Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermopoolbygge  (läst 39466 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #50 skrivet: april 27, 2014, 21:48:48:48 »
Bit för bit så närmar det sig...

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Thermopoolbygge
« Svar #51 skrivet: april 27, 2014, 21:58:29:29 »
Dags att hälla i lite vatten!!!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #52 skrivet: april 27, 2014, 22:06:56:56 »
Linerlisten nu också på plats. Borrade och slog i spikplugg 5x22 med en tumstocks avstånd (ca 22 cm). Det håller nog. I nästa bild så ser ni skillnaden på virke och virke. Jag blev tvungen att komplettera med tre (!) längder trallvirke som saknades på slutet. Jag åkte till en större välkänt byggvaruhus och köpte mina tre längder och kunde också konstatera att man får vad man betalar för. I den vänstra biten är avståndet på årsringarna nästan fem millimeter pris 11,95 kr/m. I den högra biten (som levererades av en lokal bygghandlare) är det knappt en millimeter mellan årsringarna, pris 14 kr/m. Summasumarum hela däcket (115kvm) 30 lax! Då var det dags att gå på nästa moment, slang och pump!

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #53 skrivet: april 27, 2014, 22:09:38:38 »
Vatten....? Just det! Dottern har beställt poolpartaj i samband med studentfesten i Juni. Man får väl öka takten då!

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #54 skrivet: april 27, 2014, 22:11:22:22 »
Här är linerlisten som inte kom med i det tidigare inlägget.

Utloggad Nordman

SV: Thermopoolbygge
« Svar #55 skrivet: april 29, 2014, 09:22:36:36 »
Härligt. Nära nu  <antman>
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #56 skrivet: maj 18, 2014, 19:25:19:19 »
Har de senaste "lediga" dagarna installerat tekniken inklusive värmepumpen och jetswim. Filtret påfyllt med sand, slangar inkopplade och förhoppningsvis täta. Köpte en magnumpolygrip på Biltema idag och gjorde en sista åtdragning. Elen är på sluttampen. IP65 skall det va', man vet aldrig hur mycket det forsar och sprutar när man väl sätter fart....Jag har en 10A trefasgrupp till Jetswim (2,2A), enfas 10A till filterpumpen, 10A enfas till belysning samt lite blandat 10A till övrig belysning, värme etc. Nästa helg, efter en veckas tjänsteresa skall PVC skivorna upp på poolväggen och om gudarna är med mig skall linern i och vatten fyllas! Man vill ju gärna ha en extra dag om det börjar strula så egentligen är kristi-flygare planerat för fylleri.

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #57 skrivet: maj 18, 2014, 19:30:34:34 »
Värmepump G&J V20, Elcentral IP65 med huvudbrytare för JetSwim 2,2kW samt eluttag.

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #58 skrivet: maj 18, 2014, 19:43:40:40 »
Har börjat bli lite nojjig inför fyllningen av poolen...Den ena långsidan är i princip helt fri (förrutom motfyllning  någon decimeter eller två i botten). Vid projekteringen utgick jag från att en thermopool upp till 8 meter inte behöver någon kontrefor. Nu när jag har gått och funderat lite så slår det mig att, tusan också man skulle ha gjort en kontrefor iallafall. När jag söker information på forumet och information från leverantörer så får jag lite olika bild av vad som krävs. Finns det någon på forumet som har gjort en thermopool 4x8 utan motfyllning eller kontrefor på långsidan? I värsta fall så får jag väl ta och lassa in fyllning mot långsidan, under däcket...knästående med spade (huv'et dumt får kroppen lida).

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #59 skrivet: juni 01, 2014, 20:43:54:54 »
PVC skivorna limmas på väggarna. Innan limning så var jag tvungen att tvätta av väggarna efter att stått oskyddade under vintern. Konstigt nog så verkar cellplasten brytas ner trots att den skall vara åldersbeständig. Väggarna fäller ett vitaktigt mjöl. Jag har tvättat väggarna med såpvatten två gånger och spolat noga med slangen efter varje gång. Trots detta så sitter detta vita damm kvar och det är nästan omöjligt för tejp och lim att fästa. Innan varje skiva appliceras torka av ytan med en fuktig trasa och eftertorkar med en handduk. Det funkar hyfsat men tar tid!
Jag använder PL200 och 5+ tuber gick åt samt två rullar silvertejp. En tapetskrapa är bra att ha när man skall pressa fast skivorna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag