CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Svarthandel på nätet  (läst 21416 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #60 skrivet: april 22, 2014, 20:36:17:17 »
Att det förekommer idiotomkörningar förnekar jag absolut inte. Men detta gäller ju även bilar som är helt "lagliga" i det avseendet att de har fartregulatorer o.s.v. . Den omkörning jag nämnde i mitt förra inlägg, där två bilar låg och segade i kilometervis får väl räknas dit - ingendera ville ge sig och begränsarnas differens blev det enda som gav utslag. Kör man så på 2+1-vägar blir det ju riktigt riskabelt, på en motorväg är det mera irriterande än direkt farligt. Men sådant går ju inte att stoppa genom några regelskärpningar. Enda möjligheten är ju då att polisen ingriper och bötfäller de som tokkör. Några tekniska lösningar som stoppar vansinniga omkörningar och annan vårdslöshet i trafiken finns inte. Det finns ju ett pricksystem, bötfälls du flera gånger dras till slut körkortet in. Detta gäller ju inte bara yrkestrafiken, även alldeles för många privatbilister kör som stollar. Jag fick en klart påverkad förare framför mig för inte så länge sedan. Han/hon körde ibland på höger sida, ibland på vänster, lite slalom liksom. Ringde polisen och talade om vad jag såg framför mig, vet inte om det ledde till något.

Visst finns det vildkörande lastbilschaufförer också, en del utländska men även en andel svenskar. Jag fick för en tid sedan en trailerdragare (svensk) bakom mig och eftersom filbyte är förbjudet i tunneln och han tydligen inte tyckte jag körde fort nog så la han sig ca 1 m bakom mig och blinkade med helljuset hela tiden.... Jag påstår absolut inte att de utländska skulle vara bättre, men den här typen av körning är inte ett problem som i första hand är knuten till varirån bilarna och chaufförerna kommer.

Frågan om öppna eller stängda gränser är i grunden en politisk fråga. Olika saker som trafikproblem, konkurrensläge i vissa branscher o.s.v. används som argument av de olika sidorna. Men all erfarenhet världen över visar på att stängda gränser och protektionism leder till klart lägre levnadsstandard och dessutom ökar risken för internationella konflikter. Att t.ex. EU-länder skulle gå i krig mot varandra är allt annat än troligt för man är alldeles för beroende av varandra. Sverige är numera inte det minsta självförsörjande och skulle bara klara sig några dagar om de internationella transporterna plötsligt stoppades.

Jag har inget emot att man tar fast stollar i trafiken, absolut inte. Ju säkrare trafiken kan bli, desto bättre. Men vad jag vänder mig mot är att en del beskriver situationen som om alla trafikproblem är utlänningarnas fel och förespråkar stängda gränser som lösning, att alltså endast svenska chaufförer skulle få köra i Sverige. Dels får vi inte glömma att trafikdårar finns bland de inhemska också, dels att priset för stängda gränser blir väldigt högt. Det tvingar oss i praktiken ut ur EU och de ekonomiska effekterna för Sveriges del blir högst avsevärda i många branscher.

Vad det gäller cabotagestudien så återstår ju att se vad de kommer fram till så småningom. Sverige kan givetvis försöka att övervaka att cabotagereglerna följs, men vi kan inte på egen hand förbjuda cabotage.


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #61 skrivet: april 23, 2014, 07:30:24:24 »
Så vitt jag vet är det ingen som förordar stängda gränser i denna tråd, men du svarar som om det vore det.
Omöjligt att argumentera emot de som debatterar med uppfattningar som INTE framförs av någon.

Lastbilstransporterna i Sverige är under all kritik när det gäller både laglighet och cabotage-efterlevnaden.

Riksdagen fattar nog knappast beslut som är emot EU-reglerna, sanningen här är att den nu sittande regeringen förlorade en omröstning mot majoriteten i riksdagen, men då alliansregeringen främst går industrins och företagens ärenden (naturligvis) så vägrar de helt enkelt införa de beslut som fattats i riksdagen.
De kan självklart dra alla sådana här omröstningar som går dem emot i långbänk hur länge som helst, eller i vart fall tills någon väcker en misstroendeomröstning och fäller dem.

Dock, för de som drabbas av flatheten mot utnyttjandet av våra flata regler, kontroller och straff är det ingen lek.
Och än en gång, att vi har en tull som VET att aliexpress och DX skickar allt gods som gåva eller varuprov, men ändå inte stoppar allt är inget mindre än en katastrof.
Först struntar tullen i införselreglerna, och sedan finns inte kapacitet på skatteverket att utreda och beivra privatpersoner som importerar och säljer varor svart.

Utvecklingen är inte positiv om man bryr sig om Svensk handel, eller den allmänna respekten för vad som är rätt och fel på ett etiskt och moraliskt plan.
Det drabbar företag och tillverkare i hela Europa, och i allt större omfattning så kommer skattebasen för alla EU-länder att minska som ett resultat av en mer eller mindre okontrollerad import och försäljning av varor från 3:e land.

Svenska statens tre största skatteströmmar kommer från:

Direkta skatter på arbete: 506 miljarder
Indirekta skatter på arbete: 431 miljarder
Moms: 333 miljarder.

Okontrollerad konkurrens från i utlandet anställda personer, eller privatpersoner som importerar och säljer svart angriper alla dessa skatteströmmar och gör att vi på sikt kommer att få en allt mindre skattebas att fördela till infrastruktur, välfärd och andra satsningar som kräver statliga resurser.
Jag efterlyser alltså inte nödvändigtvis lagändringar, men jag skulle önska att efterlevnaden till de lagar och regler som finns vore bättre, och i de fall där myndigheterna vet, eller får veta, att det förkommer otillbörligheter så bör det finnas resurser att utreda och bestraffa de som bryter mot dessa.
Om det kostar mer än det smakar att kontrollera är det bara att höja böterna/avgifterna för de som bryter mot lagen.
« Senast ändrad: april 23, 2014, 07:56:37:37 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stroker

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #62 skrivet: april 23, 2014, 08:00:35:35 »
Kul tråd det blev och de som undrar om pvc kopplingar så fick jag min andra leverans igår. (lika bra som de svenska jag köpt tidigare i passform o allt....MEN Garanterat ingen som fattar ett dyft - "Är PVC kopplingar guldkalv för poolföretagen? Tips kommer här" när det spårar ut så här. Stäng tråden Rickard eller ännu hellre ta sex av sju sidor, klipp bort och gör en egen tråd så min tråd blir begriplig.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #63 skrivet: april 23, 2014, 09:33:16:16 »
Har delat upp tråden.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #64 skrivet: maj 19, 2014, 10:40:50:50 »
Måste bara kasta in en tändsticka i den här tråden...  >:D

http://www.svt.se/nyheter/sverige/med-falska-korkort-kor-yrkeschaufforerna-utan-vila

"/...Därför har man i år tagit betydligt fler förare än tidigare.
– Vi har anträffat mer än hundra körkort i Sverige som är falska, och det är vissa länder som är mer överrepresenterade."

"I Norge har polisen upptäckt samma upplägg som svenska polisen ser. Vid en olycka där uppdagades att föraren hade använt sig av fyra olika identiteter och kört 268 mil utan paus."
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #65 skrivet: maj 19, 2014, 12:24:48:48 »
Mmm, men det där är ju bara ett problem för oss som vill att konkurrens skall ske på lika villkor.
För de som till varje pris vill ha billigare frakter och lägre priser på varor är det ju perfekt.
I vart fall så länge man slipper möta de där chaufförerna på vägen, vilket man troligen gör varje gång man ger sig ut i trafiken.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag