CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur lång tid montera gardenpool folkpool  (läst 5536 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Liel

Hur lång tid montera gardenpool folkpool
« skrivet: maj 13, 2014, 23:26:05:05 »
Hej,
Vi ska köpa en gardenpool 3,6x5,1 m från folkpool och funderar på att montera den själva. Vi kommer endast gräva ner den 70 cm sedan kommer berg. Vi kommer ha en värmepump och saltgenerator, ingen trappa. Jag var mest nyfiken på hur lång tid det tagit för er som monterat själv samt hur mycket har det kostat föutom egentid :). Läste även här på forumet att beskrivningen var svår att förstå, upplever fler detta? Stort tack / liel

Poolgiganten

Utloggad enbohm

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
  • Folkpool Gardenpool 3.9 - Swebad Diamant V2
    • Visa profil
SV: Hur lång tid montera gardenpool folkpool
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2014, 18:14:47:47 »
Hej!

Jag har precis monterat en Folkpool Garden 3.9 (http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9383.10) och själva monteringen var enklare än jag trodde (obs jag har aldrig monterat någon pool tidigare). Instruktionerna har reviderats tror jag senaste tiden, så jag uppfattade aldrig detta som ett problem. Tyvärr så är själva monteringen den lilla biten; det jag tyckte var svårt var markarbetet (få det jämn +- 1 cm), koppla in rör/ledningar (svårt att få tätt) samt vart de olika sakerna ska monteras för att inte det ska bli fel (ex vart sätta lampa, skimmer, inlopp, etc). Sedan ska man kanske ha ett trädäck som inte heller bygger sig själv så...

Att resa själva stommen tog en eller ett par dagar när markarbetet var klart. Sätta trappa (som jag hade som tillval) tog någon dag. Att förbereda för liner (mjuk innevägg samt 'balkongmatta' i botten) tog kanske en dag. Själva linern var jag orolig för, men är markarbetet bra gjort så var detta faktist bland de enklare momenten så det ordnade sig på ett par timmar. Sedan var det vattenfyllning och i samband med det håltagning för skimmer, inlopp och lampa. När detta var klart skulle pump och sandfilter kopplas in och här spenderade jag mycket tid (dåligt beskrivet hur man skulle göra detta IMHO) då jag inte fick det riktigt tätt och fick göra om flera gånger.

För att summera; underskatta inte tiden det tar att helt färdigställa poolen, att få upp stommen var enkelt men de moment som förarbetet, rördragning etc. kan strula till det. Dock såhär när man är klar så är det värt varenda minut man har lagt på arbetet :)

Lycka till!




Utloggad Liel

SV: Hur lång tid montera gardenpool folkpool
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2014, 13:10:24:24 »
Hej enbohm,
Stort tack för ditt svar, det har verkligen hjälpt oss besluta hur vi ska gå tillväga, så nu kör vi.
Läste din tråd och vilket fantastiskt arbete du gjort med din pool, jättefint. Hoppas vi lyckas lika bra med vårat  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag