CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: I väntan på driftstart?  (läst 1287 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vismund

I väntan på driftstart?
« skrivet: april 04, 2014, 16:12:19:19 »
Håller på och färdigställer en pool som nu är halvfylld. Den kommer vara det ett tag till innan allt är klart och vissa perioder kommer den dessutom vara utan täckning när det byggs runt den. Värme är på väg, likaså pollen e t c så nu undrar jag om jag ska förekomma den sjunkande vattenkvalitén på något sätt innan pump, filter och minimaster är igång? Ska jag klorera, eller nåt?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: I väntan på driftstart?
« Svar #1 skrivet: april 04, 2014, 17:12:06:06 »
Ja, det tycker jag, blanda en "halv schockklorering" (med hänsyn taget till hur mycket vatten ni har i poolen, doseringen står på burken) i en hink med varmt vatten så att all granulat löser upp sig (akta dig för stänk på kläder, det bleker eller fräter hål på kläderna).
Häll sedan i det i poolen, och rör om med håven eller nåt annat som du kan använda för att blanda om ordentligt.
Gör det var 10-14:e dag tills du kan starta på riktigt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: I väntan på driftstart?
« Svar #2 skrivet: april 04, 2014, 18:56:38:38 »
Ja det är nog att rekommendera att du håller det så rent och algfritt som du kan under uppstartstiden också. Annars skenar lätt det hela iväg, du får massor med knallgrönt vatten och tjock algbeläggning på poolbotten och väggar, något som kan bli riktigt jobbigt att få bort. Du har inte möjlighet att köra även filtrering under tiden genom att lägga två slangar mellan poolen och reningsverket ? När vi startade upp vår pool kunde vi inte fylla den på en gång, vi har egen brunn och den ger inte så mycket vatten att man kan fylla en pool på direkten utan det tog jag tror ett par veckor innan nivån blev normal. Men redan efter ett par dagar körde vi igång cirkulationen, genom att stänga skimmern och öppna bottenavloppet. Det såg lite lustigt ut när vattnet forsade ur inloppsmunstyckena och sedan föll a la vattenfall ned till vattenytan, men det hjälpte till att hålla vattnet rent och friskt. I vårt fall är poolen inomhus, så risken för algblomning är mindre, så vi satte inte till klor och syra förrän vi kommit lite högre upp. Ute och med pollen m.m. får man nog klorera i god tid, precis som Rickard sa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag