CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Installera in/utlopp till glasfiberpool  (läst 4540 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad axelexa80

Installera in/utlopp till glasfiberpool
« skrivet: maj 02, 2014, 22:23:48:48 »
Hej! Jag skall sänka ner ett glasfiberkar i altanen. 2300 liter från Koriks-Fiiber (badtunnaexpert.se) Jag tänkte köpa ett sandfilter men behöver tips på var jag hittar prisvärda genomföringar. Har förstått att Pahlen har detta men deras verkar inte vara optimala för glasfiberpooler. Tips någon? Gärna webbshop då jag har svårt att åka några längre sträckor just nu....

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Installera in/utlopp till glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2014, 23:08:28:28 »
Vanliga standardgenomföringar av plast för linerpooler fungerar också för glasfiberpooler, så länge som de har en fläns med en gummipackning på vardera sidan. En bekant som byggde en stålpool gjorde så och det fungerade helt ok. Samma princip borde gå bra på glasfiber också.

Utloggad axelexa80

SV: Installera in/utlopp till glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2014, 09:04:10:10 »
Tack för svar! Finns det någon som vet var jag kan köpa dessa? Har hittat inlopp hos rubinpool men inget för "utsuget" finns bara bräddavloop och det känns overkill i mitt fall. Skulle man kunna ta ett bottenavloop och montera på sidan? Det är ju själva "gallret" jag är ute efter så inte barn/leksaker fastnar :)

Utloggad Erica

SV: Installera in/utlopp till glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2014, 11:22:02:02 »
Jag skulle nog rekommendera ett bräddavlopp även i ditt fall för du får ingen ordentlig rening av ytvattnet annars. Men vill du absolut bara ha ett enkelt utlopp så kan ku köpa ett inloppsmunstycke som de andra men plocka bort den innersta delen med kulan och kulhållarskivan. Då får du ett hål rakt igenom som är grovt nog för att fungera som utlopp från ett så pass litet system.

Utloggad axelexa80

SV: Installera in/utlopp till glasfiberpool
« Svar #4 skrivet: maj 03, 2014, 12:36:58:58 »
Tack Erica! Kanske en dum fråga men låter det inte ganska mycket från ett bräddavlopp?" surplande/kluckande? :) Vi kommer ha vår matplats i anslutning till poolen.....

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Installera in/utlopp till glasfiberpool
« Svar #5 skrivet: maj 03, 2014, 13:57:37:37 »
Tack Erica! Kanske en dum fråga men låter det inte ganska mycket från ett bräddavlopp?" surplande/kluckande? :) Vi kommer ha vår matplats i anslutning till poolen.....
Det låter inte ett dugg. Enda gångerna man kan få ljud från breddavloppet är vid bad och när man orsakar kraftiga vågor. Då kan skvalpskyddet i den bonka fram och tillbaka.

Värst i att orsaka oljud är själva pumpen. Sedan kommer värmepumpen. Sedan finns inga oljud alls.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Installera in/utlopp till glasfiberpool
« Svar #6 skrivet: maj 03, 2014, 19:36:17:17 »
Om vattennivån är alldeles för låg så låter det när det sugs ner luft i breddavloppet men så lite vatten ska man inte ha. Det kan hända när man backspolar att nivån blir för låg.   
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Installera in/utlopp till glasfiberpool
« Svar #7 skrivet: maj 03, 2014, 19:41:15:15 »
Nej ett bräddavlopp låter i princip inte alls så länge som det är tillräckligt med vatten i poolen, om inte det är gott om vågor i poolen. Men det blir det ju bara vid bad och ljuden från de badande brukar vara betydligt högre... Men utan ett bräddavlopp kommer du nog att få problem med sådant som trädpollen och liknande skräp som flyter på ytan och som inte följer med in till filtret i ett sådant system.

Utloggad axelexa80

SV: Installera in/utlopp till glasfiberpool
« Svar #8 skrivet: maj 03, 2014, 21:13:47:47 »
Tack för feedback, har hittat bräddavloop hos rubinpool för runt 1000:- som verkar prisvärt, så det får det bli.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag