Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 71222 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #220 skrivet: juni 07, 2017, 15:19:12:12 »
Vi har lite högt pH, 7,6. Men häller jag i pH-minus så går det ner ett par dagar, sedan är det upp igen och stabilt på 7,6. Så jag är nöjd med det. Prova först med att bara köra med klorpuckar och ha koll på pH, utan att försöka höja/sänka pH och se hur det ser ut över en tid. Sedan kan du testa med pH-minus och se vad du får för resultat. Men gör bara en förändring i taget och håll koll på värdena.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #221 skrivet: juni 07, 2017, 19:21:29:29 »
Jag har kört länge med AquaChek Select 7-in-1
http://www.aquachek.com/pool-spa-owners/aquachek-select-7-in-1/
som tidigare fanns hos den lokala Folkpoolbutiken. Nu verkar de vara svårare att hitta.

Dom flesta här tycker att stickorna är skräp. Jag tycker att dom fungerar tillräckligt bra samt är prisvärda. Ett tips är att ta med ett vattenprov in i skuggan (köket i vårt fall) och alltid läsa av på samma sätt.

Fritt klor, totalt klor och pH är viktigast att ha koll på men även alkalinitet och cyanursyra kan vara bra att veta.

Chockklorering vid start och ev vinterstängning (jag tömmer poolen helt över vintern). En 200 grams veckoklorpuck per 7-10 dagar brukar räcka till våra 31 kubikmeter. Med bra kommunalt vatten behövs inget mer när vattnet byts varje år.

I början är det bra att mäta ofta för att lära sig hur ens vatten fungerar. Är det bra vatten så behöver man i praktiken inte mäta men lite vill man nog mäta ändå.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #222 skrivet: juni 08, 2017, 09:45:40:40 »
Behöver jag använda algmedel eller flockningsmedel redan från start? Som förebyggande.

Utloggad MathiasS

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #223 skrivet: juni 08, 2017, 10:58:21:21 »
Nej.

Chocka och kör på som vanligt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #224 skrivet: juni 08, 2017, 18:20:08:08 »
Den är invigd! 22 grader fick det hinna bli! Det blidde live stream på instagram. Där finns lite mer bilder och film. @loowsbyggerpool

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #225 skrivet: juni 13, 2017, 22:41:55:55 »
Vad har ni för rekommendation på dimensioner på skruv som förankrar regeln mot krönbalken?

Utloggad MathiasS

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #226 skrivet: juni 13, 2017, 22:49:00:00 »
Gängstång 10mm och kemankare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #227 skrivet: juni 14, 2017, 07:54:17:17 »
Gängstång 10mm och kemankare.

Är det samma som expanderbult? Dvs samma som i botten under trappan?

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #228 skrivet: juni 17, 2017, 17:49:59:59 »
Jag använde expanderbult. Enkelt, bara att borra och slå fast.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #229 skrivet: juni 24, 2017, 21:53:04:04 »
Nu har vi badat i poolen under flera veckor och det har varit riktigt härligt. Det är inte mycket som jag har att anmärka på.
Trappan tycker jag på sina ställen har fått aningen vassa stegkanter. Detta beror på att mattan är skuren  utan att vara vikt över kanten (enligt manual). Betongspackel, vävvinkel och silvertejp ger ett rätt vasst underlag för en trappstegskant och jag tycker att mattan bör vara vikt över varje kant för att ge en mjuk kant. Så hade jag gjort det igen hade jag sett till att mattan var vikt över varje steg på något sätt. Jag skulle till och med vilja uttrycka viss oro att linern kommer kunna bli skadad inom inte alltför lång tid. Vi får väl se. Då blir det väl någon lagning som gäller.
En tappe jag gjorde... jag blev helt enkelt för ivrig att starta alltsammans att jag glömde limma en 90-graders-böj som kommer ut från VP. Var nog den sista kopplingen jag satte fast. Den är dessutom lite krånglig att få bort. Det smådroppar om den och jag har inte behövt bry mig, men nu när jag kom hem efter några dagars frånvaro så har det runnit ut en del vatten på golvet. Jag börjar med en quick-fix och bara limma i skarven i monterat läge, så får vi se om det räcker. Det är ju inte så att det forsar direkt. Annars måste jag montera isär den helt. Skönt att det bara var ett rör till VP.

Nu börjar förresten nästa etapp. Nu har jag fått vila ut lite och påbörjat en lång semester. Nu har virke landat på tomten och det försenade pooltaket ska komma senare i veckan. Jag ska preparera och snickra en ram runt poolen så att taket kan monteras på torsdag. Jag hoppas att jag har tänkt rätt. Jag är rätt säker.... annars lär det visa sig.

Tiden det tar att skära ut för bärlina i poolväggen är icke att förringa. Först gjorde jag något dåligt försök med fogsvans/listsåg och några andra verktyg men gav upp rätt snabbt. Sen tog jag fram tigersågen och det var ju nu i efterhand väldigt korkat att inte plocka fram den direkt. Ett blad blev förbrukat på betongen men annars gick det strålande. Så mitt tips är helt klart tigersåg. (Vet inte om sticksåg eller cirkelsåg hade fungerat... betongen på väggarna är som sagt rätt taskig mot sågbladen)

« Senast ändrad: juni 25, 2017, 21:15:10:10 av dloow »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag