Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Japanskt bad, hur fixa rening?  (lĂ€st 4064 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad awasen

• DignitĂ€r
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlĂ€gg: 980
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu dĂ„...
    • Visa profil
Japanskt bad, hur fixa rening?
« skrivet: november 27, 2013, 18:39:17:17 »
Planerna framskrider sakta för ett japanskt bad hemma i kÀllaren som vi ska börja inreda. Det Àr idag ingen gjuten platta utan bara grus sÄ planen Àr att grÀva ur, isolera med isodrÀn (huset i övrigt Àr drÀnerat) och sen gjuta platta.
Det kommer dÄ att bli ett nedsÀnkt bad med ca. 1-1,2 m3 vatten och hÀr funderar jag lite pÄ hur jag ska göra med rening och vÀrme. Jag har tÀnkt mig aktivt syre för rening och helst dÄ ett sandfilter till. El-vÀrme Àr vÀl det enda "vettiga" och om jag isolerar rejÀlt (kanske bygger med thermoblock) ska det ju inte kosta nÄgra hutlösa summor att vÀrma till 36-38 grader vid bad.
Att fylla pÄ varje gÄng har jag inte sett som möjligt dÄ vi "bara" har 180 l varmvattenberedare via bergvÀrme. Vi fÄr snart kommunalt vatten ocksÄ och dÄ Àr ju inte sen vattnet gratis heller lÀngre...

Finns nÄgot litet sandfilter och circulationspump som skulle lÀmpa sig?

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvÀrme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: PiteĂ„
  • Antal inlĂ€gg: 4166
  • Total likes: 145
  • Grundare och Ă€gare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
SV: Japanskt bad, hur fixa rening?
« Svar #1 skrivet: november 28, 2013, 08:39:56:56 »
Kanske den hÀr typen av lösning: http://badtunna24.se/butik/filter-och-rening/90-sandfilter-pro-med-varme-2-kw.html

Vet inget om de dÀr prylarna, men principen tycker jag verkar vara vettig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frÄn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
VÀrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvÀrmepump + 14.4 m2 Texsun solfÄngare till ca 32°C.
VÄr byggtrÄd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

• DignitĂ€r
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 29, 2013, 07:25:05:05 »
Det var ju ett rÀtt bra paket och inte sÄ farligt dyrt heller...

Det lÀr ju inte behöva filtreras mÄnga minuter per dag... :)
FrÄgan Àr lite med backspolning, om det gÄr att spola ner i avloppet eller om jag borde dra ett rör ut...?

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvÀrme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: PiteĂ„
  • Antal inlĂ€gg: 4166
  • Total likes: 145
  • Grundare och Ă€gare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
« Svar #3 skrivet: november 29, 2013, 07:39:51:51 »
SvÄrt att sÀga.
Backspolning i en sÄ liten anlÀggning gör vÀl i princip att du tömmer badet.
FrÄgan Àr om du inte borde backspola med kommunalt vatten istÀllet, dÄ behöver du ju inte spola bort varmvatten.

För att avloppet skall hinna ta undan skulle du kunna göra en liten bufferttank, typ en scanback med en 3/4" slang frÄn botten av backen till avlopp, backspola sedan in i toppen av scanbacken, och lÄt det rinna ut via 3/4" slangen, sluta backspola nÀr scanbacken Àr full...
En ren chansning frÄn min sida, men det kan fungera.
Men annars kanske det inte Àr nÄgot större problem att dra ut en slang heller.

Om du skall gjuta in en golvbrunn nÀr du gör plattan sÄ brukar det ju finnas golvbrunnar som har inlopp pÄ undersida av vattenlÄs (brukar anvÀndas t.ex. för avledning av vatten frÄn diskmaskiner, tvÀttmaskiner, sÀkerhetsventiler och liknande.)
Om du kopplar backspolningslangen dit (med en avstÀngningsventil pÄ slangen för att undvika avloppslukt nÀr du inte har slangen ansluten) sÄ borde avloppet kunna ta emot allt vatten.

Att backspola ut pĂ„ golvet och hoppas att golvbrunnen tar emot det i samma takt tror jag inte pĂ„, det Ă€r ju knappt att en golvbrunn svĂ€ljer en normal duschmĂ€ngd vatten.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frÄn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
VÀrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvÀrmepump + 14.4 m2 Texsun solfÄngare till ca 32°C.
VÄr byggtrÄd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

• DignitĂ€r
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 29, 2013, 08:32:42:42 »
Idén med att koppla pÄ avloppet direkt var ju bra!
Vi kommer att lÀgga in en altandörr för ingÄng frÄn poolen ocksÄ sÄ att rulla ut en "bandslang" lÀr ju ocksÄ gÄ men kanske lite opraktiskt pÄ vintern.

Utloggad Erica

« Svar #5 skrivet: december 01, 2013, 02:12:39:39 »
Enda frÄgetecknet som jag kan se Àr: klarar verkligen metoden med aktivt syre att ensamt hÄlla vattnet desinficerat vid en sÄ hög vattentemperatur ? Det ligger ju i idealtemperaturomrÄdet för bakterietillvÀxt m.m.

Även Harald Nyborg sĂ€ljer ett billigt paket med pump + sandfilter och Ă€ven dĂ€r finns elvĂ€rmare (3 kW om jag minns rĂ€tt) att köpa till. Vi har ett sĂ„dant filter som reserv för att vid behov kunna göra service pĂ„ vĂ„rt ordinarie poolfilter utan att fĂ„ pool-stopp. Det Ă€r avsett för pooler, upp till 25 m3 men borde kunna fungera ok till ditt bad.

Utloggad awasen

• DignitĂ€r
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 01, 2013, 11:51:50:50 »
Enda frÄgetecknet som jag kan se Àr: klarar verkligen metoden med aktivt syre att ensamt hÄlla vattnet desinficerat vid en sÄ hög vattentemperatur ? Det ligger ju i idealtemperaturomrÄdet för bakterietillvÀxt m.m.

Även Harald Nyborg sĂ€ljer ett billigt paket med pump + sandfilter och Ă€ven dĂ€r finns elvĂ€rmare (3 kW om jag minns rĂ€tt) att köpa till. Vi har ett sĂ„dant filter som reserv för att vid behov kunna göra service pĂ„ vĂ„rt ordinarie poolfilter utan att fĂ„ pool-stopp. Det Ă€r avsett för pooler, upp till 25 m3 men borde kunna fungera ok till ditt bad.

Man kör ju aktivt syre i spa pÄ 42 grader sÄ det ska inte vara nÄgot problem.
Tack för tipset, ska kika pÄ den.

Hur lÄng service har ni om ni behöver reservfilter...? :o

Utloggad Erica

« Svar #7 skrivet: december 02, 2013, 00:11:34:34 »

Man kör ju aktivt syre i spa pÄ 42 grader sÄ det ska inte vara nÄgot problem.
Tack för tipset, ska kika pÄ den.

Hur lÄng service har ni om ni behöver reservfilter...? :o

HIttills har vi inte haft sÄ lÄnga servicestopp. SjÀlva filtret har aldrig behövt service hittills, men pumpen fick renoveras en gÄng (tÀtnings + lagerbyte) och det tog vÀl en tvÄ tre veckor innan det var klart. Men det finns ju ett par andra skÀl till att vi har reservfilter: 1. vi bor ute pÄ landet, service och reservdelar finns inte att fÄ tag pÄ sÄ dÀr pÄ direkten 2. min man Àr van vid att projektera system för industrier, kraftverk m.m. och dÀr har de nÀstan alltid reservsystem, vilket har smittat av sig hÀr hemma. Vi har dubbla vattenpumpar till huset, reservsystem för avloppsreningen, dubbla varmvattenberedare, reservfilter och d:o vÀrmare till poolen, dieselgenerator om det blir strömavbrott o.s.v. Med andra ord, alltid hÀngslen + livrem.. :) Fördelen Àr att det inte blir panikstress om nÄgot krÄnglar.

Utloggad awasen

• DignitĂ€r
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 04, 2013, 08:04:33:33 »
 O0
Vi har en ingenjör som sadlat om till IT pÄ jobbet och nu nÀr du sÀger det Àr han ocksÄ vÀldigt förtjust i "backup" planer...

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme