Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32  (läst 98390 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #70 skrivet: september 08, 2009, 07:53:36:36 »
Hej,

Jag läste din mycket ypperliga beskrivning av ditt poolbygge. jag såg att du hade din pump ca 2 dm över skimmern och att du därmed satt dit en backventil. Som jag förstod det hade du satt denna vid pumpen och inte vid lägsta punkten. Som du skrev så räcker det att man ser till vid start att det finns vatten att pumpa sedan fungerar det.

Men kör du din pump alltid dvs 24 h/dygn? Annars så blir det väl samma problem varje gång den ska starta och då kanske man inte är hemma om man har kopplat detta på en timer.

Nu har du ju haft din J&F ett par år, hur nöjd är du med denna? Jag är ju själv spekulant på en sådan.

Mvh
Mange
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Poolgiganten

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #71 skrivet: september 25, 2009, 10:27:57:57 »
Dränering

Då när allting var färdig grävt så skulle man ju "bara" fixa till botten innan man sätte upp polen. Behöver inte gå på gym mer detta år kan jag säga. <antman>

Eftersom jag hade så bra sand som dränering så skippade jag makadamen, så min botten bler enligt följande:
- Befinligt sand (annars så skulle jag haft ca 10-15cm makadam)
- Markduk
- 50mm isolering
- 10-15 cm stenmjöl
- 10mm betongmatta



Fortsättning följer.......

Hej,

Jag har läst massor av trådar av svar från dig och du verkar veta vad du snackar om. Jag har lite frågor om det går bra?

Jag är nu på gång att beställa en J&F pool inför nästa säsong. Jag har läst om dina problem med sanfilterna men att du till sist fick en ny modell som var bättre. Rent överlag hur har du upplevt din J&F pool, allt till belåtenhet?

Jag såg att du lade isolering Sundolitt S250MX är det den hårda cellplasten liknande Styrolit & Styrodur?

Sedan lade du 12 cm stenmjöl över den, men som jag förstår det då så gräver du sedan då ner stödbenen i detta stenmjöl så i princip står stödbenen nästan på cellplasten om nu stödbenens höjd där nere är  tex 12 cm, eller har jag fel?

Sedan betongmatta på detta på 10 mm så på detta sätt "förlorar du bara 10 mm i djup eller? Vissa lägger ju i isoleringen efter stödbenen och har man då isolering på 50 mm + matta på 10 mm så "förlorar" man ju 60 mm i djup.

Blir det inga skarvar som syns efter betongmattan, för den var ju inte i ett helt stycke?

Du har väl också uppgraderat till 75 kg filtert? Det tjänar man på tex man behöver inte backspola så ofta eller vad vinner man på det?


Måste än en gång säga att det är en trevlig beskrivning av ditt poolbygge, ska också försöka få till det när jag bygger till våren, kan alltid hjälpa någon kanske. Nu är man ju novis på detta område med mycket "korkade" frågor, men vem vet man blir kanske en jäkel på detta efteråt :).


Mvh
Stumpen

« Senast ändrad: september 25, 2009, 10:36:22:22 av Stumpen »
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #72 skrivet: oktober 23, 2009, 20:06:49:49 »
Stumpen, ledsen att jag inte sett dina frågor i min byggtråd tidigare. Inte så ofta jag kollar den o var ute o campade när du skrev inläggen.

Skall se ifall jag kan besvara dina frågor.

Backventil:
Jag satte dit en backventil bara för att alla andra sa att man skulle ha en om man hade pumpen ovanför vattnet. Så länge du har ett tät system på sugsidan så är den onödig o dessutom sätts den igen av skit o tappar därmed den sin funktion. Jag fyller på vatten via skimmer på våren så det trycks upp i filterhuset på pumpen o sedan så är det bara att starta den. Vattnet stannar kvar om du har ett tätt system. Kör pumpen 10-12/h eftersom jag har Baquacil.

Jag har ett inlägg som heter "bra, dåligt, rätt eller fel". Läs det o många av dina frågor kommer att besvaras.

Skarvar blir det, bryr jag mig? Nej!

Lägg 25mm hård isolering inuti poolen, o sedan byggmatta eller dylikt ovanför. Min botten ser lite ut som ett månlandskap, eftersom jag missade att hyra en vibrator till stenmjölet inuti pga dåligt väder då vi skulle montera poolen. Detta är inget jag funderar på längre, jag badar o njuter bara av poolen.

75kg sandfilter gör att jag behöver backspola mindre, skulle köpt detta från början. En annan fördel var dammsugningen fungerade bättre jmf med det lilla filtret.

Valde JoF för att jag ansåg att de hade en bra service nivå o hittils har jag alltid varit nöjd med den service jag fått, trots de problem jag haft.

Roligt att andra kan ha nytta av den information man delger på forumet, men den skall ju också alltid värderas utefter du förutsättningar som du själv har. Lycka till med ditt poolbygge o ser fram emot att följa din byggtråd sedan O0

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #73 skrivet: oktober 26, 2009, 10:36:11:11 »
Hej Ronson,

Jag har nu köpte en J&F 7,3x3,6 som står i garaget och vänter till våren.

Tack för svaret, jag har även läst det du sa, mycket matnyttig läsning som jag ska tå åt mig och tänka på när jag bygger min.

Jag ska sticka till en poolaffär som har bra priser på slang, kopplingar, ventiler mm på lördag. Tänkte förbereda lite och koppla filter och pump i friggeboden så det är förberett till våren.

Jag har läst dina tips om kopplingar så vi andra J&F:are inte ska behöva testa oss fram som du gjorde. Som jag förstod det så när du fick det nya "gråa" filtret så var det inte samma gängor på detta. På detta använde du innergängan istället men du har inte märk något på sämre flöde då? För använder man innergängan tar man ju ner dimensionen ganska mycket där.

Problemet med att lägga cellplasten i poolen ser jag med att skära ut den så den passar perfekt. Poolen är ju inte direkt fyrkantig, den "böljar" ju även på långsidorna och det kan ju bli svårt att skära till detta så det blir exakt.

Jag funderar även på att skippa cellplasten och bara köra med en nålfiltasmatta på 8mm ovanpå stenmjölet och sedan linern på det. Jag ska skapa en tråd med detta sedan för att se om andra med erfarenheter av sina byggen säger. Det finns ju hur många varianter som helst.

Tack än en gång för alla tips.

Mvh
Mange



J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #74 skrivet: april 22, 2010, 20:01:02:02 »
Även den nya pumpen jag fick från JoF läckte så nu har jag tröttnat o är på jakt efter en 230VAC pump på 15-18m3/h vid 8mvp. (36m3 vatten)

Har hittat en Kripsol koralpump på 900W/3.8A (0.75hk) o 13,5m3/h vid 8mvp som låter väldigt intressant, alt 1000W/5A (1hk) o 17.5m3/h vid 8mvp som jag tycker är lite bättre. Ungefär samma kostnad. Blir nog den större modellen, då den flödesmässigt är mer likvärdigt med den jag har idag.

Verkar vara en bra pump enligt Janne o det är bra betyg för mig...

Är det någon som vet hur den är ljudmässigt? Min gamla pump var rätt tyst för att vara luftkyld....

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #75 skrivet: maj 08, 2010, 22:49:49:49 »
Träsarg

Då har man äntligen börjat bygget på träsargen som ersätter de vita plåtarna. Även en ca 250mm bred låda/sarg runtom poolen skall också byggas, samt belysning under träsargen.

Material: (tryck.imp.)
2st, 45x195, 4.8m
4st, 45x195, 3.6m

Inga större problem att ersätta plåtsargen mot trä. Såga till all bitar grovt o placera ut dem. Börja sedan i mitten på cirkelnbågen o gör bägge cirkelbågarna färdiga innan du justerar långsidorna. Bara att mäta, rita, gira o ta det lugnt så blir det bra.

Det man får se upp med var att sidostöden är ca 10mm högre än vertikalstöden. Sågade till 10mm shims av en 2x3" som jag hade hemma o placerade på vertikalstöden (10st). Skruva sedan fast de underifrån o upp o även sned skruvning av skavarna på in/un sida (använd en skruv med spår/stigning hela vägen på skruven så glider skarven ej)

Det kommer att komma en list under träsargen i poolen för att dölja springan o kantlistern till linern. Denna list blir även utmärkt att sätta belysningen i.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #76 skrivet: maj 08, 2010, 22:58:05:05 »
Test av Ledbelysning

Har precis varit ute o testat ifall jag skall ha en ledlampa i varje sektion/halvmåne (14st sektioner) eller ifall jag skall ha dubbla (2st/sektion). Det blir dubbla, totalt 28st ledlampor. Det blev ett litet mörkt område mellan de enkla o det ser mer harmoniskt ut med de dubbla. Det bildas heller inga punkbelysningar på botten, utan spridningen är jämn längs sargen. Så nu är det bara att skaffa 20st till o sätta ingång med inbyggnaden av de. Transformatorerna kommer att sitta väl skyddade i garaget i garaget (har ju tur att det är så nära). Eftersom de är LED så minskar problemet med kabelarean.

Bifogar lite bilder, svårt med lite duggregn att få till det redigt bra. Mer info kommer....

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad utopiazz

SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #77 skrivet: maj 10, 2010, 13:03:42:42 »
Eftersom de är LED så minskar problemet med kabelarean.

men inte kravet på elsäkerhet

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #78 skrivet: maj 10, 2010, 19:22:18:18 »
Nix, är mycket väl medveten om vad som står i starkströmsföreskrifterna o vilka regler som gäller för pool. Har aldrig tummat på säkerheten o kommer inte att göra det i detta fall heller. Men det är aldrig fel att påminnas om det utopiazz, kan aldrig blir för få påminnelser. O0

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3045.30

/ronson
« Senast ändrad: maj 10, 2010, 19:39:34:34 av ronson »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad utopiazz

SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #79 skrivet: maj 10, 2010, 21:14:23:23 »
Har du hittat någon ledlist som klarar kraven?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag