CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Flytta pumpen till garaget  (läst 8707 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mac-jones

  • Badmästare
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Flytta pumpen till garaget
« skrivet: augusti 02, 2012, 14:12:49:49 »
Har funderingar på att flytta pumpen till garaget dels för att få den samma ställe som  sandfiltret och för att ha den inomhus fri från fukt och smuts. Jag har en Pump på 750W (1 hk) den är från JF. Den kommer att hamna ca 1 m över vattenytan och ca 7 m från poolen är denna förflyttning möjlig utan backventil? Är tacksam för alla svar och ideèr.
Mvh M.Jones (Visby)  <dontkn>

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Flytta pumpen till garaget
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2012, 17:20:55:55 »
Avståndet är ju inte ett problem men har du pumpen ovan vattenytan kan det ju vara bekvämt att med backventiler se till att sugsidan alltid har vatten.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Flytta pumpen till garaget
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2012, 14:50:02:02 »
Hej,
Jag hade samma fundering när jag satte min pump och filter i friggeboden ca 0,5 m över ytan samt 15m bort. Jag har ingen backventil och har fungerat bra i 3 år, tänk på att systemet måste vara helt tätt bara. Efter min första vinter skruvade jag inte fast bottenpluggen tillräckligt hårt inför säsongsstart. Det var inget som märktes så att det läckte vatten men så fort pumpen stoppade så sjönk nivån i pumpen. Sista stället jag chansade på var att dra åt bottenpluggen lite till och sedan försvann det.
Problemet jag kan se det utan backventil är ju att om det av någon anledning händer något så kommer ju pumpen att gå torr, förvisso kommer det att göra det även om du har pumpen under vattennivån efter att eventuellt läckage har tömt poolen ner till bräddavloppets nedre kant :)

Mvh
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad mac-jones

  • Badmästare
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Flytta pumpen till garaget
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2012, 17:20:13:13 »
Ubbe låter du pumpen gå hela tiden eller startar du den manuellt? Själv kör jag pumpen på timer vilket är väldigt bekvämt. Har nu mätt ut exakta mått om jag placerar pumpen i garaget 40cm över vattennivån och 7.75m från utloppet (skimmern). Jag får prova om det går att köra utan backventil, jag har iofs filterpåse i skimmerkorg så jag kan kanske ha en backventil som MathiasS föreslår utan att den sätts igen allt för fort.
Tackar för svaren jag fått.
Mvh M.Jones (Visby)  O0

Utloggad MathiasS

SV: Flytta pumpen till garaget
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2012, 17:57:25:25 »
Att torrlägga anläggningen handlar ju inte bara om pumpen. Man kan ju även tänka sig att elvärmare, klorinatorer etc torrt om pumpen stannar av någon anledning.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Flytta pumpen till garaget
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2012, 22:18:24:24 »
Ubbe låter du pumpen gå hela tiden eller startar du den manuellt? Själv kör jag pumpen på timer vilket är väldigt bekvämt. Har nu mätt ut exakta mått om jag placerar pumpen i garaget 40cm över vattennivån och 7.75m från utloppet (skimmern). Jag får prova om det går att köra utan backventil, jag har iofs filterpåse i skimmerkorg så jag kan kanske ha en backventil som MathiasS föreslår utan att den sätts igen allt för fort.
Tackar för svaren jag fått.
Mvh M.Jones (Visby)  O0

Jag kör med timer på min pool, 8h på dagen, samt 1h på natten. Har som sagt funkat perfekt utan backventil under tre år. Jag har en kollega som har backventil och han har stora problem med att det kommer skit i den. Så jag hade inte tvekat att köra utan.

Mvh
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Flytta pumpen till garaget
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2012, 00:23:04:04 »
Kör utan backventil, den blir rätt snabbt igensatt och du funkar den inte som den är tänkt ändå. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4337.msg42024#msg42024. Enda gången jag har nytta av min är när jag behöver rengöra filterkorgen på pumpen, men det funkar lika bra att ha en avstängningsventil som man stänger innan man öppnar locket till filterkorgen. dvs den förhindrar att vatten rinner tillbaka till poolen.

Ska du dock ha någon så bör den sitta så nära skimmern som möjligt för att det skall finnas tillräckligt med vatten så pumpen kan börja suga.

Min pump är också ovanför vattenlinjen och jag har en tryckvakt som stänger av pumpen vid för lågt tryck.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Flytta pumpen till garaget
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2012, 09:07:31:31 »
Hur har du monterat den? Hur fungerar det, är det fördröjning på den?

Jag har ju ett par tillfällen när jag frivilligt suger in luft i systemet, det är när jag dammsuger. Min pump är också över vattenytan, eller möjligtvis precis i nivå, jag har inte mätt exakt.

När jag kopplar in slangen så finns det alltid lite luft även om jag fyller den med utloppet. Sedan när jag ska ha loss den så lyfter jag upp slangen så att den suger luft och då kan jag få loss plattan. Skulle kunna gå in och stänga av, men jag är väl lite för slö. Den brukar komma igång efter ett tag (ca 30 sek), det finns ju alltid lite vatten kvar i pumpen så den går aldrig torr.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Flytta pumpen till garaget
« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2012, 09:15:45:45 »
Hur har du monterat den? Hur fungerar det, är det fördröjning på den?

Jag har ju ett par tillfällen när jag frivilligt suger in luft i systemet, det är när jag dammsuger. Min pump är också över vattenytan, eller möjligtvis precis i nivå, jag har inte mätt exakt.

När jag kopplar in slangen så finns det alltid lite luft även om jag fyller den med utloppet. Sedan när jag ska ha loss den så lyfter jag upp slangen så att den suger luft och då kan jag få loss plattan. Skulle kunna gå in och stänga av, men jag är väl lite för slö. Den brukar komma igång efter ett tag (ca 30 sek), det finns ju alltid lite vatten kvar i pumpen så den går aldrig torr.

Om du har pumpen i nivå som är din ena gissning så går det nog bra, men skulle du ha pumpen en väsentlig bit över vattennivån skulle det nog bli svårare än så att få igång den efter att du fått luft i systemet. Poolpumpar suger ju inte luft alls utan ev. luftblåsor måste ju då så att säga fälja med vattnet av farten.

Vi har pumpen i nivå med poolens BOTTEN och om det kommer in luft vid dammsugning så öppnar vi bara bottenavloppet (kopplat till pumpen) och låter den komma igång igen. Vid dammsugning skall ju annars bottenutloppet vara stängt för att få fullt sug i skimmern.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Flytta pumpen till garaget
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2012, 10:00:41:41 »
Ja, det inser jag också att det skulle vara svårt att få igång den om nivåskillnaden var väsentlig. Har sett en annan bild här på någon som har högre nivå på pumpen, han har monterat en adapter så att han kan fylla slangen med vattenslangen.

Jag skulle tro att jag har vattennivån ung. i höjd med svarta randen på filtret, och tack vare slangböjen så blir det gung i vattnet när den har fått in luft, en skvätt vatten in i pumpen, sedan blir det baksug och sedan en skvätt igen. Till slut rinner det långsamt in i pumpen och den fylls sakta medan den brusar av luften. Till slut är det tillräckligt med vatten och den pumpar för fullt. All luft försvinner efter ett tag, vilket jag tycker är lite av en gåta då vattnet kommer in i mitten och pumpen tar vattnet längst ner. Men det blir väl småbubblor som sugs med in i pumpen.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag