Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du format och gjutit väggar förr ?? Om inte så ge dig inte på det utan kunnig hjälp av formbyggare och armerare, bygg hellre med thermoblock eller skalblock.
Håller helt med. När vi byggde vår pool fick vi läsa på om formning m.m. - inte så enkelt om det skall bli både starkt och vattentätt. Vi formade själva men det var mycket jobb. Till armeringen hade vi hjälp av ett proffs, även om vi gjorde en hel del själva. Gjutningen däremot gick snabbt och enkelt - allt på en dag. Vi stod ju inte och blandade betong själva (skulle aldrig blivit tätt) utan hyrde in en pump och köpte färdigbetong. Resultatet blev utmärkt - inga sprickor och poolen har nu stått i runt 10 år och inte läckt en droppe (inte från poolen - vi har haft ett par läckor i maskinrummet att ta hand om).Jag skall tillägga att vi gjorde det i smart ordning - poolen först - poolrummet därefter ! På så sätt gick det lätt att komma åt för formning och betong.Nu är väl poolen i denna tråd utomhus efter vad jag tror, men i gengäld är den en bit större än vår, så det vill till att göra det noggrannt så det håller.
Nej, jag har inte format förr, "hur svårt kan det vara?"Jag har hemmasnickrare runt mig, och så har jag ju er på poolforum! Poolen är utomhus, den skall vara isfri på vintern. Alltså cirkulerande vatten även vintertid. Så det kommer inte vara någon tryckande is på poolsidorna. Om man vänder på det, har någon erfarenhet av plattor/väggar som spricker? isåfall, vilken tjocklek använde man då? Vilka problem gav det (vissueltt, läckage, haverier m.m.)? Var markarbetet underdimensionerat?