VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byte av sarg på en JF-Pool 6.10 x 3.60  (läst 9061 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_Olsremma

Byte av sarg på en JF-Pool 6.10 x 3.60
« skrivet: maj 09, 2011, 06:47:46:46 »
Hej på er!
Efter alla år av instressant läsning från alla pool ägare som kommer med sina tips och bra råd, är turen min att bidra hur jag har gjort. Jag har nog läst dom flesta inläggen med hur folk byter sarg på sina JF-Pooler, men inte fått se några bilder på själva konstruktionen, bara färdig sarg.

Hur man ska göra detta, råder det också delade meningar om, så här kommer min lösning.

Virkes dimensioner
tryckt 45x120 och 22x95

- Själva ramen (45x120) är 9 cm hög då poolen ligger något högt ovan färdigt golv.
- Sedan kommer det bli 2 st (45x120) som sarg. total bredd 24,5 cm mot orginal sarg som är 16 cm.

Jag får för mig att trycket inte kan bli speciellt stort om man använder sig av vertikalstöden infästning, bör hålla även för mig (85 kg).


Jag är mitt i byggandet nu, men återkommer med mera bilder så fort jag är klar.
Bifogar även bilder på min nya Brilix pump som är installerad till denna säsong, flyttade in pump och filter till närliggande hobby rum. Slipper nu plocka in dessa efter säsongen plus att det blir mycket tystare.

« Senast ändrad: maj 09, 2011, 06:57:03:03 av Hans_Olsremma »

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Byte av sarg på en JF-Pool 6.10 x 3.60
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2011, 21:55:01:01 »
Har du ingen bypass till värmepumpen?

Det viktigaste med träsargen är att man inte låser fast den i altangolvet, utan att pool o altangolv kan röra sig fritt iförhållande till varann. Tycker det finns flera trådar som beskriver byte till träsarg rätt bra.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Hans_Olsremma

SV: Byte av sarg på en JF-Pool 6.10 x 3.60
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2011, 06:33:36:36 »
Enligt rekomendationer från andra så ska jag inte behöva en bypass med en Brilix pump, utan ska kunna köra med fullt flöde. Jag har 1 grads skillnad mellan in och ut vatten.

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Byte av sarg på en JF-Pool 6.10 x 3.60
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2011, 13:28:13:13 »
ser bra ut, sitter också och funderar på hur man kan bygga en vettig sarg som man kan sitta på.
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Byte av sarg på en JF-Pool 6.10 x 3.60
« Svar #4 skrivet: juni 25, 2011, 14:09:36:36 »
Jag håller som bäst på och grunnar över vilken teknik jag ska välja vid pooldäckets övergång till sarg. Det absolut viktigaste - som jag tror - är att pooldäcket och poolen inte byggs ihop. Jag har därför - efter att ha dammsugit nätet på tips - fastnat för Ubbe's lösning:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.30

Jag kommer göra något liknande... Alltså låta plastsargen sitta kvar och bygga en träsarg över denna som INTE vilar mot sargen - och därmed poolväggarna...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan