CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Huckes poolbygge  (läst 36231 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hucke

SV: Huckes poolbygge
« Svar #20 skrivet: augusti 07, 2008, 19:49:06:06 »
Tänkte uppdatera med några bilder från poolbygget. Efter många tusen trallskruv är nu däcket så gott som färdigt förutom kjol och staket,får bero till nästa säsong,är ganska trött på

snickeri just nu. Ännu inte kopplat in värme till poolen som skall komma från pelletspanna via vvx,rörmokaren har semester men i nästa vecka hoppas jag det blir varmt i poolen. Under

perioden med det fina vädret hade vi 28' utan uppvärmning ! så några bad har det blivit.  <antman>
 <antman>
Hucke

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Huckes poolbygge
« Svar #21 skrivet: augusti 07, 2008, 20:09:34:34 »
Va snyggt ni har fått det!! <sol>
Förstår att du är trött på att skruva. ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Huckes poolbygge
« Svar #22 skrivet: augusti 07, 2008, 21:01:43:43 »
Ser kanon ut Hucke O0

Kan du slänga in någon bild på sargen o hur du gjort, tror det finns många rätt nyfikna på detta. Skulle själv gjort min i sommar, men jag vill få in belysning under sargen o stångas fortfarande med detta problem, dvs att få till något med rimlig kostnad

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Huckes poolbygge
« Svar #23 skrivet: augusti 07, 2008, 21:53:38:38 »
hej ronson
skulle det gå att använda sådana böjbara ljusslangar som man använder till julen för att dekorera balkonger, och fräsa in spår på undersidan av sargen, de finns väl att köpa i olika längder.
Bara en tokig idé // carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Lunken71

SV: Huckes poolbygge
« Svar #24 skrivet: augusti 07, 2008, 22:49:49:49 »
Ja skriv mer om sargen... Ja e oxå i stort sett klar med mitt bygge men har sargen kvar! Är det 195x45 tryckat du använt å hur har du gjort infästningarna? Dragit trallskruv rakt igenom eller? Det här är världens bästa forum...ska lägga in bilder när ja e klar!!!!
* J&F Storpool 6,1x3,60
* Jordvärme Thermia Diplomat med inbyggt
   poolstyrningskort
* Vvx Folkpool 75kw

Utloggad hucke

SV: Huckes poolbygge
« Svar #25 skrivet: augusti 08, 2008, 07:30:32:32 »
Hej!
Inspirationen till att göra träsarg har jag fått här på forumet och fick av en slump se en profilfräst överliggare till staket där jag köpt mitt virke. Denna är något smal varför jag sågat 40

mm breda ribbor av trallvirket ock skruvat fast i ytterkanten. Har den fördelen att man får ett 'space' där man kan dra ledningar och jag funderar också på att lägga in ngn form av

 belysning framöver. Har också funderat på ljusslang men inte hittat något på nätet som verkar passa,nån som vet?. Inne i själva poolen har jag också satt en 40 mm bred ribba under

sargkanten i första hand för att dölja ovanrälsen och vertikalstöden men det blir också hiskeligt stabilt när det blir uppsträvat på detta håll,man kan stå på sargen utan minsta tecken

på att det sviktar. Just nu regnar det från öppen himmel så man känner sig inte så badsugen. Istället jobbar hjärnan med styrning av pumpar,ljus etc. Har kollat på Conrad på en C-

control II för DIN skene montering,programmeras i C2 som för mig är ett nytt språk men verkar vara en hybrid mellan Basic och C. Är det någon som har erfarenhet av denna vore jag

för synpunkter. Sätter in några bilder på sargen för den som är intresserad. Har fått otroligt mycket tips och inspiration från detta forum,bl a saltgenerator från Intex för 2000 kr. Har

kört denna i ca 3 veckor nu och fungerar verkligen kanon. Sänkte bara Ph från början och sedan dess så är vattnet kristallklart och helt stabilt,kan rekommenderas!!

MVH Hucke

Utloggad Lunken71

SV: Huckes poolbygge
« Svar #26 skrivet: augusti 08, 2008, 08:18:16:16 »
Ja det där såg ju riktigt snyggt ut!!! Tackar för bilder och förklaringar..... >rulla<
* J&F Storpool 6,1x3,60
* Jordvärme Thermia Diplomat med inbyggt
   poolstyrningskort
* Vvx Folkpool 75kw

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Huckes poolbygge
« Svar #27 skrivet: augusti 08, 2008, 08:48:52:52 »
hej hucke
mycket snygg poolsarg av trä "snyggaste jag sett " jag har ju också träsarg tänk om den kunde bli som din.
Kul att du blev nöjd med saltgeneratorn då är vi allafall 3 som ha denna här på forumet.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Fia

SV: Huckes poolbygge
« Svar #28 skrivet: augusti 08, 2008, 17:32:54:54 »
Den sargen var snygg! O0 Hm..... våran börjar bli ful.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad ale

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Huckes poolbygge
« Svar #29 skrivet: augusti 09, 2008, 08:49:45:45 »
hej ronson
skulle det gå att använda sådana böjbara ljusslangar som man använder till julen för att dekorera balkonger, och fräsa in spår på undersidan av sargen, de finns väl att köpa i olika längder.
Bara en tokig idé // carlos <sol>


Låter som en "lysande" ide ;D, vi gjorde en liknande sak till vår altan, fast jag körde upp spår på undersidan med en cirkelsåg. Sågklingan tog 4,5 millimerter per skär så det blev till att köra 2 skär för att få dit ljusslingan. Det är faktiskt en julgransslinga av lite bättre kvalite med en dimmer på transfomatorn. Fördelen är att vi kan "dimma" lite om man tycker att ljuset blir för intensivt. Det går även att plocka bort en och annan lampa om man vill det, dom övriga lyser ändå. Den är lätt att ta bort och kostar under 300, så om den pajar kostar det inte mycket att byta.
Sargen ser fin ut förresten, ser att det regnar på bilderna, hoppas att det är bättre väder nu!

Ha det ALE

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag