VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Äntligen poolstart!  (läst 27099 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #50 skrivet: maj 15, 2015, 17:25:10:10 »
Jag har levt i tron att huvudflödet går genom VP men det har jag ju egentligen ingen koll på. Det går kanske att lura ut. Följer man G&Js manual så blir bypass som dartmogge och jag har gjort.  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad dartmogge

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #51 skrivet: maj 15, 2015, 18:41:17:17 »
Mattias: efter att jag limmat ihop bypassen med en hel del tankevurpor <dontkn> så såg jag på forumet att det finns en hel del varianter, man behöver ju inte ens ha dom i ett stycke bara principen blir rätt.

Nu kan jag koppla bort VP och bara ha cirkulationen med filter som jag tänkte göra snart då det ändå är för kallt för att starta VP.

Jag tänkte starta värmen om någon vecka tror jag.

Är det någon annan som har sin VP under trallen och kan ge input på det?

//Mogge
J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Utloggad MathiasS

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #52 skrivet: maj 15, 2015, 18:55:38:38 »
Hos mig går mindre genom vp och mer rakt igenom, det sluter jag mig till genom att bypassens ventil är mer öppen än stängd.


Vp under trallen: jämfört med en solvärmd hörna i söderläge är det förstås inte optimalt, men jag gissar att skillnaden i praktiken är rätt liten. Richard brukar veta.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Holton

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #53 skrivet: maj 16, 2015, 11:31:31:31 »
VP under altanen... Se bara till att den får blåsa ut frånluften utanför området under poolen så ska det inte behöva vara några större problem. Problem blir det om den använda luften kan sugas in i VP på nytt, då minskar verkningsgraden ordentligt. Det som avgör verkningsgraden för en VP är energiinnehållet i luften som sugs in. Varm och fuktig luft är bättre än kall och torr. Men det är inte någon jätteskillnad på luftkvalitén utanför eller under altanen.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad dartmogge

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #54 skrivet: maj 16, 2015, 16:55:43:43 »
Pumpen står ca 180 cm från poolväggen och ca 60 cm från "trallväggen" ska klä in det som ligger ovan mark med stående trall då det sluttar ganska mycket. Jag kommer att lägga dessa med större glipa där pumpen står så jag tror inte det kommer att påverka så mycket.
J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Utloggad Holton

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #55 skrivet: maj 16, 2015, 20:48:02:02 »
Funkar det inte att ställa VP liksom med fronten som en del av kjolen /trallväggen? VP tillverkarna brukar rekommendera några meter fritt blåsutrymme... Visserligen kommer det vara fritt, men jag tror du kommer suga in använd luft i pumpen och då försämras verkningsgraden.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad dartmogge

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #56 skrivet: juni 23, 2015, 21:27:28:28 »
Liten uppdatering så här i regnet!  >:(
Jag köpte J&F nya pool lampa som var lätt att installera innan man fyllde upp vattnet efter vintern. Har ej hunnit se hur det lyser när det är mörker och bada då det inte vart mer än 15c i luften på kvällen.. >:(

Brilixen funkar bra 29c hade vi förra veckan då det var sol ute och det gick att bada, har den på timer ca 10 timmar om dygnet och ligger då på ca 25c dagtid, kommer att vända den när jag vinterstänger så det blåser ut från trallen, för det är inte optimalt och det blir väldigt mycket pollen & damm på filter och slangar nu.

Trappen från "mat delen" är klar och blev bra också!  O0.

Nu brottas jag med sargen som jag använder 34x145 mm. Men  Trallfa......n! är ju inte lika bred märkte jag >ohno> Jag råkade få 2 st som mätte 150mm istället för 145mm i bredd, så jag fick börja om då det var lättare att hitta 145mm än dom som mätte 150mm :'( så nu väntar jag på bra väder så man kan fortsätta.

Hoppas det kommer nästa veck då jag börjar min semester! 8)
 
« Senast ändrad: juni 26, 2015, 15:26:43:43 av dartmogge »
J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag