Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du har uppfattat mig helt korrekt. Köp en vanlig by-pass på poolklor.com dom är billigast. Helt rätt att du ska sätta den på trycksidan.Anledningen att du skulle ha hjälppumpen trodde jag var för att vattnet inte orkade upp genom solfångarna. Kanske du inte behöver hjälppumpen, men tänk på att det handlar inte bara om att få ut så varmt vatten som möjligt utan även mängden. Jag har sett på utländska sidor dom som skurit hål och satt in Wall skimmer, men jag tycker att det känns ganska modigt att ge sig på det. Vad det gäller magnetventilen så har jag sett någon som hade en sådan i mässing. Det sägs att man ska undvika mässing och koppar, men jag har sett de som haft både och i sina egenkonstruerade solfångare.
18 grader i min intex. 7 grader om natten kyler.hade rekord 28 grader med soltäcke och el nino 3,6 kvm och 80 meter svart vattenslang.nästa år blir det ca 140 meter slang som ligger påen stenmur.stenmuren lagrar värme och värmer slangen extra långt efter att solen gått ner.
Ja, hjälppumpen används för att få upp vattnet på höjden då orginal intexpumpen som används idag inte orkar. Kopplar jag in El Nino-solfångarna på sandfilterpumpen istället borde inte hjälppumpen behövas eftersom den pumpen klarar 7 meters tryckhöjd. Snarare är problemet då kanske det omvända, dvs att trycket kanske blir för högt för solfångarna. Jag kan för lite om flöde och tryck och om hur mycket t.ex. by-passventiler påverkar och jag har inte direkt någon lust att bara koppla ihop och testa och riskera att trycka sönder solfångarna. Därför är det bra att få höra andras erfarenheter.
-Det är ju just därför du ska ha en bypass. Just för att kunna styra flödet i solfångarna.-Det som inte bypassen kan göra utan motorstyrning eller magnetventil är att automatiskt öppna och stänga cirkulationen i solslingan