Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Min slutsats är alltså att de på något sätt redan kör poolen parallellkopplat till golvvärmen, och att de på något sätt har en "mintemperaturbegränsning" på utgående vatten från värmepumpen, eller någon annan typ av poolstyrning, annars skulle det aldrig fungera. (Eller så värmer de bara poolen på vintern.)
Jag har läst nånstans på forumet att 95% av värmen i en nedgrävd pool försvinner uppåt, och bara 5% utåt sidorna. Därav behöver man inte bry sig om isolering av poolens botten och väggar då det är marginell skillnad?
Skrev detta i en annan tråd här på forumet :-) Men kopierar in det här för jag tycker att det passar :-)Hej, vill dela med mig av min erfarenhet.Köpte villa med inomhuspool i samma klass som din 4x6m med djup på 1.70Uppvärmningen var eldningsolja :-( men det hade vi tänkt ändra till bergvärme redan i budgeten för köpet av huset.Efter installation av Bergvärme och värmeväxlare för poolen så har vi idag 28 grader i poolen konstant.Detta kostar oss c:a 400:- / månad under vintermånaderna (när bergvärmen ska värma huset också)och 250:- / månad under sommaren.I poolrummet har vi ingen täckplast utan har en avfuktare som ser till att luftfuktigheten i rummet är på 55-65 %Rummet får då samma värme som poolvattnet, och det är riktigt mysigt att sitta därinne och läsa en bok med lite musik i högtalarna :-)Vi har inte fyllt på mer vatten än det vattnet som har försvunnit vid backning och rengöring av sandfiltret.Vill du/ni ha en rekommendation till den firman som installerade min bergvärme och värmeväxlare så rekommenderar jag dom gärna, i så fall PM'a mig :-)//Bengt