CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp! Nybliven poolägare...  (läst 4923 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad llarsen

Hjälp! Nybliven poolägare...
« skrivet: oktober 25, 2009, 02:25:33:33 »
Hej alla!
Har i dagarna blivit med pool i samband med husköp.  ;D
Jag har ingen som helst erfarenhet av pooler och hur man ska sköta dom...  :-\
Det är en pool som är inbyggd i ett inglasat uterum (i anslutning till huset) med "riktigt" tak, dvs inget genomskinligt plasttak.
Nu börjar det bli kallare och jag vill natta poolen inför vintern (utan att ens ha provat den, suck).
Det lilla jag vet är att pool-tillbyggnaden tillkom 2001 och att det står Sta-rite på ventilen och pumpen och cristal-flo på sandfiltret.
Annars är poolen uppmätt (med hjälp av ett skrangligt måttband) ::) till ca 3,5 m i diameter och 1,20 i djup.
Mina frågor:
Vem har tillverkat poolen och har den ett produktnamn?
Hittade en burk med provstickor som jag testade att doppa en i vattnet men det var svårt att avläsa någonting från den. Tyckte knappt dom små fyrkanterna bytte färg alls...  <dontkn> Ska det vara så svårt?
Manometern (?) står på 3,8 bar fast pumpen inte ens är igång. Slår man igång pumpen så maxar mätaren. Kass mätare?
Hur gör jag en vinterstängning på denna anläggning? Ska man tömma ut vattnet till under breddavloppet och sen koppla loss slangarna? Kan man sen tömma sandfilter och pump på vatten och sen låta dom stå kvar under poolhuset fast det kanske blir en massa minusgrader i vinter? <hmm>
Ska den blå plasten ligga kvar eller ska man lägga något annat över?
Jag känner mig riktigt nollad på detta, men hoppas ju på många badtillfällen med paraplydrinkar eller öl till sommar!  :D

Bifogar ett par bilder:

Mvh Lasse

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Hjälp! Nybliven poolägare...
« Svar #1 skrivet: oktober 25, 2009, 08:21:44:44 »
kolla denna länk, finns flera liknande på forumet
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5002.0

Jag brukar även skruva bort kulan till inloppet, ta bort skimmer luckan o filterkorgen i skimmer. Samt lägga lite frigolit i skimmern. Detta eftersom jag är rädd för att plasten skall frysas sönder, men då din är placerad under tak o inget regnvatten kommer att göra att vatten nivån höjs så kan det vara onödigt för dig att göra.

Eftersom som poolen är inbyggd i ett inglasat rum så behöver du egentligen inte täcka poolen. Detta göra man för att förhindra att få ner smuts i den o även skydda från att någon ramlar i o druknar. Det verkar som om du har poolen skyddad o då skulle man bara kunna köpa en lättvikts pressening o spänna runt med ett rep om du anser att det behövs för att undvika smutsen.

Ta upp solfolien (den blå plasten) så den inte fryser sönder.

Din manometer är kass, köp en ny. Finns att köpa i många vanliga byggbutiker som säljer lite tryckluftsdetaljer.

Köp även nya provstickor, de kan vara för gamla. (alt. tabletter)

Jag trodde först det var en JoF pool, eftesom sargen o plastlocken så liknande ut. Men det skiljer lite på plåtarna. Få se ifall någon annan kanske vet exakt.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Fia

SV: Hjälp! Nybliven poolägare...
« Svar #2 skrivet: oktober 25, 2009, 11:43:57:57 »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad aromata

SV: Hjälp! Nybliven poolägare...
« Svar #3 skrivet: oktober 25, 2009, 12:43:18:18 »
En manometer visar nästan alltid galet om den har frusit. Kolla efter frostskador (div läckage, sprickor mm) på övrig utrustning också. Det är bra att få en överblick innan man åtgärdar. Går pumpen? Den ser lite bortglömd ut.

Utloggad llarsen

SV: Hjälp! Nybliven poolägare...
« Svar #4 skrivet: oktober 25, 2009, 23:29:48:48 »
Tack för svaren och välkomnandet! <sol>
Det verkar vara som Fia skriver, en cranpool. Känner igen lite detaljer på deras (kassa) hemsida.
Har läst på länken som ronson tipsade om att man ska tömma ut vattnet till under både breddavlopp och inlopp.
Har läst på andra ställen att man ska tömma ur bara till under breddavloppet...
Det låter ju mest logiskt att tömma ur till under inlopp med så det ska jag nog göra!  :P

Fungerar det att byta ut manometern mot en som är gjord för tryckluft?

Tabletter och någon liten plastask hittade jag med i pool-lådan, men det verkade lite krångligt så jag hoppade över det just då... ::)
Får kolla in allt detta nästa gång jag tar mig till huset (inte flyttat in ännu)
Tack så länge!  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag