CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter  (läst 45892 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #30 skrivet: juni 05, 2010, 21:45:31:31 »
....Är det någon som vet, kan man vrida "loss" en mjuk poolslang från kopplingen när den är limmad med Tangit?....

Du skal kunne vri den ut om du varmer opp, selv har jeg prøvd uten varme og da gikk slangen sønder.

Poolgiganten

Utloggad kjwasen

SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #31 skrivet: juni 06, 2010, 09:13:05:05 »
Jo... de e ju MYCKET möjligt... öl e gott, skyffla e slött...   :-\

Du kan ju vänta lite, jag byter ofta 'vapen' på trädgårds slangen och det tar ett tag för teflon tejpen (Amerikanska?) att 'funka'... alltså vara tät...

Har du tryck på eller e det 'stilla' vatten? Stilla vatten eller lågt tryck kan ju också leda till att det inte 'tätar'... Kan du blocka all vatten tillförsel till nämnda koppling? Om så kan den ju 'våldas' isär med värme och kanske en eller ett par små skruvmejslar....

Du får ta ut frugans hårfön, bränna på så allt är slemmigt och mjukt och sen vrida isär. Veckad slang är INTE glad att våldas med... går gärna sönder... slow and easy...

Och som elektriker vet du ju att hårfön och vatten inte är en bra kombo så håll dem isär....   ::)

//Johan

Jo, "synd" var ju ordet... jag tror jag vet vem av oss som skulle stå med en öl i handen och vem som skulle ha spaden...  >rulla<

Precis så där lagom vid återfyllningen av andra inloppet upptäkte jag att det läcker även där, men inte själva inloppet utan röret som sitter gängat fast i inloppet. För lite gängtejp antar jag...  >ohno>

Är det någon som vet, kan man vrida "loss" en mjuk poolslang från kopplingen när den är limmad med Tangit?
Tänkte då om jag skulle lägga i vinterpluggar i inloppen, stänga ventilen från VP och "vrida isär" kopplingen för att kunna gänga ur, läggar mer gängtejp, gänga i och så limma slangen igen...

Chockklorerat är det nu i alla fall... dags att få igång VP nu då...

//Anders

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #32 skrivet: juni 07, 2010, 20:20:48:48 »
VP tuffar på nu... Har gått upp från 18 till hela 20o under dagen... jag gissar det tar någon dag att komma upp i temp...

Mer läckor också, PEM slang limningarna till VP droppar lite grand. Jag lade vulktejp på det värsta men orkar inte bry mig alltför mycket eftersom VP ändå ska flyttas när altanen är klar.

Påbörjar altanbygge imorgon eftersom hela återfyllningen ÄNTLIGEN är klar!  >rulla<

Jag kommer INTE att sakna cementblandaren... inte det minsta...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #33 skrivet: juni 07, 2010, 22:55:41:41 »
limma PEM slang brukar aldrig bli bra, använd kopplingar istället...

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #34 skrivet: juni 08, 2010, 06:19:58:58 »
Ok, tack för tipset ronson, ska fixa till det sen när jag flyttar VP...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #35 skrivet: juni 09, 2010, 14:02:32:32 »
Premiärdopp igår!!!  <antman>

VP har orkat höja temp till 24 grader så då var det dags att plumsa i och fixa till trappan. Döttrarna hoppade även i glada i hågen men konstaterade att det gärna får bli lite varmare... :)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #36 skrivet: juni 14, 2010, 14:00:19:19 »
Påbörjat jobbet med taket, Zabra nu och fått ner några plintar och skenorna på plats. Det visade sig att det blivit fel någonstans i beställningsledet och jag har inte fått grejer för nedsänkta skenor vilket var tanken. Det visar sig sen när jag undersökte de olika skenorna så att även om jag skulle ha fått de nedsänkta som jag ville ha så skulle taket inte ha gått över poolstenen (bygger 8 cm)... :o

Nu får det bli en liten "panik lösning" med att "sänka ner" altanen under pooltaket och så får övrig altan höjas upp 7 cm för att få taket att glida över stenarna också... Poolen kommer alltså som i en "låda" under pooltaket.

Måste säga att jag är riktigt imponerad av kvaliteten på både takdelarna och monteringsanvisningarna av Zabra taket (så här långt).

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #37 skrivet: juni 14, 2010, 16:22:07:07 »
De svarta gångjärnen mellan varje takstol, är det plast eller aluminium?
Måste man vara två för att kunna öppna poolen? (en på var sida)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #38 skrivet: juni 14, 2010, 16:23:18:18 »
De är av plast, en person kan öppna stänga om man har snöre fast på mitten (eller springer nere i poolen förstås...).

Det syns inte på bilden men gavlarna är täckta med genomskinlig plast redan... och det bruna på presenningen är frön från tallar...  :-\

//Anders
« Senast ändrad: juni 14, 2010, 17:08:41:41 av awasen »
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rubinpool - Åtta 3,5x5,4x1,5 meter
« Svar #39 skrivet: juni 16, 2010, 12:30:07:07 »
Lyckades dra på täckningen igår och pop-nitade fast den i gaveln. 100 kr's pop-nit tången brakade ihop efter dryga 20 nitar... Införskaffade en kraftigare modell men den är så tung att man får ta i så man skakar... jag kan ju trösta mig med att det bara är en dryga 200 nitar kvar nu...  >ohno>

//Anders

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag