det som man skall titta på.

Jag stänger min pump kl 22 och startar 8 på morgonen.
Då vänder jag det runt 5 ggr.
Kör minst 15 kubik i timmen på pumpen på 1HK.
Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad aromata

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #17 skrivet: augusti 03, 2007, 21:09:59:59 »
Förstår inte logiken i att köpa en större, dyrare och mer energislukande pump så att man kan stänga av den på natten för att spara el.

Det måste vara bättre för pumpen med färre start och stopp, som innebär någon form av stress på materialet. Jag skulle i normalfallet förorda en mindre pump som går alltid.

Jag har 0,55 kW, 35 meter mellan pool och pump och 8 x 4 m. Inga problem alls.


Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #18 skrivet: augusti 03, 2007, 22:16:53:53 »
Logiken med att ha en lite större pump än nödvändigt:

Skitigt vatten pga t ex Poolparty eller annat.
Gött tryck när man ska städa.

Ett par exempel .

Förstår du bättre nu ?
« Senast ändrad: augusti 03, 2007, 23:25:48:48 av Gustavsson »

Utloggad PelleSthlm

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #19 skrivet: augusti 03, 2007, 22:41:51:51 »
Skall du ha större pump så skall du även ha större filter som är dimensionerat för detta också. Annars får du för hög hastighet genom filtret.

Jag håller även med Aromata att det är bättre att ha en pump som går konstant bland annat m a p badvattenkvaliteten.


Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #20 skrivet: augusti 03, 2007, 23:27:50:50 »
Tror knappast ett stopp och start per dygn gör så mycket på livslängden utan det får nog ses som normalt.

Min pump går normalt 16 timmar och  vattenkvaliten i min pol är ypperligt bra.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #21 skrivet: augusti 04, 2007, 20:29:20:20 »
Ett exempel till:

Har man solfångare är det kanonbra med en stark pump då den orkar trycka genom vattnet och ändå filtrera hyffsat bra.

Utloggad MrXs

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #22 skrivet: augusti 05, 2007, 10:43:33:33 »
Ang 550watts pumpar och en pump som är på 750watt som stängs av.

Som jag skrev innan kollade jag på kubiken, dvs skall vändas minst 4-5ggr.

Om jag har som jag kör nu dvs 12 timmar får jag 8800 watt som dras.
Om ni kör 24 timmar för att hinna 4-5 gånger får ni 13200 watt..
Och jag skulle gissa att er 550 watts pump ink solfångare kanske kommer upp i 6-7 kubik som max som ens det.
Dvs ni vänder mindre kubik per dag fast ni kör 24 timmar..Och får inte alls mer rening.
Men visst ni kör 24 timmar om dygnet..

Dvs min som har en 15 kubik vid 9 mvp är mer ekonomisk är er mindre pump under långtid...

Nu har jag dock valt med vilje en dyrare vattenkyld pump pga av driften, bullernivån och ej behöva kolla om det blir varmt i pumphuset.

Om man kollar som man kör nu i rena pengar om man vill det så skiljer det ca 5500 på 10 år.
Så i längden sparar man inte på en billigare pump och mindre pump, men det är mitt resonemang varför jag tog den pumpen jag har nu, dvs pumpen som har mest kubik per watt och bra kvalitet.

Sedan om det räcker med en 550 watts pump det kanske det gör iom endel kanske har det. Men om man skall titta på vatten vändningarna så räcker det inte för mig så som jag kollat.
Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad zek

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #23 skrivet: augusti 13, 2007, 21:04:08:08 »
Jag har en Pahlen 0,55kW plast, jag tycker att den låter ganska mycket och funderar på att komplettera den med en frekvensomformare ca 1000kr +moms med lite bra kontakter. Det skulle göra att jag kan köra den steglöst beroende på behov. om ingen badar på länge antar jag att man kan varva ner en del. och sedan varava upp igen medans man badar och ett tag därefter.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #24 skrivet: augusti 13, 2007, 22:47:06:06 »
Dvs min som har en 15 kubik vid 9 mvp

Vad menas med 9mvp? <hmm>
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad zek

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #25 skrivet: augusti 14, 2007, 13:44:32:32 »
En tryckuppsättning av 9 meter vattenpelare i (princip samma som 0,9 bar)
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad maga05

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #26 skrivet: augusti 14, 2007, 15:43:27:27 »
Astrals Super Sprint är att rekommendera, den är oerhört tyst av sig. Vi har sagt att när vår andra pump går sönder så blir det en sådan ifrån Astral. Vad gäller storleken är det bättre att dimensionera lite högre, om man har tex solfångare för att få upp bättre tryck till dem samt att städningen blir lättare för bottensugen. Vi har visserligen skaffat Easykleen till denna säsongen och jublar över vad bra den är. Ingen pool skulle säljas utan en sådan poolrobot. Den underlättar oerhört mycket vad gäller underhållet av poolen.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #27 skrivet: augusti 14, 2007, 22:05:11:11 »
Astrals Super Sprint är att rekommendera, den är oerhört tyst av sig. Vi har sagt att när vår andra pump går sönder så blir det en sådan ifrån Astral. Vad gäller storleken är det bättre att dimensionera lite högre, om man har tex solfångare för att få upp bättre tryck till dem samt att städningen blir lättare för bottensugen. Vi har visserligen skaffat Easykleen till denna säsongen och jublar över vad bra den är. Ingen pool skulle säljas utan en sådan poolrobot. Den underlättar oerhört mycket vad gäller underhållet av poolen.

Of topic var köper man en sådan? Easykleen försökte söka på den men hittade inget!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad gumssan

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 244
  • Total likes: 0
  • Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner
    • Visa profil
SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #28 skrivet: augusti 08, 2009, 22:43:42:42 »
Ni som kör astral super sprint, var bor ni? skulle vilja lyssna på en innan vi beställer en!
Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner. Vp one pac II.
http://www.familjeliv.se/hem/gumssan/galleri.php

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #29 skrivet: augusti 08, 2009, 22:56:39:39 »
kanske underlättar ifall du talar om vad ni bor ;)

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad gumssan

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 244
  • Total likes: 0
  • Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner
    • Visa profil
SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #30 skrivet: augusti 08, 2009, 23:00:40:40 »
vi bor i väst sverige men kan tänka oss att åka en bit för att lyssna, malmö eller stockholm spelar ingen roll, vi vill inte betala massor av pengar för pumpen och sedan är den inte det vi är ute efter utan en lyssning på en pump som är tyst vore jätte bra om det fanns möjlighet att få lyssna på.

Tack för hjälpen på för hand alla poolare
Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner. Vp one pac II.
http://www.familjeliv.se/hem/gumssan/galleri.php

Utloggad Jeppe

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #31 skrivet: augusti 11, 2009, 17:15:10:10 »
Jag har beställt en efter att ha lyssnat på en i Folkpools butik i Täby. De kallar den för Wilo men det är samma som Astral Super Sprint. Det är tydligen Wilo som tillverkar åt Astral.

Jag beställde dock av Daniel på Poolstore, bättre pris.

På ämnet pumpstorlek så har jag valt att överdimensionera en bit. Det blev en 1,3 hk som pressar 19 m3/h. Min pool är på 50 m3 och mitt filter är på 255 kg sand men rekommenderat flöde är bara 15 m3/h. <hmm> Vi får väl se hur det går.

Och andra sidan har jag två gigantiska rostfria skimmrar från Astral och fyra inlopp så det blir nog bra med lite extra flöde.

Utloggad gumssan

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 244
  • Total likes: 0
  • Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner
    • Visa profil
SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #32 skrivet: augusti 12, 2009, 06:52:27:27 »
Hejsan!
Får man fråga vad du gav för en sådan, vet inte om vi ska ha en sådan stor, vår pool rymmer drygt 40m2...
Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner. Vp one pac II.
http://www.familjeliv.se/hem/gumssan/galleri.php

Utloggad Jeppe

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #33 skrivet: augusti 23, 2009, 11:53:19:19 »
Ca 10 000 kr

Utloggad Jeppe

SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #34 skrivet: september 02, 2009, 21:04:01:01 »
Jag installerade den nya tysta pumpen i helgen och det är helt underbart vad tyst det är.  <sol>

Eftersom den är så mycket billigare när det står Wilo på den än när det står Astral Super Sprint var jag orolig att det skulle finnas skillnader men de är verkligen identiska. Astralen fick jag ett pris på 18 000 på och jag betalade bara 9 500 för Wilon.  O0

Tidigare hade jag Astral Viktoria Plus som har exakt samma pumphus men luftkyld motor och därmed var ju bytet lätt också.

Så om någon behöver en nästan ny luftkyld poolpump av högsta kvalitet till ett bra pris så är det bara att skicka ett pm.

Utloggad Dykarn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hässelby
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Våran Pool
    • Visa profil
SV: Det ska va en tyst pump i år
« Svar #35 skrivet: juni 12, 2010, 19:33:08:08 »
 Wilo tystgående poolpump

Grymt tyst <sol>

Tystgående Poolpump Wilo 1,0hk Denna pump är konstruerad med en s.k. våt motor d.v.s. att det pumpande poolvattnet omsluter rotor och lagring. Poolvattnet smörjer pumpens lager samt kyler ingående komponenter. En pump med våt motor har extremt tyst gång och har dessutom ingen mekanisk axeltätning mellan motor och pumphus. Denna pump kan inte användas med saltvattenpooler.

Art.nr   2600200
Märkström   7 A
Nettovikt   20
Höjd   366
Längd   560
Bredd   210
Flöde 8mvp   15 m³/tim
Styrka   1,0 hk
Spänning   230V enfas
Röranslutning   1 1/2"
Pris   10 340:-
Folkpool 4 x 6
Hayward Powerline 88
Pool-Safe

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag