CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Svarthandel på nätet  (läst 21635 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #50 skrivet: april 18, 2014, 12:28:55:55 »
Jag tror att detaljhandeln som t.ex. HM är de som minst behöver frukta att bli utkonkurrerade av näthandel eller globalisering. För den tillverkande industrin är globaliseringen ett mycket större hot och vissa branscher har ju redan slagits ut. Men detaljhandeln frodas. Det är väl inte utan orsak som det ständigt byggs större och flottare köpcenter överallt i Sverige där det finns ett tillräckligt befolkningsunderlag.

Beträffande landsvägstransporter: ja om en chaufför är egenföretagare och kör åt ett enda åkeri är det nog som du säger olagligt. Har han flera uppdragsgivare blir det annorlunda, bemanningsföretag är ju inte förbjudna. Är chauffören ägare till lastbilen och tar frakter åt olika uppdragsgivare måste det ju vara fullt tillåtet också. Det är väl där problematiken kommer in. Jag läste nyss en tidningsartikel (GT,2014-04-15) om dessa saker, skriven av bl.a. en riksdagsman som även är polis. Andelen transporter i Sverige som körs som cabotage av utländska åkare angavs till ca 2 %. Den uträkning som du länkade till tidigare och andra med samma källbakgrund såg författarna som rena partsinlagor från Transport som syftar till att försöka stänga gränserna Däremot omnämndes i samma artikel att enligt ett förslag om att nu skall polisen få rätt att klampa bilar och på så sätt stoppa transporter som är uppenbart olagliga (troligtvis blir väl definitionen för att inte inkräkta på rättssäkerheten då den att det skall vara uppenbart på direkten att det är olagligt, inte att det skall krävas utredning och domstolsbeslut för att man skall fastställa om den är laglig eller inte).

Poolgiganten

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #51 skrivet: april 18, 2014, 14:26:29:29 »
Hej intressanta diskussioner här. Har inte velat gå in här förut men
sista artikeln som Erica säger om  lastbilar blev lite intressant.
Du säger att transport gör partsinlagor och inte skulle kunna stämma.
Men samtidigt hänvisar du till en annan artikel som en riksdagsman skrivit
det skulle nog jag också kalla partsinlaga. Jag tror ju trafiken är
mer än 2% det ser man bara man är ute och åker på stora vägarna andelen utländska
bilar dominerar och sen finns det platser runt där jag bor som de står parkerade i väntan
på nya körningar. Så ett problem har det blivit precis som på många arbetsplatser,
men det är ju precis det här som denna regering har eftersträvat, och mycket av resonemanget här
liknar detta tycker jag. Tror också det behövs en skärpning på något vis.
Ps. kommer inte lägga mig i mer om detta, åsikten är fri Ds.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Erica

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #52 skrivet: april 18, 2014, 14:44:51:51 »
Nja du missförstod mig nog lite där. Dels skrev jag att DE sade att Transports uttalande var en partsinlaga, och visst det är deras artikel också, vem vet precis var sanning ligger. De skrev också att cabotaget skulle enligt deras åsikt vara 2 %. Alltså cabotaget, det när utländska åkare kör svensk inrikestrafik. Det totala antalet utländska lastbilar är givetvis mycket högre. De utländska bilar som kör frakt till eller från andra länder är ju inte inräknat i deras siffra. Sådana gränsöverskridande transporter är ju åt båda hållen, massor av svenska lastbilar och bussar kör ju ute i Europa också.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #53 skrivet: april 19, 2014, 21:21:39:39 »
Jag har bara varit i södra Sverige ett par gånger de senaste åren, men precis som RoJo säger så är det ju huvudsakligen utländska bilar söder om Stockholm, och det beror ju absolut inte på utrikeshandeln, utan på att de kör olagligt.
Den undersökning som Forskare gjort kan väl knappast påstås vara en partsinlaga?

Här i norra Sverige är väl dels företagen mer renhåriga, men sen är det långt hem för utlänningar som kör svart, så problemen här uppe är avsevärt mycket mindre än i södrra Sverige, även om det det blir allt fler utländska bilar även här.
Många förmodligen på väl till/från IKEA i Haparanda, men troligen inte alla.

Detta är de personer som ligger bakom forskningen:
Team Cabotagestudien
Cabotagestudien är ett av världens största forskningsprojekt inom transport, med tusentals medverkande. Förutom användare av Cabotagestudiens app, bidrar en mängd experter i fokusgrupper och kontinuerlig dialog för att producera information. I Danmark samarbetar Cabotagestudien med Copenhagen Business School (CBS). Personerna som koordinerar studien är följande:

Henrik Sternberg
Cabotagestudien uppfanns av transportforskaren Henrik Sternberg, Lunds Universitet. Henrik har i många år forskat på effektivitet inom åkeribranschen och har lång erfarenhet av att mäta transporteffektivitet och speciellt lastbilschaufförers arbete. Innan Henrik doktorerade på Chalmers jobbade han 10 år inom transportbranschen och var konsult på bl.a. Deutsche Post och Deutsche Bahn.

Andreas Holmberg
Forskningsassistenten Andreas Holmberg är ansvarig för miljöanalysen och involverad i alla delar av studien. Andreas har stor erfarenhet av nätverksoptimering och har en civilingenjörsexamen inom Industriell Ekonomi från Lunds Tekniska Högskola.

Gustaf Lindqvist
Frilansprogrammeraren Gustaf Lindqvist är en del i utvecklarteamet av Cabotagestudien. Han har mångårig erfarenhet av webb- och programutveckling för små och stora uppdragsgivare, däribland Sony Mobile Communications. Gustaf är matematiker och expert på avancerad analys av positioneringsdata.

Carl Hagerling
Carl Hagerling arbetar med industridesign och grafisk design.

Glenn Hagen
Har en bakgrund och utbildning inom service management och har lärlingsbrev i kontor- och administration. Han har mångårig erfarenhet av att arbeta med service, support och administration. Glenn fungerar naturligt som en mittpunkt i projekt där kommunikation är viktig.

I studien arbetar även Martina Maggio, Mats Johnsson, Günter Prockl, Mette Vinther och Claes Bjerre Gunvig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #54 skrivet: april 20, 2014, 23:50:06:06 »
Citera
, men precis som RoJo säger så är det ju huvudsakligen utländska bilar söder om Stockholm, och det beror ju absolut inte på utrikeshandeln, utan på att de kör olagligt.
Den undersökning som Forskare gjort kan väl knappast påstås vara en partsinlaga?

Huvudsakligen utländska bilar ??? Så ser det då inte ut när jag kör på morotrvägen (E6) vilket jag gör ganska ofta. Efter att vi började den här diskussionen har jag hållt ett extra öga på nationaliteten på de långtradare som jag sett på vägen. Jag skulle uppskatta att ungefär 2/3 är svenska, helt eller delvis (med det senare menar jag t.ex. svensk trailerdragare och utländskd trailer). Av de utländska dominerar danska och polska bilar. Någon enstaka kommer från nya EU-länder som de baltiska staterna eller Rumänien. Jag har under de senaste veckorna inte sett en enda som kommer från ett land som inte tillhör EU (ja undantaget norska bilar förstås). Danska, tyska och även holländska lastbilar har trafikerat de här delarna av Sverige i årtionden. Det nya är de som tillkommit genom EU-utvidgningen.

Vad får du slutsatsen att alla de utländska bilar bilar som du eller andra ser är illegala ? Och att de inte sysslar med utrikeshandelstransporter ? Har du inte insett hur omfattande vår utrikeshandel är ? Bara över Öresundsbron passerar ungefär 1000 tunga lastbilar per dygn. Lägg sedan till alla färjor mellan Sverige och Danmark, Tyskland, Polen, Baltstaterna och Finland, plus förstås landgränstrafiken med Norge och Finland. Det ÄR lagligt för utländska bilar att trifikera Sverige, både för utrikes transporter och inom vissa ramar även för cabotage (upp till tre körningar per Sverigebesök). För att fastställa vilka som kör illegalt måste man då se till körtider, lastvikter m.m., men detta gäller alla lastbilar, oberoende av nationalitet.

Vad det gäller cabotagestudien så är den ju ännu långt ifrån färdig så ännu är det alldeles för tidigt att tala om den som forskning som gjorts.och det återstår ju att se vad den kommer fram till. När jag talade om partsinlaga så syftade jag på de uttalanden och kampanjskrifter som kommit från Transport. Går man på officiell transportstatistik så utgjorde 2010 (senaste kompletta kompilering) det utländska cobotaget 2.6 % och 20 % av transportarbetet i tonkilometer  (inom Sverige) utfördes av utländska fordon. Men om det skiljer så enormt mellan olika aktörers siffror på hur situationen är så är det givetvis värdefullt att man får fram undersökningar / forskning som är garanterat neutral och vetenskaplig. Rimligen borde Transportsttyrelsen vara den myndighet som har ett ansvar för att man får fram ett underlag på detta.

Vad det gäller fartbegränsare så har jag de senaste veckorna inte sett några lastbilar som susar förbi i mycket hög fart, som 120-130 km, vilket inte var så ovanligt för 15-20 år sedan när det inte fanns några begränsare. Visst finns det alldeles säkert de som mixtrar med dem, men att utländska fordon skulle vara undantagna från fartbegränsartvånget stämmer rakt inte. Fartbegränsarna gör säkert mycket gott för trafiksäkerheten, men de har också en nackdel: numera när man ser en lastbil köra om annan d:o så tar det ofta en evighet. Fartskillnaden mellan dem beror på att begränsarna alltid blir aningen olika inställda och medger den ena 88 km/h och den andra 90 km/h så blir ju omkörningssträckan hur lång som helst. Men att ta bort begränsarna är inget alternativ, då återkommer "racerkörarna" säkert igen.

Jagt har inget att invända mot att man stoppar de som inte följer reglerna, men att ta vissas regelbrott som ursäkt för att försöka stänga gränserna och tillåta endast svenska fordon och förare i Sverige tycker jag är att kasta ut barnet med badvattnet. Jag blev förvånad när jag hörde de första uttalandena om detta från Transport och undrade för mig själv hur de hade tänkt få ihop detta med EU-reglerna. Om deras mål är ett utrräde ur EU borde de säga detta öppet. Om inte så borde de anpassa kraven till sådant som accepteras enligt EUs regelverk.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #55 skrivet: april 21, 2014, 01:18:23:23 »
Oavsett argument, så förstår de flesta att det inte är timlönen som avgör om Volvo köper frakter av ett Svenskt eller utländsk företag.
Det är naturligtvis graden av "olaglighet" som avgör hur billig man kan vara, och det som avgör om även trovärdiga företag känner att de tvingas välja billigast möjliga transportör istället för någon som är bra och prisvärd.
Detta oavsett om det är ett Svenskt eller Utländskt företag.

Har du sett en Svensk långtradare långsamt köra om ett utländskt ekipage?

Jag förstår om Polska (eller andra slavarbetare) chaufförer kör om sakta när de kör om, det minimerar risken att bli anmäld.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #56 skrivet: april 21, 2014, 09:44:35:35 »
Oavsett argument, så förstår de flesta att det inte är timlönen som avgör om Volvo köper frakter av ett Svenskt eller utländsk företag.
Det är naturligtvis graden av "olaglighet" som avgör hur billig man kan vara, och det som avgör om även trovärdiga företag känner att de tvingas välja billigast möjliga transportör istället för någon som är bra och prisvärd.
Detta oavsett om det är ett Svenskt eller Utländskt företag.

Har du sett en Svensk långtradare långsamt köra om ett utländskt ekipage?

Jag förstår om Polska (eller andra slavarbetare) chaufförer kör om sakta när de kör om, det minimerar risken att bli anmäld.

Sett en svenska långtradare långsamt köra om en utländsk ? Ja senast strax före påsk. De låg sida vid sida irriterande länge. Skälet var givetvis att båda låg på max, fartbegränsarna hade slagit till och tydligen var svenskens ställd någon km högre än polackens (inställningarna kan aldrig i praktiken bli helt identiskt lika). De rullade åtskilliga km på det viset. I det läget borde ju den polske chauffören ha dragit av lite på farten för att underlätta omkörningen men det var väl för mycket prestige i det hela...

Självfallet spelar timlönen in - inte minst eftersom den svenska timlönen "uppgraderas" med en rejäl arbetsgivaravgift och andra liknande påslag som ofta är lägre i andra länder. Åkeribranschen är i det avseendet lik alla andra branscher - Sverige är ett högkostnadsland De som kör helt svart utan skatter och avgifter kan givetvis köra ännu billigare men lär knappast få några frakter för seriösa företag som t.ex. Volvo. Ännu billigare kör de om de tillhör den kategori som stjäl dieseln och kör helt utan regler. Men anlitar man rena svartjobbare kan man ju inte dra av för kostnaderna och då är det bara intressant för antingen 1) privatpersoner eller oseriösa företag som saknar avdragsmöjligheter 2. de helt illegala, som alltså transporterar saker där även godset är illegalt, t.ex. smuggelgods, stöldgods, flyktingsmuggling o.s.v. Att en del chaufförer på internationella transporter "kompletterar" lönen med att t.ex. sälja smuggelsprit, smuggelcigaretter o.s.v. är ju ett känt problem. Även att en del av dem för med sig unga kvinnor för prostitution. Du bor långt härifrån men i södra Sverige har det varit en hel del diskussioner kring ett par lastbilsstoppställen som blivit centra för denna typ av handel och där man fått sätta in väktare för att försöka få lite ordning på läget. Men jag skulle väl tänka mig att ni kan ha lite sådana problem uppe i norr med närheten till Ryssland, både vodka och kvinnor lär nog kunna smugglas in den vägen. Men Ryssland är ju inte ett EU-land så där har tullen helt andra befogenheter att kontrollera vad som finns i bilarna, även om det då blir Finland som får göra grovjobbet.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #57 skrivet: april 22, 2014, 07:55:39:39 »
Ett stort problem för Volvo och andra "seriösa" aktörer är att de mycket väl kan köpa transporten av Svenssons frakt AB, men sen är det ändå en utmärglad Polack som kör i en 20 år gammal bil.
Fraktbraschen har blivit en varböld i samhället, och det är hög tid att ta krafttag för att rensa upp i det där träsket.
Så sent som i Torsdags råkade jag ramla över en riksdagsdebatt på "dag-TV" där de debatterade just transportbranschen där nu sittande regering vägrar genomföra tidigare fattade majoritetsbeslut som rör detta med bland annat cabottaget.

Men visst, vill man blunda för att ärliga, lagliga företag blir utkonkurrerade av kriminella aktörer så blir ju transporterna billigare, frågan är bara vad som är bättre för AB Sverige, billiga transporter, eller att vi behåller jobben i Sverige, i vart fall till viss del?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #58 skrivet: april 22, 2014, 16:12:12:12 »
Vadå, "utmärglad polack" ? Har du varit i Polen över huvud taget ? Det har jag, flera gånger. Polen är inget fattigt 3e-världenland och villkor som gör att folk måste svälta skulle knappast polackerna acceptera. De har lägre löner än i Sverige, visst, men svält och verklig fattigdom handlar det inte om. Om det finns chaufförer som arbetar här för rena svältlönerna i brist på andra möjligheter så skulle jag tro att sannolikheten att du hittar dem i bilarna från t.ex. Rumänien är betydligt mycket större.

Visst kan det vara svårt för fraktbeställare att se vem som verkligen kör transporten. Förekomsten av egenföretagare och bemanningsföretag gör det hela mera oöverskådligt, precis som i alla andra branscher. Kör en 20 år gammal bil ? Ja det är i sig inte förbjudet om den är i trafiksäkert skick, men den får inte köra in i miljözonerna runt våra större städer. Där brukar gränserna gå vid 6-8 år. Ett problem kan naturligtvis vara att kraven på kontrollbesiktning kan variera från land till land. Men jag bodde en gång i Tyskland och bilprovningen där var t.o.m. klart striktare än dess svenska motsvarighet, även om det väl alltid varierar från station till station. Att säga att den svenska skulle vara bäst i världen är nog att göra det för enkelt för sig. För att få full konkurrenslikhet i detta avseende så skulle det krävas EU-gemensamma normer även för besiktning, men där är vi ju inte än.

Jag har inte hunnit att kontrollera vilka de åtgärderna som du nämner avseende cabotage som inte har genomförts av regeringen är, men en kvalificerad gissning är väl att det handlar om problematik med EU-regler. Transports förslag att helt förbjuda cabotage är oförenligt med EU-reglerna och vill man ha igenom detta måste man antingen gå den långa EU-vägen, se om man kan övertyga andra EU-länder om behovet av ändringarna och i så fall till slut få till stånd en ändring, eller så måste man lämna EU. Alternativt får man nöja sig med mindre radikala åtgärder som kan rymmas inom gällande EU-regler. Vi får acceptera att vi inte har full beslutsrätt i dessa frågor om vi vill vara med och dela på att medlemskapet också har fördelar.

EU-reglerna tillåter ju cabotage men max. tre körsträckor per gränsöverskridande transport. Klara regler som sådana, men svårövervakade. Det är ju inte så att varje frakt som skall genomföras finns registrerad någonstans.

Om en poliskontroll stoppar en bil så kan de ur färdskrivaren se hur långe och hur långt bilen kört, men det säger ju ingenting om godset, vad det är för gods (utrikes, inrikes etc). Då måste man gå igenom fraktsedlar m.m. och ev. även fysiskt besikta lasterna. Detta kan nog knappast genomföras inom ramen för den tid man kan stoppa ett fordon för kontroll. Bilarna, även de mest lagliga, har ju färjetider och leveranstider att passa. Skall man få bättre kontroll fodrar det nog även andra tekniska lösningar, men då måste även dessa bli EU-normerade. Annars kommer de att klassas som tekniska handelshinder som diskriminerar utländska ekipage

Det genomförs en hel del kontroller mot långtradare, men av någon anledning (arbetstidsregler, övertidsersättningar ?) är de oftast på dagtid. Och de verklig långväga transporterna går ju ofta på nätterna... Där finns det nog utrymme för förbättringar. Men den moderna tekniken gör det ju också svårare för polisen: chaufförerna varnar varandra, en kontroll blir snabbt känd och de som närmar sig punkten ifråga tar andra vägar eller tar en långrast tills kontrollen stängt igen.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #59 skrivet: april 22, 2014, 19:36:31:31 »
Hej igen måste bara få gå in lite emellan <hmm>.
Förra försommaren och ytterligare ett tillfälle på semestern så
åkte vi E 4 från Jönköping och även motsatt håll. Hände vid ett
flertal tillfällen kom långa lastbilskonvojer typ 10 på raken och
vad jag såg så skulle uppskatta 2 svenska bilar av dessa.
En annan sak som vi noterade framförallt när vi åkte från Helsingborg,
rätt så många idiotomkörningar av lastbil kör om lastbil detta skedde även
vid 2+1 väg med resultat att det blev jättelånga bilköer med ännu mer
vansinniga omkörningar av snabba bilar som kom som raketer precis
vid avsmalningar.
Och vad det beträffar poliser såg inte en kontroll på någon av tur eller eller
retur resor mer än i ett trött samhälle nere i Skåne han stod och pratade med
några personer. Så de kontrollerna ger jag inte mycket för.
Nu om det där tjötet om cabotage så hittade jag en sida där det stod om en
forskare som har tagit fram en app där folk kan rapportera om utländska bilars rörelse
på Svenska vägar finns tydligen även länk på Sveriges Åkeris förbund sida till detta.
Så då kan vi väl snart få svart på vitt för kontrollen är noll. Tycker du verkar nolla problemet ordentligt Erica.
Känner inte dig men läser vad ni har skrivit här. Tycker lite synd om trådskaparen detta borde nästan varit en egen snudd
på politisk tråd. Ps. Jag är inte lastbilschaufför. Ds.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag