CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilken poolvärmepump till Intex 24 kubik?  (läst 7375 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lillblomma

Vilken poolvärmepump till Intex 24 kubik?
« skrivet: april 28, 2014, 19:57:41:41 »
Har svår beslutsångest  <dontkn>, kan nån bestämma åt mig??!!?

Hydro Pro, 7 kW http://www.pooltorget.se/index.php/poolvarmepumpar
Primastar 15, 6 kW http://www.primastar.nu/Poolvarmepump.htm
Lyfco, 7 kW http://outl1.se/poolvarmepump-7kw

//A

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Vilken poolvärmepump till Intex 24 kubik?
« Svar #1 skrivet: april 28, 2014, 22:06:45:45 »
Nej, inte utan mer fakta  <dontkn>

Vi hade ju nyss en diskussion om hur hög effekt man behöver till olika pooler och det skiljer enormt på effektbehov om du har en oisolerad ovanmarkspool i blåsigt läge jämför med en isolerad och vindskyddad pool med pooltak eller motsvarande bra isolering uppåt.

Du får nog bestämma hur mycket effekt du behöver först eller har du gjort det redan och bara behöver välja fabrikat  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Lillblomma

SV: Vilken poolvärmepump till Intex 24 kubik?
« Svar #2 skrivet: april 29, 2014, 09:48:16:16 »
Ok, det är ju en ovanmarkare, men den är väldigt vindskyddad, nersänkt i ett hål i marken, bara öppet åt ett håll och där ligger morgonsolen på.
Markisolering, ingen runt om och bubbelplast på toppen.
26,5 kubik är den visst på men det jag tycker är svårt är vilka parametrar som är viktiga, och att man inte vet hur de anger COP.
Alla ovan är på 7kW, nej inte Primastar, men de skriver ändå att den är för 20-30 kubik.

På Primastar står COP 4,7 (Verkningsgrad uppmätt vid 24° C / 19° C utomhustemp. Dry Bulb/Wet Bulb och med inkommande vattentemp. på 27° C)
På Hydro Pro (7 kW, max volym "vid god isolering" 30 kubik) Cop vid A27/W27 5,9 vid A15/W26 4,2.
Lyfco (max volym 30 kubik) COP 4,83, ingen angiven temp.

Lyfco har också "lång livslängd", men bara ett års garanti...
Ljudet varierar från Ps 47, Hp 49 o L 48, de har också angivit olika max/min flöden, HP "Nominal water low" 2,5 m3/h, Ps 1,8 och L max 3,0.
Vår pump ligger på 5,6 kubik per timme.

Vilka fler parametrar behövs för att göra en jämförelse? Lyfco har jag inte hört talas om tidigare, de andra två verkar mer välkända, men jag har ju NOLL erfarenhet av poolvärmepumpar, kan nån med mer erfarenhet hjälpa mig att tycka nåt?
//A

Utloggad TommyC

SV: Vilken poolvärmepump till Intex 24 kubik?
« Svar #3 skrivet: april 29, 2014, 19:43:22:22 »
Det är väldigt många faktorer som påverkar. Det är nödvändigt att lägga ner tillräckligt med tid på att sätta sig in i ämnet och bilda sig en egen uppfattning så att man kan fatta ett välgrundat beslut. Om man inte orkar eller hinner läsa på ordentligt så tycker jag att det är bättre att överdimensionera värmepumpen än att riskera att senare upptäcka att man köpte en för klen.

Bubbelplast finns ju i olika varianter som det säkert skiljer en hel del på. Ska man inte köra väldigt lång säsong så räcker nog en mindre VP men ska man starta tidigt och köra sent in på hösten så krävs mer. Bäst är ju om man kan isolera väggarna också även om isoleringen uppåt är viktigast.

Troligen klarar du dig med 6-9 kW om du inte ska köra väldigt lång säsong men 12 kW räcker längre. Om priset inte är kritiskt och väggarna förblir oisolerade skulle jag nog satsa på 12 kW eller mer. Nu börjar det nog låta väl mycket som Aftonbladet eller Expressen. Läs igenom alla trådar här som diskuterar VP. Köp en VP som har många nöjda användare.

Vår pool är 31 kubik d v s inte mycket större än din. Tre väggar är hyfsat isolerade och en helt oisolerad men vindskyddad. Bra isolering uppåt genom pooltak. VP G&J 9.2 kW räcker ganska bra.  Erfarenheten av VP är dock knappt en säsong. Vi höll minst 28 grader till 23 september då dygnsmedeltemperaturen i luften sjunkit till 10 grader. Fem dagar senare med dygnsmedel i luften neråt 5-7 grader var vattentemperaturen nere i 24 grader och vi tog årets sista bad. Större delen av sommaren höll poolen 31-32 grader.

Hur en del anger COP tycker jag har stora likheter med bilarnas bensinförbrukning enligt biltillverkarna.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9712.0;all
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag